Vädret!

Photo2360VÄDRET
Varför talas det alltid om väder i Storbritannien?
Ja, det undrade jag också över när jag flyttade hit. I Sverige tittade jag nästan aldrig på väderprognosen, det blev vad det blev och jag tror att jag kanske var lite udda med det. Även många i Sverige följer väderprognosen, men pratar inte så mycket om det.
När jag kom hit och följde mitt svenska mönster, var jag helt utanför i alla konversationer. Så det var bara att följa mönstret och hänga med var vår väderman Derek säjer på BBC:s walesiska nyheter och nästa dag är man inne i samtalen igen. För antingen pratar man om att vädret blev som det förespåtts eller om att det inte blev som förespåtts. Så hur man än vänder kappan, så finns det alltid något att säja om vädret.
Anledningen till att man pratar så mycket om vädret är ju att det är så skiftande. Ena stunden sol, andra stunden regn. Alla säjer också att det regnar så mycket och statistiken kan man ju inte komma ifrån, men ändå tycker jag inte att det är så dåligt. Vi har många fina dagar också! Det jag dock kan sakna är riktigt blå himmel. När vi säjer att himlenär blå här, så är den inte riktigt blå enl svenska mått mätt.                                                                                                                                            Det har varit fullkomligt kaos i delar av Wales den senaste veckan och är fortfarande i norra delen av Wales, mellersta England och Nordirland. Folk är insnöade, utan ström och helt avskurna från omvärlden.

Bilden är tagen i min trädgård förra veckan. Så jag åkte till Spanien istället!!!!

Bild | Det här inlägget postades i årstider m m. Bokmärk permalänken.

Kommentera

