BLUEBELLS

BLUEBELLS

Nu är det bluebell tid! I vissa skogspartier är hela marken alldeles blå. Fantastiskt vackert! Tyvärr ger inte mina foton full rättvisa (kanske p g a att jag använder kameran på min mobil!?!?).
Dessa bluebells är inte precis som våra blåklockor, så därför kan man inte heller översätta bluebell till blåklocka. Dess latinska namn är Hyacinthoides Non-scripta, medan den svenska blåklockans namn är Campanula Rotundifolia.
Om det inte är blått på marken så är det vitt, inte av snö längre, utan av Wild Garlic. Det luktar vitlök i området runt blommorna. Jag har hört att bladen går att äta, men har aldrig gjort det själv.
Eftersom det inte finns någon Allemansrätt här, vilket innebär att man inte får plocka blommor, bär o s v i naturen har jag inte ännu utfört denna kriminella handling, inte vad gäller Wild Garlic i alla fall!

Bild | Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till BLUEBELLS

  1. Roland Fogelström skriver:

    Så vackert. En underbar tid i naturen, som ja tyvärr missar i år också.

  2. Gunnel skriver:

    Vackert!!! Liknar våra blåsippsfält.ljyvlig blå färg.

Kommentera

