FÖRENINGSLIV – MITCHEL TROY VPA

FÖRENINGSLIV

Som så många andra här i landet tillhör jag flera föreningar. För mig är det ett bra sätt att intigrera mig med landets befolkning och lära känna nya människor. Dessutom lär man sig väldigt mycket genom intressanta föreläsningar och olika tänkesätt och intressen i landet.
Bl a är jag medlem i Mitchel Troy Village Produce Association, en slags trädgårdsförening. VPA- föreningar finns över hela landet. Vi samlas en gång i månaden i grannbyn, har ett så kort som möjligt möte, ett föredrag och sedan ”A nice cup of tea” och ett biscuit (se artikel nedan om A nice cup of tea). Varje år har vi också två olika shower, dit man tar sina blommor, plantor, grönsaker o s v beroende på ämne för showen. Dessa bidrag sätts upp på bord och poängbedöms. Det kan t ex vara den vackraste vårblomman, den största moroten, det vackraste blomsterarrangemanget, den rundaste löken, men även kakor, marmelad…
Hur har det då gått för mina bidrag? Ja, det tog ett litet tag för mig att först förstå vad det hela riktigt handlade om, så till en början kom jag tomhänt. Numera försöker jag komma med något bidrag, ”det är ju inte bara att vinna som är viktigt, utan att deltaga”, var det inte så vi alltid sa till våra barn? Detta gäller även för detta ”barnet”. Jag har kommit på 3dje plats med en liten bukett.
Det jag egentligen tycker är så roligt med dessa tävlingar, som jag från början tyckte var lite underliga och inte förstod mig på, är att se denna blomsterprakt och all kreativitet och kunskap som finns bland mina föreningsvänner. Det ger mig inspiration och glädje!
Vi gör också utflykter till olika trädgårdar och har en julfest med quiz.
De övriga föreningarna jag tillhör kommer mer om vid annat tillfälle.

Bild | Det här inlägget postades i Föreningsliv. Bokmärk permalänken.

En kommentar till FÖRENINGSLIV – MITCHEL TROY VPA

  1. Ping: JULLUNCH och EN LITEN JULMARKNAD | Lena i Wales

Kommentera

