NATIONAL ASSEMBLY FOR WALES

NATIONAL ASSEMBLY FOR WALES

Det är ju lite krångligt det där med att Wales är ett eget land, men på samma gång inte, utan tillhör UK (läs tidigare artikel om detta).
Varje land i UK har sina egna parlament, utan England som inte har något eget, utan bara är representeradei Westminster i London tillsammans med de övriga länderna. Däremot är ju England befolkningsmässigt i så stor majoritet jämfört med de övriga, så i Westminster bestäms ändå det mesta av England, men inte allt. Detta är omdebatterat!
Skottland har sitt parlament i Edinburgh, Nordirland i Belfast och Wales i Cardiff.
Stora internationella frågor, försvar m m bestäms i Westminster, medan andra mer lokala frågor bestäms i resp lands parlament. Vad som ska bestämmas var är också ständigt debatterat!
National Assembly for Wales medlemmar väljs på en 4-års period, är 60 till antalet och kallas Assembly Members, AM. Till skillnad från de i Westminster som kallas Member of Parliament, MP. Församlingen skapades 1998, men lagstiftande makt fick de först 2006.
Partiernas är representerade enl följande:
Labour 30, Conservative 14, Liberal Democrat 5 och Plaid Cymru 11.
Plaid Cymru är ett walesiskt parti som bl a jobbar för upphöjande av det walesiska språkets status, oberoende walesisk stat, sociala rättvisor inom UK m m. Många av medlemmarna är walesiskspråkiga och simultantolkning sker i parlamentet.
Krångligt? Ja!!!!
Parlamentsbyggnaden ligger i Cardiff Bay, vilket jag kommer att skriva om senare. Det är en moderna byggnad och väldigt svår att fotografera för att ge rättvisa. Jag försöker i möjligaste mån att använda mina egna bilder och inte knycka av andra, även om andras är bättre. Ofta är jag själv med på bilden för att verkligen bevisa att den är egen. Så jag är inte bara en liten linslus!!!!!

Bild | Det här inlägget postades i Om Wales. Bokmärk permalänken.

En kommentar till NATIONAL ASSEMBLY FOR WALES

  1. Bo Lindberg skriver:

    Jag vet inte vad din man TRON dig för. Du skriver mycket vackert om Wales. Jag läser alla dina inlägg och lär mig på så vis en hel om ditt kära Wales. Bra bilder med en vacker linslus som pryder upp. Du är väl ingen spätta utan har och kör egen hoj. HD förstås.
    Ha-re-bra / Bosse

Kommentera

