EN UTFLYKT TILL BLACKPOOL I ENGLAND

EN UTFLYKT TILL BLACKPOOL I ENGLAND

Äntligen har jag varit på en plats jag så länge önskat komma till, BLACKPOOL!
När jag sagt min önskan till britter skakar det på huvudet och tittat på mig som om jag inte var riktigt klok! ”Men inte vill du väl åka dit?” Mångas omdöme är att det är en hemsk plats full av skräpmat, fish and chipsbarer, spelhallar, berg- och dalbanor, möhippor, fylla o s v.
Men jag ville just få se detta som vi inte har något liknande i Sverige och kanske inte i övriga Europa heller. Inte se en exklusiv badort, som finns liknande över allt i Europa!
Blackpool har en 11 km lång strand och längs stora delar av den finns alla begivenheter.
Storturismen började komma hit i mitten av 1800-talet när järnvägen kom till (jämför med Barry Island i tidigare artikel). Man kom från Glasgow i norr, från Manchester och Liverpool i söder på billiga resor till havet.Upptagningsområdet bestod av flera miljoner människor, ung lika många människor som det bor i hela Sverige! Staden började få ett rykte om sig som billig. Mycket av detta finns kvar!
Här finns 100-tals hotel längs stranden, 100-tals Fish and Chip shops, 100-tals souvenitbutiker (där man verkligen undrar vem som köper allt kraffs), 1000-tals spelautomater m m, tre pirer, varav två är fulla med spelhallar, tivolin, Eiffeltorn,”matställen” o s v.
Men vilken upplevelse!
Och vad mycket rosa!

Bild | Det här inlägget postades i England. Bokmärk permalänken.

En kommentar till EN UTFLYKT TILL BLACKPOOL I ENGLAND

  1. Lisbeth Rosén skriver:

    Det fnns vissa platser man vull se. Kul att ha många kvar att uppleva.Kram

Kommentera

