BRITTISKA MÅTT

BRITTISKA MÅTT

På begäran!!!!!
Även om man sagt att man ska gå över till meter och liter systemen så går det väldigt långsamt. Fortfaranade i folks huvud existerar de gamla måtten. Man kanske tror att det bara är de äldre, men inte så. I skolan lär man sig om meter, liter o s v, men om man då använder foot, pint o s v hemma, så har skolan inte så mycket att säga till om.
När jag till jul skulle ha blandfärs (som normalt inte finns här, utan nästan alltid oxfärs) ringde jag min slaktare och beställde 1 ½ kilo. När jag hämtade det visade det sig vara 1 ½ pounds, alltså alldeles för lite för mina julköttbullar. Det var en ung praktikant som svarade i telefonen när jag ringde, så i min enfald trodde jag att han förstod kilo, men ej så!!!!! I
Bensin köps i liter. I Sverige pratar vi om hur många liter bensin en bil drar per mil. Här pratart man om miles to gallon. Även om bensin inte sålts i gallon de senaste 20 åren!
Vägsträckor mäts i miles. Också yards, vid kortare sträckor.
Volymenheter mäts i både pint och liter, beroende på produkt.
Massenheter ska vara skyltade i affärer o s v i kilo, men verkligheten är en annan. Ibland priser i kilo, ibland i pounds.
Vikt på personer mäts i stones och pounds, t ex 60 kilo = 9 stone 4 pounds
Längd mäts i foot och inches, t ex 172 cm = 5 foot, 8 ½ inches Ej i yards.
1 pint = 0,56 l
1 stone = 6,3 kg
1 pound = 0,45 kg
1 ounce = 28,3 g
1 mile = 1,6 km
1 yard = 0,9 m
1 foot = 30,4 cm
1 inch = 2,54 cm

På mjölkflaskan ovan står det 1,136 l i fet text och 2 pints i liten text. Naturligt vore 1 l flaska, men den innehåller 2 pints omräknat till liter!!!

Bild | Det här inlägget postades i Mat och dryck, Om Wales. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till BRITTISKA MÅTT

  1. Tina skriver:

    Wow! Ganska rörande hur de gamla måtten får finnas med. Hur gick det med julköttbullarna, då?

  2. lenadyche skriver:

    Det fick bli en kompromis, lite mer nöt och lite mindre fläsk och lite färre köttbullar.

Kommentera

