FÖRENINGSLIV — SVENSKAR I CARDIFF

Svenskar i Cardiff är en löst sammansatt förening för svenskar i och nära Cardiff. Det är ingen förening så till vida att man betalar medlemsavgift, har ordföranden, möten o s v, utan är till för att sammankoppla svenskar och göra olika aktiviteter tillsammans, så som luciafirande, midsommar m m. Det började med några svenska kvinnor som för ett 30–tal år sedan av en slump träffades i Cardiff, där de bodde. Nu har några andra kvinnor satt upp en hemsida och Facebooksida. På så sätt har alla möjlighet att deltaga, ge varandra tips och råd o s v.

Hur jag kom i kontakt med föreningen var att jag tog kontakt med svenska konsuln och hon nämnde att föreningen skulle ha en Quiz night i Cardiff och undrade om jag ville komma, vilket jag gjorde med glädje (var inte på den vinnande sidan i quizet, men hade roligt!). Sedan var det Svenska Kyrkan som bjöd på lunch i Cardiff och jag åkte dit. Och på den vägen är det!

Det här inlägget postades i Föreningsliv. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till FÖRENINGSLIV — SVENSKAR I CARDIFF

  1. Anna Johansson skriver:

    Vi bodde utomlands en tid och upptäckte också att det var gott att även få vara i svenska sammanhang och att våra traditioner kändes mer betydelsefulla.Något att tänka på när vi kritiserar nya svenskar, i Sverige!

  2. Ping: JULFEST MED SVENSKAR I CARDIFF, MIN TRÄDGÅRD och LITE JULSKYLTNING | Lena i Wales

Kommentera

