FULL ENGLISH BREAKFAST

FULL ENGLISH BREAKFAST

Vad kommer då ordet breakfast från? Jo, break =bryta och fast=fasta, alltså bryta fastan man haft under natten!
Full English Breakfast består av lite olika kokta och stekta ingredienser. Vad som ingår kan variera.
– Baked beans (vita bönor i tomatsås)
– Bacon
– Sausage (grillad korv)
– Fried egg (stekt ägg)
– Hash Browns (liknande raggmunkar)
– Black pudding (blodpudding)
– Grilled tomatoes
– Stekta champinjoner
– Stekt bröd
Serveras med te eller kaffe och rostat bröd.
Full English äts av de allra flesta inte dagligen. Typisk som helgfrukost, på hotell och naturligtvis Bed and Breakfast.
ALDRIG ost till frukost!!!! Rostat bröd med marmelad går däremot utmärkt!
Marmelad kan bara vara gjord av citrusfrukter. Av t ex jordgubb blir jam.
Man kan också ha Marmite på brödet. Det är nästan svart och mycket salt och tillverkas av biprodukter (jästextrakt) från öltillverkning. Mer eller mindre alla brittiska hem har marmite hemma i skåpet, så även vi, eftersom min man äter det. Och jag då? Hur jag tycker att det smakar passar sig inte att uttrycka för publikation!!!

Bild | Det här inlägget postades i Mat och dryck. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till FULL ENGLISH BREAKFAST

  1. Cecilia skriver:

    Min styvfar brukade ata full English VARJE dag i ar efter ar, om han sa skulle ivag pa mote i London och var uppe redan kl 04 pa morron! 😀 Inkluderar garna aven fisk eller rom (stekt, forstas), och han hade garna stekta njurar till. Mums… (not!). Nufortiden ar han over 60 och har tagit sitt fornuft till fanga och ater musli istallet, i hopp om att halla vikten nere tror jag!

    Det dar med skillnaden pa ‘jam’ och ‘marmalade’ hade jag inte fattat forran jag flyttade hit – for mig ar ‘sylt’ nagot man har till maten/pannkakorna och ‘marmelad’ ar det om man lagger det pa smorgasen, oavsett vad det ar gjort av.

    Marmite…. Oatligt. Nuff said! 🙂

  2. Lisbeth Rosén skriver:

    Kan det verkligen smaka så illa???

Kommentera

