TV – RAILWAY JOURNEYS och lite funderingar

Det finns en bra brittisk TV-serie med den trevlige presentatören Portillo där han gör järnvägsresor genom Europa med hjälp av en gammal guidebok från 1800-talet. Han försöker hitta samma ställen som beskrivs från den tiden men även moderna platser. Han jämför då och nu, gör studiebesök, pratar med lokalguider, besöker muséer, refererar till litteratur o s v . Mycket trevligt program.

I söndags åkte han från Köpenhamn till Oslo. Pratade om Köpenhamn, besökte tivoli, åkte till Malmö och stannade sedan i Lund. Såg domkyrkan med sitt ut, åkte dressin och hade picnic med lokalproducerad korv och spettekaka. Tänkte på min käre kusin i Lund och då började det brista för mig. Ett stänk av längtan till familjen och mitt födelseland. Sedan bröt det det loss totalt vid nästa stopp, Göteborg, min gamla hemstad. Man fick se flygbilder över stan, ett besök på barken Viking och Volvo,förstås. Staden jag har upplevt så mycket i under många år, studerat i, arbetat i, umgåtts med vänner i och framför allt staden min son bor nära. Ja, nu brast det totalt, tårarna flödade och i hjärtat sa det: hemlängtan!!

Men tittade mig runt i min ensamhet i mitt ”nya” hem, mina tända ljus och tallriken med ost och glaset med vin framför mig. Utsikten över nejden.Tänkte på alla mina nya vänner och bekanta och på hur underbart livet är. Skrattade åt mitt tidigare utbrott av ”hemlängtan” och insåg att jag var hemma och var väldigt glad för det. Värmen kändes i hjärtat igen! Längtan till Sverige, famljen och vännerna blev positiv, jag kommer ju snart dit på besök, för att sedan åka tillbaka hem till mitt kära Wales.

Det här inlägget postades i TV. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till TV – RAILWAY JOURNEYS och lite funderingar

  1. barabrittiskt skriver:

    Ja Portillo är definitivt populärare som TV-presentatör än han var som politiker, haha. Jag älskar verkligen den där serien jag som älskar tåg. Nu får jag ju fortsätta följa de nya delarna om han gett sig utanför UK.

    Det är hemskt det där med Sverigeskildringar på TV när man är utlandssvensk men jag får samma reaktion om jag ser Cornwall eller Yorkshire på TV i Sverige fast utan längtan till familjen.

Kommentera

