Cafébesök med Lardy cake

Cafébesök med Lardy cake

Lard = ister
Isterkaka! Låter väl inte gott? Men det är det!
Själv har jag aldrig bakat lardy cake, men som syns på bilden har jag ätit det på café. Att inte hela kakan kom med på bilden beror inte på att jag inte kunde bärga mig, utan att jag upptäckte, efter att ha tagit en bild och sedan ätit halva, att jag lagt den upp och ner och tagit en bild av undersidan av kakan, ha,ha!
Lardy cake har sin tradition från södra England och gränsområdet mot Wales. Det finns många olika recept, men huvudingredienserna är mjöl, jäst, ister, vatten, socker och russin eller andra torkade frukter.
Kakan är mycket tung , söt och mycket god!
Ister är väl inte så ofta förekommande idag och många unga kanske t o m inte vet vad det är, men det är smält fett från svin. Det har konkurrerats ut till stor del av mer hälsosamma vegetabiliska oljor p g a sin höga halt av mättat fett. Idag används det mest vid tvåltillverkning.

Bild | Det här inlägget postades i Mat och dryck. Bokmärk permalänken.

Kommentera

