ADVENT

ADVENT

Advent är ju något stort och betydelsefullt i Sverige.
Vi tar fram adventsstaken, tänder ett av ljusen, tar fram fönsterbelysningarna, stjärnorna och/eller elljusstakarna. Adventskalendern öppnas och TV och radio sänder varje dag fram till jul Adventskalendern. Vi har adventskaffe med goda kakor o s v.
Här finns det inte mycket av detta!
Adventsstake med fyra levande ljus har jag aldrig sett här. Det är ju t o m svårt att få tag i ljus här!
Adventsstjärna i fönstret har jag aldrig sett.
Elljusstakar i förnstren har börjat att komma, men är fortfarande ovanliga. För ca 15 år sedan gav jag min svärmor en elljusstake och hon satte upp den i fönstret mot gatan. Men tyckte inte riktigt om att alla förbipasserande stannade och glodde mot hennes fönster. Det fanns ju inget liknade på hela gatan eller i hela området! En annan anledning till att man inte har fönsterbelysningar är ju att man så fort mörkret kommer drar för tjocka gardiner för fönstren för att behålla den lilla värme man har inomhus. Många har ju fortfarande englasfönster här och man vill absolut inte att någon ska kunna se in i huset.
Adventskalender kan man se här och där, men är inte obligatoriskt som i Sverige. Jag kommer ihåg från min barndom hur fantastiskt det var att få adventskalender. Jag fick alltid två stycken, en Radiohjälpens och en vanlig, gärna med glitter på. Var det glitter på var lyckan gjord! Kommer också ihåg att vi gjorde egna kalendrar, klippte och klistrade, och sedan bytte med varnadra, så man inte visste vad som fanns bakom luckorna. Allt för att få fler kalendrar. Dock aldrig någon med choklad eller leksaker i. Här finns alltså ingen tradition med kalendrar bland alla. Min man som ju är ”traditionsbefriad” av kalendrar uppskattade dock väldigt mycket när jag köpte honom en öladventskalender från Tyskland för många år sedan. En öl per dag, en bra början på en ännu bättre fortsättning!!!
Det som kan ske runt advent här är att man tänder stadens julbelysningar. Oftast inte speciellt många, men ändå.
Varför betyder då¨advent så mycket för svenskarna och ingenting här? Ja, egntligen har jag natuligtvis inte ett totalt svar. Kanske beror det på avsaknad av traditioner? Kanske har det att göra med att det är mörkare uppe i norr? Kanske har det att göra med att här knappast finns någon tradition av ”myskarraktär”? Kanske, fast troligen inte, mindre religiositet? Någon av läsarna kanske har någon åsikt?!?
Jag saknar verkligen fönsterbelysningarna här! När man går längs en gata här är alla hus mörka och trista, medan de i Sverige är upplysta, inbjudande och gör en glad!! Mys på där hemma, ni som kan!!!

Bild | Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till ADVENT

  1. tina skriver:

    Rädd för att elpriset stiger kanske ?

  2. barabrittiskt skriver:

    I Sverige hade vi fram tills för några år sedan väldigt billig el. Därav kunde vi ha lampor och julljus på jämt. Det räcker med att du åker över till Danmark så är det mycket mörkare i husen kvällstid. Det har jag reflekterat över i många år och fick till svar av pappa att det berodde på elpriserna. Danmark har ingen vattenkraft…

    När det gäller traditioner kring jul i övrigt så har vi i Sverige fått många av våra från Tyskland. England är visserligen också ett germanskt land men hade så många egna traditioner redan att just de borgerliga jultraditionerna nog inte blev så upptagna i det lokala, undantaget julgran.

  3. Anita skriver:

    Här brukar man ju hänga upp stjärnor och sätta upp adventsljusstakar i fönstren flera dagar innan första advent. Men igår när jag hade varit på julkonsert och var på väg hem så såg jag att nästan ingen på gatan hade satt upp något i fönstren. Kanske har dom gjort det idag. Hösten har hållit i sig så länge så på något sätt har många inte känt att det är advent ännu tror jag. Jag satte upp mina stjärnor och ljusstakar igår eftermiddag. Jag har också gjort i ordning ljusstakarna där jag har de levande fyra adventsljusen och i eftermiddag blir det adventskaffe i uterummet. Även om det ännu inte är vinter så är det ju ändå mörkt på morgnar och kvällar. Och jag tror nog att vi här uppe i nord ser det som ett sätt att lysa upp i vintermörkret.

    Önskar dig en fin adventsöndag!
    /Anita

  4. Birgitta skriver:

    Hej Lena!
    Visst är det vackert här hemma i Sverige med alla ljusstakar, julstjärnor, julgranar och diverse utebelysningar. Det lyser så hemtrevligt i alla fönster. Jag tror, att många har längtat efter att tända sina ljusstakar, Det var många, som tjuvstartade redan förra veckan. Vi behöver tända upp lite. Det är mörkt till långt fram på förmiddagen ute och redan vid tretiden mörknar det. Ha’ de bra!
    Birgitta Brüning

  5. Marina skriver:

    Jag kommer ihåg när vi bodde i England i mitten av 90-talet och satte upp våra adventsljusstakar, hur våra engelska vänner blev alldeles begeistrade i dem så det slutade med att vi fick köpa med oss ifrån Sverige och året efter prydde ljusstakarna även deras hus.
    De senaste årens julpynt för egen del har det verkligen varit si och så med. Det känns liksom inte ok när det är 30 grader varmt ute, men en adventsstjärna på fot har det blivit, inköpt på Ikea, så den står för mitt advents- och julpyntande. (Får väl stoppa i sladden imorgon 😉

  6. anjahill skriver:

    Hej Lena!
    Intressant inlägg som alltid. Något bra svar på dina frågor har jag inte. Våra vänner i Ryssland blev så förtjusta i dessa stakar att vi fick skicka några som julklapp. Bor man i flervåningshus, så som våra ryska vänner gör, så spelar det ingen roll om folk stannar och glor.
    I Finland håller adventsstakarna på att bli populära vilket inte var fallet när jag var barn.När det gäller ”mys” så vet jag inte ens om det finns ett bra, motsvarande begrepp på finska. Har aldrig hört. Det är alltid intressant att fundera över seder och bruk. I och med en globaliserad värld ser vi hur traditioner förändras och vi får nya. Några exempel är Black Friday, Halloween, Alla hjärtans dag för att nämna några. När jag var barn firade man inte t.ex. Lucia i Finland, men det gör man idag.
    Här har du en länk om adventsljusstake:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Adventsljusstake

    Du får trotsa grannarnas nyfikenhet och förse dig med adventsstakar i varje fönster och pappersstjärnor så dröjer det inte så länge förrän folk vill veta vad du har köpt dem och snart är hela din gatas fönster upplysta ;-))!….kanske?

    Ha en fin advent!
    Anja

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är det intressant att jämföra traditioner i olika länder. Skullle vara kul om du skrev lite om finska traditioner hos dej.Jag trodde Finland har någorlunda liknande traditoner som Sverige, men där ser man. Har firat finsk jul, så där vet jag lite om maten. Ha en bra vecka!

      • anjahill skriver:

        Hej igen!
        Har inte firat jul i Finland på väldigt många år och kan inte deras traditioner idag.
        Annars har du rätt i att finska traditioner skilde sig från de svenska så tillvida att de ryska tog också plats i finska hemmen. Alltså hade man både de alldeles ”egna” och de ärvda från Sverige och Storfurstendömet Ryssland. Dessutom hade vi influenser från Tyskland.
        Men, hur det är idag vet jag inte. Jag läser en del finska trädgårdsbloggar och där ser jag att både Lucia och adventsstakar finns på ”julfirandetsmeny”.

        /Anja

Kommentera

