PUBAR OCH PUBLIV 5 kvinnor och barn

PUBAR OCH PUBLIV   5   kvinnor och barn

Barn var länge ej tillåtna på pubar. Då var pubarna bara ett ställe att dricka på, inte äta i. Idag vill många få in familjer som äter för att helt enkelt få ekonomin att gå ihop. Man tjänar ofta mer på mat än på öl.
Laglig sett kan barn komma in på pubar idag, men naturligtvis inte dricka alkohol.
Däremot kan den enskilda puben ha sina egna regler.
Det finns dock fortfrande pubar där man inte vill ha in barn p g a att man inte vill ha skrik och springande omkring, utan en lugn miljö för vuxna.
Vissa pubar har också regler att barn inte får vistas i barområdet.
Hur är det då med kvinnor på puben?
Läste en gång på en gammal pub en skylt där det stod: ”Dogs welcome, no women”. Detta var naturligtvis menat som ett skämt, om än dåligt.
Tidigare kunde landlorden själv välja om han ville ha kvinnor i puben eller inte, men detta är inte lagligt idag. Länge var det ju också så att puben av tradition var männens plats, inget för anständiga kvinnor i alla fall!
Idag är läget annorlunda och det är lika naturligt för kvinnor som för män att besöka en pub. Däremot ansågs det länge inte kvinnligt att beställa in en pint, utan istället serverades kvinnor ½ pint. Det ansågs inte heller manligt att dricka ½ pint, män ska vara män och dricka en hel pint! Skulle gärna vilja skriva att detta är borta idag, men lägger till en klausul att det är på väg bort! Fortfarande är det stor chans om en man och en kvinna sitter vid ett bord och har beställt en pint och ½ pint vid disken och om sedan drycken serveras vid bordet, att pinten ställs framför mannen och ½pinten framför kvinnan!Det är sånt man får leva med!!!!!
Bilden visar Queens Head in Monmouth

Bild | Det här inlägget postades i Pubar o publiv. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till PUBAR OCH PUBLIV 5 kvinnor och barn

  1. Marléna skriver:

    …Annars hade du inte bosatt dig där ? om kvinnor inte var välkomna till puben<3

  2. lenadyche skriver:

    Du känner mej!!!! Även om jag inte dricker öl, så är det inget större problem att få ner vin genom min strupe!

  3. Lisbeth Rosén skriver:

    Ja det är tur att förändringens vindar blåser i Wales. Annars vet jag vem som tagit tag i det hela….. Du min vän!! Kram

  4. Malin´s Diner skriver:

    Hej,

    Jag har aldrig varit i Wales men väl i England flera gånger. Jobbade som au-pair och som butiksbiträde som ung. Något jag saknar här som jag besökte mycket där är faktiskt pubar. Jag, som du, dricker inte öl, men tycker mycket om cider. Strong bow var det då. Puben på pay pay var en tradition. Älskar de pubar som ser ut som den på bilden. Det är kultur det! Inte många pubar här hemma i Sverige som ser ut så. Absolut inte i Falkenberg iaf.

    Jag har en gammal klasskompis som nu bor i Wales. Rättare sagt i Llanbradach, Caerphilly. Hade jag haft tid och pengar hade jag åkt världen runt och då även besökt Wales.

    Kram kram

  5. lenadyche skriver:

    Välkommen till Wales,Malin!

Kommentera

