Spanien, Vad heter denna blomma?

Vad heter denna blomma?

Kan någon hjälpa mig?
Växer överallt, klättrande, nästa vild!

En läsares svar: Den blåa är en vinda, en ”kusin” tilll vår vita åkervinda. Jag har sett den blåa växa vilt i Danmark (och ”överallt”) i Spanien. Ett ogräs. Det finns här och där en blå och rosa miniatyrer av den också. Dom är som korv, bra så länge dom håller sig i skinnet.

En annan läsares svar: Detta är en gryningsvinda dvs klättrande ört blommar året runt från syd Amerika. Många tycker det är ogräs som sprider sig för mycket.

Bild | Det här inlägget postades i Spanien. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Spanien, Vad heter denna blomma?

  1. tina skriver:

    Hej älskade vän! hoppas ni har det bra där nere i värmen, här regnar det. Jag gick en 3-månaders botanik kurs på Kanarieöarna när jag var ung snygg och flink så detta är en gryningsvinda dvs klättrande ört blommar året runt från syd Amerika. Många tycker det är ogräs som sprider sig för mycket eftersom släkt namnet ipomoea betyder mask isch. Olika nyanser blått lila aktig. Hoppas jag har rätt andra svar mottages tacksamt
    Kram

  2. Anita skriver:

    Ipomoea är det helt klart. Tycker den liknar den vi i Sverige odlar under namnet ”Blomman för dagen” då blommorna bara blommar en dag. Det är hos oss en sommarblomma som inte går att övervintra i vårt klimat. Jag har odlat den många gånger och min favoirtsort är ”Heavenly blue” som verkligen är himmelsblå. Den blir helt översållad med blommor och är tacksam och lättodlad. Det är väl därför den anses som ogräs på de ställen där den växer vilt.

Kommentera

