PUBAR OCH PUBLIV 6 Drink and drive

PUBAR OCH PUBLIV   6   Drink and drive

Något som svenskar verkar vara fixerade vid är promillegränser!
Tror inte att det är många i UK som vet vilken promillegräns man har här i landet! Och egentligen har det ju heller ingen betydelse, det är ju bara siffror. Vad som är av betydelse är hur mycket man kan dricka för att kunna köra lagligt och det vet de flesta. Om man sedan bryr sig om det är en annan fråga! En vuxen man kan dricka ca 1½ pint och en kvinna ca ett glas vin. Då börjar svensken naturligtvis direkt komma in på nästa favoritämne, alkoholstyrka och sedan direkt glasets storlek. Också konstiga frågor för de allra flesta, För det mesta har procenten ingen betydelse, det är smaken som är viktigast. Inte som för svensken att det måste vara så många procent som möjligt för att ge bäst valuta för pengarna. Vanligtvis ligger ölen på ca mellanölstyrka. Men om någon av någon konstig anledning skulle vilja ha reda på alkoholstyrkan, så kan man säkert få reda på den av landlorden.
Ungdomen av idag är ganska bra på att följa dessa regler, men det är den äldre generationen (min generation) är betydligt sämre på det. I deras ungdom brydde sig ingen. De är fortfarande vana vid att helt enkelt inte tänka i dessa banor eller vet det men töjer lite på gränserna. Så om några år tror jag att drinking och driving blir ett mindre problem.
Hur många pubar tror ni att det finns i UK?
Svaret kommer i inlägg nr 7!

Bild | Det här inlägget postades i Pubar o publiv. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till PUBAR OCH PUBLIV 6 Drink and drive

  1. Anna Johansson skriver:

    Jag kanske e lite sen i utvecklingen men det e först nu som jag börjar uppskatta Ale och andra ölsorter än Danskt och Tjekiskt öl..så nu kommer jag att få ut ännu mer av en resa till Storbrittannien, när vi väl får tummen ur och tar oss dit. Hur är det i Wales, görs det mycket öl där?

  2. lenadyche skriver:

    Jag är ännu senare i utvecklingen än du är!! Har inte börjat dricka öl ännu!!!!! Det finns en del större och mindre bryggerier, vilka jag planerar att skriva om så småningom. Välkommen till Wales, Anna!

  3. barabrittiskt skriver:

    Alkoholstyrkan finns att läsa på etiketterna på ölpumparna. Titta efter ABV%. Att man inte bryr sig i UK beror nog mer på att man är van vid att dricka en typ av öl och då vet man vad den ligger på på ett ungefär. Dricker man ale så är den som du skriver inte så stark.

    En ölskribent på Expressens matbloggar Mitt kök har just jämfört försäljningslistorna av öl i Sverige och Norge och visserligen kan många tråkigare öl säljas i snabbköpen där men listan är ändå otroligt mycket roligare i Norge. Min man blev alltid jättedeppig på Systemet här där alla köper Pripps Blå, Björnebrygd och liknande fast vi även har bra svenska bryggerier nu igen. De som köper fina, goda öl i Sverige idag är mest ölentusiaster eller trendnissar. Det har blivit som vinprovningar. Galet.

  4. Lisbeth Rosén skriver:

    Tänk att vi är så medvetna som du skriver om exakt %! För bara några år sedan brydde sej danskarna inte heller! ”Det gör inget att jag dricke jag känner polisen” Idag är det annorlunda, de är medvetna och kanske som ni rar en öl eller två. I Tyskland är det, tror jag, fortfarande fem promille som gäller för privata förare men för yrkesförare är gränsen noll!!! Kram från ett kallt och snöigt Ulricehamn

Kommentera

