Castell Coch, modell av slottet

Castell Coch, modell av slottet

1950 lät 5te markisen av Bute byggnaden skötas av Cadw, en walesisk statlig institution som har hand om gamla byggnader. Slottet är idag K-märkt och öppet för allmänheten.
Slottet har också figurerat i flera filmer, bl a The Black Knight, The Scarlet Pimpernel, Robin Hood och Doctor Who.
Inuti är är slottet ganska litet, innehåller bara några få rum. Det ser större ut utifrån, men i mitten av byggnaden finns en stor borggård.
Ibland är världen verkligen liten!!! Jag passade på att besöka slottet när jag var på väg till en damlunch med svenska kvinnor i Cardiff. Skulle bara ta några bilder eftersom jag besökt slottet flera gånger tidigare, men utan kamera. När jag pratar med killen i kassan om mitt syfte med besöket säjer han att det redan är en liten grupp svenskar inne på en guidad tur. Det låter för mig helt otroligt, ett litet slott utanför Cardiff,utanför säsong och en grupp svenskar!!! Men det var sant, en liten grupp från Västra Götaland (mitt f d hemlän) som var i Cardiff för något kulturellt utbyte. Helt otroligt!!!!

Bild | Det här inlägget postades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Castell Coch, modell av slottet

  1. Lisbeth Rosén skriver:

    God morgon, åter en mysig artikel. En härlig början dan. Så bra att det finns någon som tar hand om detta gulliga lilla slott! Visst är världen liten ibland. Kram Lisbeth

  2. lenadyche skriver:

    Ja, ibland undrar man över ödet!!! Roligt att du tyckte om artikeln!!!

Kommentera

