TV – SCANDIMANIA

I söndags (2 feb 2014) började på Channal 4 på brittisk TV en ny serie om Skandinavien. Första anhalten var Sverige. Jag var först lite skeptisk till programmet när jag hörde talas om det.  Det är lätt att det blir lite klichèartat, men första programmet var väldigt bra.

Photo1726

Det började med vackra bilder från Stockholm och fortsatte med New Nordic Cuisine, att laga mat på öppen eld. Reportern är kock i grunden. Tyvärr uppfattade jag inte namnet på varken restaurangen eller kocken, det brittiska uttalet av främmnade språk är sällan begripligt! Sedan fortsatte det med ett samtal med Björn Ulvaeus och ett besök på ABBA museét.

Ordet lagom togs också upp. Detta ord går ju inte att översätta och är väldigt svenskt, varken för mycket eller för lite!

Photo0298

Sedan bar det upp till Umeå och älgjakt, förstås. Som tur var stod det Umeå någonstans, för staden Jomia, som det uttalades, hade jag aldrig hört talas om!  Detta var spännande även för mig, eftersom jag inte är jägare och faktiskt aldrig varit med på älgjakt. Man använde GPS på en hund som letade upp älgar och kunde sedan följa hunden via mobiltelefonen. Hade inte en aning om detta. Reportern lyckades inte skjuta någon älg, men en annan i jaktlaget gjorde det, så det blev stekt älglever till lunch.  Och så kom man naturligtvis in på surströmming, vad annat var att vänta. Doften var det värsta han varit med om! Det var också mycket vackra naturbilder.

Så begav man sig till Göteborg, min gamla hemstad, och naturligtvis besökte man Volvo, bilen som reportern kallade säker, tillförlitlig och tråkig. Sedan kom något spännande; hur vi bygger hus i färdiga moduler.  Reportern tyckte det var helt fantastiskt att man hade ett mer eller mindre färdigt hus på några timmar och hans fråga var : varför gör vi inte detta i  UK? Och det frågar jag mig också, men å andra sidan är vi ju inte kända för att göra stora förändringar! Här litar vi fortfaranade på brick and morter!

Man tog också upp välfärdsstaten Sverige , känt över världen för sin välfärd och The Swedish Model och nu tänkte jag, nu kommer klichèerna, men det blev annorlunda. Fortfarande finns mycket mer jämlikhet i Sverige än i UK, men skillnaderna börjar bli större i Sverige, sas det. Jag har ju inte bott i Sverige på ett tag, så kanske inte upplevt det, men hört talas om det. Man visade inspelning från ett tydligen populärt svenskt TV program, Solsidan. Där visas tydligen de nyrikas värld och Felix Herngren sa att svenskarna gärna vill se de rikas problem. Jag har som sagt aldrig sett programmet, så vet inte riktigt vad det går ut på. Därefter åkte man till Husby och skillnaderna blev ganska påtaliga.

Pappalediga män intervjuades också och det tyckte jag var bra. Här är de inte många, men debatten har börjat komma igång. Man pratade också om blöjbyten, som faktiskt även män kan göra, oh vilken nyhet!!!

Photo3318

Avslutningen blev kräftskiva och jag klämmde i när de sjöng Helan går!  Man satt på en brygga vid en svensk sjö en ljum sommarkväll! Ja, Sverige är fantasktiskt, liksom Wales!!!!

Photo3344

Det här inlägget postades i TV. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till TV – SCANDIMANIA

  1. tina skriver:

    Har du någon uppgift hur många som såg programmet om Sverige?.
    Roligt att se de skippade klychorna. Ska fixa solsidan åt dig så har du en glad stund framför tv:n senare i år. OCH JAG SÄGER DET IGEN, JAG ÄÄÄLLLSKAR ORDET LAGOM!!!!!!

  2. lenadyche skriver:

    Nej,jag har ingen siffra på hur många som såg det, men ska se om jag kan få fram det senare. Ser fram emot Solsidan!!

  3. barabrittiskt skriver:

    Hugh Fernley-Whittingstall heter programledaren. Han har egna gården River Cottage med olika matptojekt och gör inte bara matlagning utan även OM maten vilket är kul. Drev kampanj mot burhöns en gång t.ex.

    Solsidan är riktigt rolig och ja, klyftorna ökar här.

  4. Lisbeth Rosén skriver:

    Va kul att det mesta om Sverige stämde! Ordet lagom kommer från att alla satt runt borde och drack öl ur samma sejdel. Alla drack ”sin” ranson men det skulle räcka till sista man också. Med andra ord laget runt eller ” lag om” = lagom. Nu säjer vi ”det var alldeles lagom”
    Kram

  5. lenadyche skriver:

    Tack, Lisbeth! Jag har aldrig vetat vad ordet kommer från, vad kul att få veta det!!!!

  6. Kevin skriver:

    Hej, Lena.

    (Som invandrare själv till Wales (från England!), jag tycker om att läsa din blogg.)

    Restaurangen i programmet var Ekstedt (http://ekstedt.nu/). Men med en fast fyrarättersmeny som kostar kr. 890 (exklusive vin), jag tror inte att jag ska äta där snart!!

    Vänliga hälsningar
    Kevin

Kommentera

