MER OCH MER OCH MER ÖVERSVÄMNINGAR I WALES OCH ENGLAND

Ja, när ska detta elände ta slut? Tyvärr, troligen inte på ett bra tag ännu. Inför helgen förespås det storm och mer regn.

Vi har klarat oss från översvämningar eftersom vi bor högt uppe på en kulle, däremot har vi haft flera längre och kortare elavbrott. Men så många människor har blivit berörda och varit tvugna att evakueras och fått sina hem och fått sitt levebröd förstört.

Vi har under mitten av veckan haft ganska bra väder runt där jag bor. Solen har t o m tittat fram ibland, men mellan detta har det varit skurar och vi fick t o m lite snö under ca 5 min.

Bilden är tagen från min trädgård och man kan ana lite snö på toppen av berget i bakgrunden, ca en mil bort.

Photo5260

Under denna vecka har jag haft en intensivperiod med mina  föreläsningar om Sverige till olika föreningar. Gå in på denna länk och och se vilka Talks jag gör:

http://lenaslife.co.uk/

Photo5256

Detta har också betytt att jag var varit ute och kört bil mycket. Många gånger har jag funderat på om jag överhuvudtaget skulle komma fram. Min egoistiska taktik blev: följ efter en annan bil, kommer de över vattnet på vägen, så gör jag det också, vilket visade sig vara en bra taktik. Det var lite värre när jag var på väg hem vid 9-10-tiden på kvällen och de flesta kloka människor höll sig inomhus.

Bl a besökte jag staden Hereford vid floden Wye, ca 2 mil från walesiska gränsen. Staden är ännu inte översvämmad i den gamla stadskärnan och den kommer troligen också att klara sig. Däremot är det värre i stadsdelen på andra sidan floden, vilken redan har råkat illa ut.

Jag stod på bron som visas i videon och tog foto mot den plats videon är tagen från i förrgår eftermiddag.

Photo5284

Videon är ca en månad gammal, men läget är inte bättre nu. Ca 30 sek.

För att visa lite hur det ser  ut i min närhet  kommer ytterligare en videolänk. Vi är väldigt begränsade var vi kan komma fram. Normalt är floden ganska smal med en bro över och med jordbruksmark runt. Idag ser det ut som en bred flod med förgreningar. Denna bro finns ca en mil från mig och en vän bor alldeles i närheten. De är inte berörda av översvämningarna. Filmen är en vecka gammal och idag kan man inte längre åka över bron p g a att vägen är ännu mer översvämmad. Ca 1, 1/2 min.

En säl har setts i floden Wye vid min stad, Monmouth, vilken ligger ca 24 km uppströms från havet. Ca 15 sek.

Videon är tagen ung där fotot är taget.

Photo5113

Normalt på min blogg använder jag mina egna bilder och egen video, men i detta fallet har jag valt att länka till andra filmer, eftersom de är mycket bättre än vad jag skulle kunna göra. Bilderna är som vanligt mina egna.

Det här inlägget postades i årstider m m. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till MER OCH MER OCH MER ÖVERSVÄMNINGAR I WALES OCH ENGLAND

  1. Marie skriver:

    Din blogg är toppen!

  2. Anita skriver:

    Det är bara så hemskt, ska aldrig eländet ta slut. Annars lite bekanta trakter för mig. År 2005 bodde jag en vecka i Hereford på hotel Green Dragon och jag promenerade flera morgnar längs floden Wye. Väldigt kul med dina föreläsningar om Sverige.

  3. lenadyche skriver:

    Vad kul med era kommentarer!!
    Marie, det värmer!
    Anita, passerade Green Dragon i förrgår, ska tänka på dej nästa gång!

Kommentera

