RECEPT PURJOLÖKSSOPPA

Recept purjolökssoppa:

3 potatis

3 purjolökar

1 lök

1 vitlöksklyfta

1 l vatten, kokande

Buljong  efter smak (vanligast är att använda kycklingbuljong, men jag använder grönsaks)

Photo5510   Photo5513

-Skiva löken och hacka vitlöken, stek lätt i en kastrull i lite olja.

-Tillsätt det kokande vattnet.

– Skala och skär potatisen i kuber, skär purjolöken i skivor. Häll i dem i soppan.

– Tillsätt buljongen.

– Koka ca 15 min.

– Mixa med stavmix eller annan köksmaskin

.Photo5517

– Ev lite skivad, rå purjolök som dekoration vid servering.

Denna soppa finns det många varianter av. Jag har frågat runt bland flera walesare, en del använder lite celleri för att ge mer smak, en del häller i lite grädde på slutet för att göra soppan mustigare, en använder lite senapspulver i soppan, en blandade i lite cheddarost. Välj er egen variant och njut!!!!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till RECEPT PURJOLÖKSSOPPA

  1. Anita skriver:

    Mmmm. Jag älskar potatis och purjolökssoppa. Gör det ofta men har inte haft i lök och vitlök utan bara potatis och purjo. Använder också grönsaksbuljong. Jag mixar inte soppan utan stöter den under tiden den kokar så att den blir lite ”bitig” (den får koka länge så att potatis en är riktigt sönderkokt). På slutet har jag i creme fraiche och när jag har hällt upp soppan i soppskålarna så river jag lite parmesan över. Men nästa gång ska jag pröva att ha i vitlök och lök också. Tack för tipset.

  2. lenadyche skriver:

    Jag älskar också purjolökssoppa. Har är soppa sällan som buljonsoppa, typ svensk grönsakssoppa, utan mer i purèform. Ska njuta av min idag. Gjorde den redan igår för att kunna ta bilderna för bloggen. Tjuvsmakade bara lite, den var god!!!!!

Kommentera

