ST DAVID´S DAY 1 MARS 2014

Photo2296

De olika länderna på öarna här har sin egna skyddshelgon: St David för Wales, St Andrew för Skottland, St Patrick för Ireland och St George för England.

Idag, 1 mars, är det St David´s Day, Wales nationaldag, ingen helgdag men uppmärksammad i bl a media.

Photo5521        Photo5519

Photo5522

I affärerna skyltar man i rött och grönt

.Varför är det påskliljor och en purjolök på bilden? Jo, dessa är Wales nationalsymboler! Så idag blir det purjolökssoppa! Recept finns nedan!

Hoppas att få höra nationalsången, Mae Hen Wlad Fy Nhadau = Ett gammalt land av mina fäder. Den är vacker! Annars får det bli när de spelar rugby nästa gång, vilket är nästa helg, Wales – England. Vilken dag det ska bli!!!!

Vill ni veta mer om St David, kolla videon!

Onsdag nästa vecka kan ni läsa om hur jag firade St David`s Day!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ST DAVID´S DAY 1 MARS 2014

  1. Det är alltid roligt att klicka på okända länkar och se var man hamnar och nu hamnade jag hos dig och fick en guidening om katedralen och lära mig skillnaden på city och town!
    Trevlig blogg. Jag lägger ett bokmärke ifall jag planerar att styra kosan mot Wales nån gång i framtiden.
    Purjolökssoppa var det ett tag sen jag åt, så tack för påminnelsen!

    Ha det fint i härlig Wales!
    /Anette

  2. lenadyche skriver:

    Anette, välkommen till min värld i Wales!! Jag har nya inlägg varje onsdag och lördag. Var inne på din blogg också, Vackra bilder och trevlig text. Croeso y Cymru!!!!!

Kommentera

