BAKA BRÖD

DSCF2804

I Sverige bakade jag bröd under 25 år till en stor familj, brödkakor, limpor, bullar etc.

När jag flyttade till Wales tänkte jag fortsätta, men så lätt var det inte. Färsk jäst, som jag är van vid, går inte att få tag på, inte för mig i alla fall. Kanske större städer har det. Mjölet är helt annorlund. Vi har tre sorters vetemjöl, strong flour för bröd, plain flour för pannkakor och vissa mjuka kakor och self raising med bakpulver i. Att få ordning på detta tog tid. Det finns också vissa andra mjölsorter att få tag på, t ex använder jag wholemeal,  något liknade grahams- eller fullkornsmjöl. Svenska affärers mjölhyllor är ett eldorado för mig! Vilken variation!

Sedan har jag problem med att få brödet att jäsa. Kanske beroende på att husen är så dragiga och dåligt isolerade.

DSCF2806

Så idag använder jag, precis som många andra här en bakmaskin. Ni kommer nog ihåg dessa som årets julklapp någon gång på 80-talet. Men de är fantastiska! Kolla in på loppis om ni kan finna någon i Sverige, där jag inte tror de används längre.

Jag använder min för att göra deg för bullar och baka formbröd i.

DSCF2810

Dessutom är det väldigt vanligt här med bara vitt bröd, gärna färdigskuret. Det tror jag man nästa helt har slutat med i Sverige, p g a att det inte är hälsosamt. Men det börjar komma mer hälsosamma varianter också. Rågbröd är ovanligt, men som tur är så har vi ju Lidl!

Det här inlägget postades i Mat och dryck. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till BAKA BRÖD

  1. Anita skriver:

    Åh vilken nostalgi. Vi hade en bakmaskin och jag kommer ihåg att vi satte degen på kvällen och vaknade till doften av färskt bröd på morgonen. Vi använde den flitigt i många år tills den inte ville vara med längre. Bakmaskinen var sedan borta ur sortimentet länge här men har nu fått en renässans. Nu hittar man den i flera affärer och jag tror att den börjar smyga sig in i de svenska hemmen så smått igen. Jag vet sedan mina resor i Storbritannien att det oftast är vitt bröd som gäller. Vi äter mest rågbröd men ibland är det gott med färska småfrallor med ost. Mmm … nu måste jag nog gå och göra lite frukost. 🙂

    • lenadyche skriver:

      Vad kul att bakmaskinen är på ingång i Sverige igen! Den är verkligen bra! Visst är det gott med en färsk fralla av vetemjöl, men det är inte gott med gummiaktigt, färdigskuret , billigt vitt bröd!!!

  2. lowamalmstrom skriver:

    Jodu, att börja baka var inte det lättaste här! Att köpa torr jäst och räkna ut hur mycket vatten och hit och dit man behöver för si och så stor deg, i början ville jag bara gå och gömma mig för att det blev så komplicerat! Men nu så har ja lyckats plita ner på ett papper hur jag ska räkna ut det. Använder själv bara plain till vad jag än bakar för att hålla det enkelt, haha!
    Har ingen bakmaskin men har i stället tagit min mors råd till jäsning, ta en kastrull med kokande vatten och ställ in i ugnen på botten och sen in med degen som ska jäsas. Fungerar jättebra! Tror aldrig jag fått en så stor deg lussebullar någonsin!

    • lenadyche skriver:

      Bra förslag med jäsningen, Lowa! Värd att prova! Ja, många svenskar i Storbritannien har slitit sej i håret innan man uppnått det resultat man vill.

  3. CeciliaL skriver:

    Haller verkligen med dig! Brodet ar nog det jag saknar mest fran Sverige!! Nar vi forst flyttade hit i borjan av 80talet sa fanns det vitt ‘cottonwool bread’ (som vi sade) och ‘brunt’ (dvs wholemeal, ljusbrunt fluffigt) och inget annat. Allt var bara fluff. NU finns det ju valdigt mycket mera men INGEN jamforelse mot Sverige. Svart att baka enligt svenska recept nar det, som du sager, inte finns farskjast (kan kopas i svenska affaren i London, men det ar ju inte ofta man har vagarna forbi dar) och det ryktas att det ska finnas pa bagerier, men det har jag aldrig erfarit. Har samma problem som du med jasning av degen, tror vart hus ar for kallt och dragigt ocksa. Min bakmaskin blev jag aldrig kar i da brodet inte smakar som det ska, tycker jag. Men kanske borde testa den bara till jasningen da. Bra tips med jasning i ungnen, lowamalmstrom! Det dar med selfraising mjol tyckte jag alltid var sa konstigt – hur kan de veta hur mkt bakpulver jag behover i mitt recept liksom!? Sen ar det ju svart med svenska recept att de ofta inte bara kraver mjolsorter jag inte kan fa tag pa, utan aven filmjolk och andra konstiga grejor…

    Tips: Fazers ragfrallor – kop i Sverige och ta med hit, ha i frysen, saaaa himla goda (speciellt rostade till frukost med marmelad och ost pa!). 😛

    • lowamalmstrom skriver:

      Har aldrig använt självresande mjöl just för den anledningen att man inte vet hur mycket bakpulver man ska ha i!
      Jag använder mig av denna jästen http://www.britishcornershop.co.uk/images/large/HB0100.jpg
      Och på första sidan i min receptbok har jag skrivit ner hur mycket man behöver av allt på ett ca;
      För att få 50g jäst
      5 Matskedar jäst
      3½ Tesked socker
      3/4 Pint vatten varav 1/3 ska vara kokande medan 2/3 ska vara kallt.
      Blanda vatten och socker och ha sedan i jästen. låt stå tills det har skummat och om du rör om så ska det vara ca 2 cm skum då är den klar. Se till att ha en bunke eller stort litermått då den expanderar som galet innan man rör om!

    • lenadyche skriver:

      Min bakmasin är toppen både för bröd och deg. Ja, det får bli lite mjöl i bagaget från Sverige nästa gång och lite jäst. Vi är många som har haft svårt att få ordning på brödet vad gäller jäst och mjölsorter.

  4. Elisabeth Roth skriver:

    Hej Lena. Jag koper farsk jast fran Sainsbury’s. Ber om detta I the Bakery section och det saljs i grams. De anvander det sjalva, sa hoppas det ocksa finns I Din superstore. Elisabeth

Kommentera

