PUBAR OCH PUBLIV 11 MAT

Photo5319

Mat beställs och betalas vid bardisken vid beställning. Man kan också sätta upp på en tab (räkning som betalas när man lämnar) om man är ett stort sällskap. Ofta delar man på notan med antalet personer och sitter inte som svenskarna och försöker räkna ut exakt vad var och en ätit och druckit. På slutet brukar det jämna ut sig, idag jag – imorgon du. Vi är liksom inte lika insatta i det där med exakt jämlikhet här, ha,ha!!

Kvalitén på pubmat varierar otroligt, men generellt kan man säja att det är ganska fet mat, mycket frityrstekt som t ex pommes frites. Portionerna är också ofta stora, vilket får mig att bli äcklad innan jag ens börjat äta. Visst kan man lämna mat när man blivit serverad, däremot inte om man tar till sig själv. Men det är presentationen av dessa portioner som blir oaptitliga. Vissa ställen hade förr ”Ladies´ portion”, vilket jag tycker var en utmärkt idè. Idag kan man här och där hitta små portioner, men det är väldigt sällsynt. Det är inte priset det gäller, det är presentationen.

Det brittiska köket har ju inte speciellt gott rykte utomlands och kanske är det ibland väl befogat, men det finns också vällagad, välpresenterad mat här och jag tror att det kommer att bli bättre och bättre med tiden. Vi är bara i början av kvalitétstänkande ännu.

Det börjar också mer och mer komma lite sunda alternativ. Sallader finns numera nästan alltid på menyn, liksom vegetariskt alternativ.

DSCF2761

Hylla med olika såser, salt och den så viktiga vinägern för pommes frites!

Photo5477       Photo5478

DSCF2629

Vanliga rätter på menyn:

–Fish and chips, läs mer 1 juni 2013, Fish and Chips

–Bangers and mash, korv och potatismos. Korven är inte av typ den svenska. Här är de inte rökta utan ett korvskinn med malet kött och kryddor i. Kvalitén varierar enormt. En del håller hög kvalité med bra råvaror medan andra är billiga och av dåligt kött.

–Steak and Ale Pie. Är en köttgryta med nötkött  smaksatt med öl. Ovanpå denna gryta ligger ett fluffigt pajskal. Serveras normalt med pommes frites. Det vi på svenska kallar paj motsvaras här av Quich.  Det finns flera varianter av pajer, t ex chicken and mushroom, steak and kidney.

–Curry, indisk kött- eller kycklinggryta.

–Cottage pie, läs mer 18 september 2013.

–Någon form av pastarätt, t ex lasagne.

–Sallad med t ex kyckling, skinka  eller ost.

–Gammon, liknade kassler, serveras oftast med  pommes frites, ärtor och en skiva ananas.

–Kyckling av olika varianter.

–Baked potatoes med olika fyllningar, ost, baked beans, kyckling.

–Ploughmans,  lätt lunchrätt. Se artikel 26 oktober 2013.

–Sunday Roast, typisk söndagsrätt. Skinka, biff eller kyckling, med pommes frites, typ brunsås, Yorkshire pudding och kokta grönsaker.

Photo5644

Efterrätter:

–Sticky Toffee Pudding, typ  sockerkaka med varm kolasås. Severas med glass eller grädde. När det står grädde till en efterrätt, är det oftast ej vispad grädde, utan flytande.

–Banoffie Pie, lite pajskal med banan, kolasås och vispad grädde.

— Paj med custard (ung vaniljsås).

–Cheescake av olika varianter.

–Bread and Butter Pudding,  bröd med russin, låter inte gott, men är det!

Det finns fler typiska pubrätter, men jag kan inte ta upp alla här.

Det kommer också att komma lite recept på ovan nämnda rätter senare.

Photo1396   Photo5321

Härligt när man kan sitta ute,                          fast vid öppna spisen är heller inte så dumt!

Det här inlägget postades i Pubar o publiv. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till PUBAR OCH PUBLIV 11 MAT

  1. barabrittiskt skriver:

    Har ni pommes till söndagssteken i Wales? I Yorkshire är det definitivt mer hälsosam ugnsrostad potatis.

    Mmm…sticky toffee pudding med custard eller clotted cream. Det finns nog ingen godare efterrätt.

  2. Malin´s Diner skriver:

    Hm, inte mycket som lockar på menyn tyvärr. Jo, kanske någon av desserterna. 🙂

    Kram kram

  3. Agneta skriver:

    Så roligt att du kikade in hos mig härförleden! Jag som älskar GB och allt brittiskt, det är jättekul att höra från en svenska som bor där!
    Agneta kram

    • lenadyche skriver:

      Tack Agneta! Roligt att du gillar Wales och även resten av UK! Välkommen till min värld!! Jag har bloggat i drygt ett år, så du har mycket att ta igen, ha, ha!! Kul att få kommentar från dej, mycket uppskattat!!!!

  4. Låter som man skulle bli rejält mätt, rätt
    mäktiga rätter. Säkert spännande och smaka.
    Kramar/AM

  5. Steel city anna skriver:

    Älskar pubmat! Och vinäger på pommes är en hit 🙂

  6. Ama de casa skriver:

    Jag gillar shepherds pie 🙂 Här i Torrevieja är det många britter och det ger många brittiska (och Irländska) pubar i stan 🙂

  7. Ellinor skriver:

    Nämen se där! En ny spännande blogg att kika runt i! När det gäller maten är det inte alltid det ofta det faller mig på läppen. Men det finns säkert guldkorn. Borde kanske ge det några chanser till.
    Tack för snälla ord på min blogg. Må så gott!

    • lenadyche skriver:

      Tack för dina fina ord. Välkommen till min värld i Wales! Nya inlägg onsdag och lördag. Jag älskar mat, men försöker vara lite sund och då kanske inte pubmaten är det bästa, men väldigt gott då och då!! Gillade verkligen dina ord och bilder på din blogg. Ha en bra helg!!!

  8. lenadyche skriver:

    Jag har precis haft min lunch, havregrynsgröt med svarta vinbär och lite bananbitar. Gott det också och väldigt nyttigt, speceillt för högt kolesterol.

  9. Steak and ale pie är gott! Det åt jag på en pub i Edinburgh förra året:)

    • lenadyche skriver:

      Ja, det är inte alls dumt det! Men jag själv föredrar steak and kidney pie. Tycker egentligen inte om inälvsmat, men den extra touchen av njure gör en god smak!

  10. Carina skriver:

    Tycker att brittisk mat i delar har ett oförtjänt dåligt rykte. Har ätit ett antal jättegoda pubmåltider som varit jättebra. Rustikt, som vår egen husmanskost. Steak and kidney pie – gillar. Eller bara en lamb stew.

    Längtar till UK när jag läser om maten. 🙂

    Ha en härlig helg! Carina

    • lenadyche skriver:

      Tycker som du ang brittisk mat! Gillar också Steak and Kidney pie och mycket annan pubmat. Tyvärr, som jag skriver, för stora portioner. Croeso y Cymru! Välkommen till Wales!

      • Carina skriver:

        Tack! Finns en plantskola där jag vill tillbaka till. Och den här gången ha mer tid. Hann inte mer än köra dit och sen tillbaka förra gången. Men mersmak – absolut 🙂

Kommentera

