THE KYMIN

The Kymin är en kulle ca 245 m ö h, strax öster om staden Monmouth, mot engelska gränsen och grevskapet Gloucestershire. Området ingår i  Area of Outstanding Natural Beauty = AONB = ett område av utomordentlig naturlig skönhet. En utmärkelse som ges av myndigheten Countrysida Agency på uppdrag av regeringen. Mitt på kullen bor jag!!!

Photo5052               Photo5054

The Round House

The Round House är ett vitt, runt torn på två våningar högst uppe på kullen. Det byggdes 1794 av en grupp gentlemen i Monmouth Picnic Club, även kallad Kymin Club. Först träffades man för picnic och friluftsliv utomhus, men insåg ganska snart att det vore bra att ha tak över huvudet om det eventuellt skulle regna, ha, ha!! Så tornet byggdes och på bottenvåningen var kök och en trappa upp matsal. Med hjälp av kikare och teleskop kunde man härifrån njuta av den vackra utsikten. Det säjs att man vid klart väder kan se nio landskap, vilket jag trot är ganska överdrivet,men fem är inte ovanligt att man kan se. Man anlade också en bowling gräsmatta och byggde stall. Det anlades också stigar med små bänkar att sitta på när man blev trött. The Round House är k-märkt.

DSCF2691   0702100029

Utsikt från Round House vårtid och vintertid!

The Navel Templet

Photo5048          Photo5051

Ca 100 meter vid sidan om The Round House ligger monumentet The Navel Temple. Byggt  med pengar från The Kymin Club år 1800 för att fira två år efter det stora Slaget vid Nilen och de amiraler som segrat i detta  betydelsefulla slag.

Plakaten med namnen är i tre färger, rött,vitt och blått. Brittiska flottan var så stor att den indelades i tre delar med var sin admiral.

Admiral Nelson besökte Monmouth 1802 tillsammans med Emma Hamilton och hennes man. Läs mer om dem nästa onsdag. De kom åkande på floden Wye, kanoner sköt, ett band spelade, borgmästaren och stadens rika hälsade välkommen och alla kom man ur huse för att få se Nelson. Hur länge han stannade här tvistas det fortfarande om, troligen bar en natt, men han hann åka upp till The Round House och Navel Temple.

Det verkar kanske lite konstigt med ett Navel Temple mitt inne i landet, inte vid kusten, men Nelsom lär ha uppskattat borgarnas initiativ.

Photo5049

Idag sköts området av National Trust, en organisation grundad 1895, vilken arbetar för att bevara och skydda kuster, landsbygd och byggnader i England, Wales och Nordirland. Det är fritt att ströva omkring och bese byggnaderna och utsikten, men det kostar några pund att gå in i The Round House.

Det här inlägget postades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till THE KYMIN

  1. Rosor och ruiner skriver:

    Så vackert det är i Wales! Och så har ni kommit lite längre än oss ser jag, mot våren menar jag! Här är det storm och i morse snöade det lite…trist men det vänder väl snart hoppas jag!

    • lenadyche skriver:

      Tack för din vänliga kommentar! Javisst är här vackert. Så mycket att se och uppleva. Ska snart iväg till ett lite större Garden Centre och se vad de har att erbjuda. Våren har kommit lite längre här. Normalt sett ligger vi ca 5 veckor före Göteborgstrakten som jag ursprungligen kommer från (kanske hörs på dialekten på videon om Tintern!). Ha en trevlig helg!

  2. Lena skriver:

    Vad vackert – vackra gamla byggnader – där brukar jag fastna!//Lena

  3. lenadyche skriver:

    Ja här är jättevackert och många vackra byggnade att beskåda. Jaghar tidigare reportage från olika städer med d i v vackra byggnader. Har bloggar dryt ett år. Nya inlägg varje onsdag och lördag. Välkommen till mitt liv i Wales! Croeso y Cymru!

  4. Agneta skriver:

    Det är roligt att ha hittat din blogg, eller, det var ju du som kommenterade på min först, för det är så roligt att läsa det du skriver och från en synvinkel som är lite västkustsk också (jag såg här ovan att du kommer fr Gbg fr början). Bra restips och svar på sånt man undrar över får man här!
    Agneta kram

    • lenadyche skriver:

      Agneta, roligt att höra av dej! Det känns underbart för mej att kunna ge del av mitt vackra Wales till andra. Wales är ju för många en okänd del av Strobritannien, tyvärr. Men det finns så mycket vackert att se! Croeso, välkommen!!!!

  5. Britt skriver:

    Vad spännande hus. Och jag ser fram emot rapport från Garden centret.

    • lenadyche skriver:

      Britt, ursäkta,men din kommentar hade hamnat på skräppost, vilket den absolut inte skulle ha gjort. Jag beklagar så mycket och ska vara mer observant i fortsättningen!

  6. Tack Lena för din kommentar på min blogg. Vad glad jag blev och dessutom hittade jag hit till din fina blogg. Vi har vänner som bor i Wales och du bor sannerligen i en otroligt vacker del av UK. Framförallt slås jag alltid av grönskan och det böljande landskapet. Och havet. Jag ser ser fram emot att få njuta av ditt Wales här på din blogg Lena.

    Sköt om dig!

    Kram Lotta

    • lenadyche skriver:

      Lotta, tack för din kommentar! Ursäkta att jag kommer tillbaka lite sent, men har varit i Sverige och haft svårt med internet. Men nu är jag tillbaka i det vackra Wales. Ja, här är vackert!! Var bor dina vänner?

  7. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2014 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

