PUBAR OCH PUBLIV 12 DRYCK

DSCF2747  DSCF2750

Det pubarna startade med var ju alkoholhaltiga drycker. En plats för vuxna, framförallt män. Idag ser situationen helt annorlunda ut. Det man idag kan göra pengar på  och överleva på är maten och då vill man oftast ha in hela familjer.

Framförallt sammanknippar man väl en pub med öl, med även inte alkoholhaltiga drycker serveras.

Något som är populärt och vanligt här sedan länge är cider, inte som den söta Kopparberg med massor av olika smaker, utan av äpple. Om det är gjort av päron kallas det perry. Jag kommer åter till cider senare, eftersom ett besök hos en ciderframställare är planerat.

DSCF2741 Half a pint of cider for me, please!

Vin finns också. Vill man ha en hel flaska kan det finnas lite olika att välja på, men för ett glas finns alltid husets vin. Ibland i olika storlekar, small, medium eller large eller så får man en liten flaska, börjar bli allt vanligare. På vissa lite bättre pubar kan serveras brittiskt vin, lokalt producerat, men det är ovanligt. Kommer tillbaka till vinodling vid senare tillfälle, även där ett besök inplanerat.

DSCF2819 Oj, så gott!!

Så till ölen:

Lager, typ vårt mellan- eller starköl, dricks kylt.

Bitter,  oftast  mer smakrik och mörkare än lager, dricks ljummet.

Stout, typ svensk porter.

Detta är en djungel för mig som inte dricker öl. Därför har jag bestämt mig för att lära mig mer om detta och besöka ett bryggeri och sedan naturligtvis berätta om detta för er i ord och bild på bloggen. Däremot lovar jag inte att provsmaka, men gissar att min man kan offra sig och hjälpa mig.

DSCF2738

Shandy är häften öl och hälften limonade. Dricks ofta sommartid för svalka eller om man kommer ihåg att tänka på alkoholhalten när man ska köra.

Traditionell öl, oftast kallad real ale, pumpas från en tunna i källaren i puben eller pumpas direkt från en tunna i baren och sedan direkt ut i glas. Ingen extra kolsyra är tillsatt, utan endast den som kommer naturligt i samband med bryggningen.  Jämfört med en lager ser den avslagen ut. Flaskor finns också.

DSCF2815  DSCF2821

DSCF2823

Och kanske a bag of crisps? Salt and vinegar? Nej, tack!!!

DSCF2817

Det här inlägget postades i Pubar o publiv. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till PUBAR OCH PUBLIV 12 DRYCK

  1. barabrittiskt skriver:

    Jo mums! Fast jag äter inte chips alls längre.
    Älskar real ale så det unnar jag mig fortfarande ibland trots att det är ”flytande bröd”.

  2. Britt skriver:

    Det var litet ölkultur det.

  3. Anna Johansson skriver:

    Upptäckte nyligen att mina smaklökar bestämt sig för att gilla Ale å inte bara de ljusare ölsorterna så nu har en helt ny värld öppnat sig för mig! 😋

Kommentera

