NÄMEN, NU BLEV DET FEL,IGEN! SORRY, I GOT IT WRONG, AGAIN!

Ja, en blogg som handlar om Wales och så kommer bilder som inte alls ser walesiska ut. Vad är detta? Jo, jag tog mig friheten att, efter ha varit på besök i Sverige, visa lite av Sverige idag.

This doesn´t look at all like Wales! You are right, it’s not at all about Wales this time, but about Sweden. More text in English will follow.

Alingsås

Ja, naturligtvis blev det ett besök i min gamla lärdomsstad Alingsås. Frågan är kanske vad jag gjorde av min gymnasietid, men det svaret lämpar sig inte för allmän läsning. Några av er läsare vet, för ni var med, men ert minne är kanske som mitt = kort!

Alingsås was my nearest town when I lived in Sweden. A little town of about 20,000 inhabitants. Renowned for its wooden houses and coffee shops. Once upon a time when I studied here our Friday afternoon enjoyment was to visit all coffee shops in town and so we did.

 

Photo5731

På  Stora Torget står Jonas, som han allmänt heter i stan. Jonas i detta fallet är Jonas Alströmer, mannen som är känd för att ha tagit in potatisen till Sverige.  Men han var också en stor industriidkare i Alingsås under 1700-talet.

On the main square is the statue of the town’s celebreties Jonas Alströmer, the man who brought the first potatoes to Sweden in the 18th century.

Photo5727  Photo5729

Vid torget ligger också rådhuset och bokhandeln, båda vackra träbyggnader.

By the square is the Town Hall and the old book shop.

Alingsås är idag känt som den lilla trästaden med de många caféerna och visst stämmer det.

När jag gick på gymnasiet där fanns det redan då gott om caféer  och vi var ett litet gäng som varje fredag eftermiddag gick och fikade och lyckades  besöka stadens alla caféer. En kul grej som jag fortsatt med i min nuvarande stad, fast denna gång med pubar istället. Jag har besökt alla minst en gång!

Ulricehamn

Ytterligare en gullig liten trästad belägen vid sjön Åsunden mellan Borås och Jönköping.

Another lovely little town with wooden houses in the centre.

Photo5747   Photo5745

Rådhuset från 1600-talet och bokhandeln på andra sidan torget.

The Town Hall and the old book shop by the main square.

Photo5742

Ulricehamn ligger i knallebygden och naturligtvis finns en knallestaty på gågatan. Om knallar finns det mycket att säja, men det får ni läsa om någon annan stans. De hade ju bl a sitt egna språk, månsing, där även rikssvenskan har tagit ord från, t ex fika, som nu håller på att bli ett internationellt ord. Finns inget bra ord i engelskan för fika.

The statue of a man and his bike is a symbol for the town. Hundreds and hundreds of men like him cycled round the country selling their goods. The district round Ulricehamn was the main district in the country for textiles, so a lot of the goods was textile, but they sold all type of things. They even had their own language and some words were brought into Swedish. One of those is ”fika”, that can’t be translated into English, but I want to introduce it to you. Fika is having a coffee, tea or soft drink and something to eat like a sandwich or a cake. The Sunday Times has already highlighted this word!

Gårdarna Runt Sjön, är gårdarna just runt sjön Åsunden. Bl a skrev författarinnan Birgit Sparre om dessa i sin romansvit.

Round the lake are lots of mansions, old and newer, big and smaller. In Sweden they are known through literature.

Photo5800

Den mest kända gården är torpa Stenhus dit bl a Gustav Vasa styrde sin kosa för att hämta din tredje hustru Katarina Stenbock, sin andra hustrus systerdotter! Det säjs också att en flicka blev levande inmurad i ett litet rum för flera hundra år sedan och hennes skrik kan fortfarande höras, kanske! Huset är öppet för allmänheten.

Photo5749

Källebacka är ytterligare en av gårdarna. Det är privatägt och inte öppet för allmänheten, men eftersom min väninna är lokalguide i Ulricehamn känner hon ”alla ”, så vi fick naturligtvis en privat guidning. Mycket intressant!

Photo5821

Så kommer vi då in på filmerna Änglagård. Dessa är inspelade runt Ulricehamn. Bl a var Källebacka med liksom Grimstorp, där vi naturligtvis också fick en privat visning.  Detta är inte heller öppet för allmänheten, men de hyr ut vissa delar för gäster. Gå in på deras hemsida http://grimstorp.se och kolla!

The area round the town has as well been famous through a series of films, called Änglagård. Unfortunatly unknown of in the UK, even if the producer is an Englishman, Colin Nutley, married to a famous Swedish actoress  Helena Bergström. The films have been very successful and lots of people visit the area where the films were set. Beautiful landscape with lots of woods (of course), lakes, villages, churches etc. As a friend of mine is a local guide of the area we got private guiding of the houses. Great!

Photo5842   Photo5833

Photo5835

Lanthandeln kommer kanske också många ihåg. Den vi besökte är från tredje filmen. Inspelningshusen varierar lite från film till film p g a ägarbyten och vissa nya ägare ville inte längre ha inspelning runt sina hus eller som gäller lanthandeln, den första hade hunnit läggas ner.

Photo5841

Där bjöds vi på fika med bl a prinsesstårta uppdukat med vacker duk och finporslin.

The cake is a typical Swedish cake called Princess Cake. Made from sponge with jam and whipped cream in layers topped with marzipan. Delicious! With the right connections you get invited to a cake like this! I have the right connections!

Tack alla ni som var så vänliga och visade oss allt och tack till min kära Lisbeth som ordnade så vi fick uppleva detta!

Thank you to all of you who opened up your homes for us and thank you to my lovely friend Lisbeth!

Det här inlägget postades i Sverige. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till NÄMEN, NU BLEV DET FEL,IGEN! SORRY, I GOT IT WRONG, AGAIN!

  1. Anita skriver:

    Aha, det var där du var när du skrev att du var i det blågula landet 🙂 Jag har varken varit i Alingsås eller Ulricehamn så det var intressant att läsa. Verkar vara trevliga städer och omgivningar väl värda ett besök.

    • lenadyche skriver:

      Jag ville inte skriva exakt vart jag skulle eftersom jag visst att det skulle bli ett inlägg om detta. Det är verkligen inte alla svenskar som varit i dessa små städer. Många har passera men inte besökt dem, men som du ser, väl värda ett snabbt besök.

  2. Anna Johansson skriver:

    Trevligt skrivet Lena! Tycker Alingsås är en bra representant för den typiska svenska småstaden…och så finns ju pendeln till Göteborg när man vill vidga sina vyer!

  3. barabrittiskt skriver:

    Brrr ja. Torpa Stenhus känner man spökena i.

  4. Jag har nog aldrig varit i Alingsås, roligt och
    se dina bilder.
    Trevlig helg och kramar
    AnnaMaria

    • lenadyche skriver:

      AnnaMaria, kul att mitt ”avvikande från ämnet” var uppskattat. För mig är Alingsås så självklart, men har fått flera kommentarer på Facebook och mail att många faktiskt inte varit där. Så jag kommer att fortsätta med mina ”avvikelser” då och då. Ha en bra fortsatt helg!!!

  5. Britt skriver:

    Varje gång jag åker genom Alingsås blir jag förvånad över att det finns så många små mysig trähus med tinnar och torn. Skulle en gång vilja ha ett sådant. Ulricehamn är också fint.
    Annars ser jag att jag missat flera inlägg och ändå höll jag utkik tyckte jag.

    • lenadyche skriver:

      Alingsås är verkligen en riktig pärla! Fast bloggen handlar om Wales kan jag inte hjälpa utan att göra lite avstickare då och då. Kul att min små ”felsteg” är uppskattade. Nya inlägg i bloggen kommer varje onsdag och lördag. Du kan också trycka på följ högst upp till vänster och får då uppdateringar.

  6. Ditte skriver:

    Väldigt trevlig läsning om dessa mysiga städer i västra Västergötland. Jag är själv i grunden ”västgöte”, men inte just härifrån, född i Mariestad och delvis uppvuxen i Töreboda.
    Har besökt både Alingsås och Ulricehamn med fick nu mer fakta och det var behövligt för min del.
    Min pappa föddes i Borås….
    Lätt att glömma dessa fina platser som döljer så mycket spännande historia-
    Och Änglagårdsfilmerna….Härliga!

    • lenadyche skriver:

      Vad roligt att du uppskattade mitt lilla ”felsteg” bort från Wales. Min far var inte född i Borås, men dock uppvuxen där. Tänk att när man kommer in på rätt ämne har man ofta något mer gemensamt än man visste från början. Och visst är Anglagårdsfilmerna ljuvliga!

  7. Scottish Moments Archive skriver:

    Å vad mysigt! Härliga bilder! Visste inte att änglagårdsfilmerna spelats in där!
    Hälsningar från Skottland
    scottishmoments.com

  8. Veiken skriver:

    Det är inte alls fel att komma hem och reka lite! Alingsås ligger inte långt från Göteborg och vi brukar åka dit då och då. En mysig liten stad! Lights in Alingsås är väl värt ett besök i oktober – november!

  9. Ama de casa skriver:

    Ok, det får väl gå för den här gången då, när du visar så fina bilder från det forna hemlandet… 🙂

  10. Lisbeth Rosén skriver:

    Ja tänk vilka kontraster mot när du visade gruvdalarna och er lilla hemby. En fantastisk upplevelse för två år sedan. Kul att ni gillade ”mina” hemtrakter och alla mina goa ”husägare”. Redan när jag ringde och frågade om vi kunde komma var de så positiva och hälsade oss välkomna. Kram Lisbeth

  11. Merja skriver:

    Ja, egentligen skulle man turista i sitt eget land litet mer och upptäcka alla dessa små fina städer. Tack för rundturen! Önskar dig en riktigt fin dag!/Merja

  12. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2014 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

