FOTBOLL OCH VÅLD HÖR INTE IHOP

Även om ni inte är intresserade av fotboll, sluta inte läsa här!

Trots att jag kanske borde hänga med mer i svenska nyheter gör jag inte detta, främst p g a tidsbrist och att jag har fullt upp med vad som händer i mitt nya hemland. Men genom min mycket fotbollsintresserade son fick jag reda på den tragiska händelse som nyligen hänt inom svensk fotboll. En 43-årig 4-barns far föll offer för fotbollshuliganism.

Lyssna på min sons kloka ord i detta ämne på hans fotbollsintervju pod, avsnitt 41 :

http://ewer.se/

Det tar bara 1 minut och 20 sekunder av din tid!!!!

Detta hemska hände i Sverige, men kunde lika gärna ha hänt i Wales, någon annanstans i UK eller i någon annan del av världen. Huliganerna här i UK är väl inte direkt kända för att arbeta med silkesvantar på. Fast egentligen handlar det ju inte om fotboll, utan om aggressioner och vrede som tar sig hemska dimensioner, som i detta fall lett till att en människa bragts om livet.

På vissa pubar här i UK får du inte komma in om du har fotbollströja på dig. Första gången jag såg en skylt med detta budskap fattade jag inte vad de ville med den, men mina ögon har öppnats sedan dess. Om rivaliserande sk supporters kommer in i samma pub är det lätt att det blir bråk. Speciellt gäller detta på matchdagar och pubar nära en stadion. Fotbollströjor är kanske inte så vanligt att män bär i Sverige, men bland min nya landsmän är det ganska vanligt förekommande.  Tänkte skriva något sarkastiskt om detta, men stoppade mig  i tid, nästan!!!!

Ordet huliganism har en lång historia. Definitivt användes i det engelska språket ordet holliganism redan på 1800-talet, då för rivaliserande ligor och gatuvåld. Londontidningen Daily Graphic använde det 1898 och den skottske författaren  Sir Arthur Connon Doyle använde ordet 1904 i en av sina romaner. På 1970-talet fick det betydelsen våld i samband med sport. I Sverige kom ordet huliganism i bruk på 1990-talet för det vi tidigare benämnde läktarvåld. Våldet spred sig utanför läktarna och ordet huliganism gäller nu allt våld i samband med sport.

I samband med Wales nationalsport rugby förekommer ingen huliganism!

Det här inlägget postades i Om Wales, Sport. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till FOTBOLL OCH VÅLD HÖR INTE IHOP

  1. Anita skriver:

    Mycket kloka ord från din son.

  2. lenadyche skriver:

    Kan inte riktigt fatta att han är så klok! Fyllde 29 år igår, 1:a april, stackarn!!! Skyll inte på honom, skyll på modern!

  3. Ditte skriver:

    Mycket kloka ord från din son. Hoppas de sprids och att många kan ta de till sig. Stolt mor? Helt klart!

Kommentera

