MEDICIN I WALES

Hur mycket kostar receptbelagd medicin i Wales?

Svar : Gratis = £ 0

Som ni såg i onsdags gäller det samma för läkarbesök, gratis!

Detta gäller Wales, Skottland och Nordirland. I England är t ex läkarbesök gratis, men medicin kostar, £ 8.05 / recept. Alltså olika inom de olika länderna i UK.

Icke receptbelagd medicin kostar. Vissa värktabletter är billiga. En paket med Paracetamol, 20 tabletter, ca 40 p = 4 SEK.  Konkurrensen är stor, inte monopoliserad.

Apoteken är inte statliga som de brukade vara i Sverige, utan privatägda. Oftast har ett apotek i stan jouröppet några timmar på söndag.

Det här inlägget postades i Om Wales, Socialt. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till MEDICIN I WALES

  1. Anita skriver:

    Fantastiskt! Anade att svaret skulle vara ”gratis”. Lustigt att det är olika inom UK.

    • lenadyche skriver:

      Du anade rätt! De olika länderna inom UK, speciellt de små vill gärna profilera sej som ”egna” och därför har sina egna lagar och förordningar.

  2. Det skulle passa mig, jag har ju migrän och
    är på apoteket med jämna mellanrum.
    Ha en skön helg
    Kramar/AM

  3. Agneta skriver:

    Det var intressant att läsa om skattesystemet. Det tillhör det jag verkat inom så det är alltid kul att läsa hur det fungerar i verkligheten ganska så nära oss trots allt. Och väldigt schangdobelt att ha fri medicin därtill. Det svenska systemet med välfärden har ju urholkats en hel del under åren. Det finns inga ”resurser” och ändå är vårt svenska skattetryck ganska mastigt. Ja, ja, vill man försöka ändra på det får man gå in i politiken och det har jag rakt ingen lust till…..jag vill bara njuta så mycket som det går!
    Agneta kram

  4. Annemo skriver:

    Hej! Men så intressant, verkligen roligt att få veta hur det är i andra länder. Jag har aldrig varit till Wales, däremot till både England och Scotland, så det är riktigt kul att träffa på din blogg.
    Ha en fin helg!

  5. Christine skriver:

    va kul att nån kommenterar från ett annat land.. jag har inte heller vart i Wales..el England ..Vi reser inte mycket på grund av att vi är bönder..finns ju alltid nått att göra..O)Så fina blommor det var vid växthuset!och de som du köpte va också härliga! Nu regnar det här..kram

    • lenadyche skriver:

      Vad roligt att du uppskattar mina kommentarer. Roligt att titta in hos dej och kul att du gillar att titta in hos mej! Det är väldigt många som inte varit i Wales. Det kommer lite om lantbruk här så småningom också, planer finns. Kanske intresserar dej! Just nu regnar det här också!

  6. Ditte skriver:

    Vad intressant att få veta hur det är hos dig. Och tänk, att det är så olika i Storbritanniens olika delar. Jag vet alltför lite….

    • lenadyche skriver:

      Roligt att du fann det intressant! Ja, de olika ”länderna” har vissa olika lagar och förordningar! Om du känner att du vet för lite, så kommer det mer framöver. Ha en fin söndag!

  7. Ja tänk så olika det kan vara. Intressant att få läsa om hur det är på andra ställen. Hoppas att du får en riktigt fin söndag!

  8. Katta skriver:

    Låter ju fantastiskt, jag som trodde vi hade det fördelaktigt i Sverige men det är ju ingenting i jämförelse med detta. Viste inte heller att det var skillnader mellan de olika brittiska länderna. Ha en bra dag!

    • lenadyche skriver:

      Kul att du finner det intressant! Vi har vissa förmåner här, men det finns också det som inte fungerar så bra. Återkommer med det i annat inlägg senare. Ha en härlig söndag!

  9. Britt skriver:

    Det priset kan man inte klaga på. Jätteroligt att du berättar mycket om Wales, där jag aldrig har varit. Ser fram emot lantbruket som du skulle skriva om.

  10. Ama de casa skriver:

    Medicinen här i Spanien är också väldigt billig i jämförelse med Sverige (som är det enda jag har att jämföra med). Att man får 60% rabatt för den receptbelagda ger faktiskt inte alls så mycket klirr i kassan 😉

  11. Veiken skriver:

    En mycket intressant läsning! Det är dags för många svenskar att släppa tanken på att vi är bäst på allt!
    Svar: Jag lyssnade på din sons tankar om huliganer och våld i samband med fotboll! Din son har mycket fina tankar! 🙂

    • lenadyche skriver:

      Som min käre far skulle ha sagt : Instämmer med föregående talare! Roligt att du lyssnade på min son, tycker det är så underbart när unga människor också har fina tankar! Härligt också att dina kommentarer nu kommer fram okej, trevligt att höra av dej!

Kommentera

