LAMM I WALES april 2014

Hur många får finns det i Wales?

DSCF3179  DSCF3129

Svar: Mellan 8 och 11 milj. Siffrorna varierar beroende på var man finner svaret, men också beroende på när man räknar, vid lammning, vid slakt o s v. Generellt visar siffrorna en uppgång de senaste åren.

Högsta antalet får fanns 1999, innan Foot and Mouth, mul- och klövsjukan. Mer om detta på lördag.

DSCF3188

Hur många många människor bor i Wales?

Svar: Ca 3 milj.

Så ung 3 gånger så många får som människor!

Fåren är av stor betydelse för den walesiska ekonomin. Mycket av Wales är landsbygd och därför är fåren ett vanligt inslag i landskapsbilden.

Ta en titt på dessa får och lamm på videon. Längd ca 40 sekunder.

 

 

Det här inlägget postades i Om Wales, Video. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till LAMM I WALES april 2014

  1. CeciliaL skriver:

    Josses, mycket far! Jag minns dock mitt besok pa NZ, da jag fick veta att dar bor 3 miljoner manniskor och 27 miljoner far! :O :O

  2. Merja skriver:

    Det var fasligt många får, mellan 8-11 milj, ja då hamnar vi på antalet invånare i Sverige, dryga 9 milj. Jag gillar programmet ”Escape to the country” och har konstaterat att det figurerar får nästan i varje program men inte så konstigt om det är så många i bara Wales. Hur många finns det i hela Storbritannien tro?/Merja

    • lenadyche skriver:

      Ja, fårskallar har vi gott om här,ha,ha! Lika många som i Sverige,ha,ha! Nej, allvarligt talat är det verkligen får överallt, så TV serien ger rättvisa där. Ska kolla antalet i Strobritannien och återkommer senare! Trevligt att hör av dej! Ha en fin dag!

  3. Anita skriver:

    Ja oj så många får jag sett på mina resor i UK. Jag kan också säga att en av de godaste lammrätterna jag någonsin ätit var just i Wales, i Betws-y-coed (hoppas jag stavade rätt). Och ”Escape to the country” är väldigt populärt i Sverige, tittade på det senast igår.

    • lenadyche skriver:

      Ja, rättstavat! Det ligger väldigt vackert inte långt från Snowdonia och Conwy. Roligt att höra att den bästa lammrätten var i Wales. Vår matkultur är ju kanske inte känd för kvalité! Tack!

  4. GladiGrönt skriver:

    Fint med alla fåren i grönskan, det väcker gamla minnen. Vi hade får en gång i tiden, men det var bra mycket jobb och pyssel med dom. Här lyser solen, hoppas du också har en skön dag!

    • lenadyche skriver:

      Javisst är det vackert. Glad att kunna inspirera dej till glada minnen! Om jag svarde dej för en minut sedan skulle jag också sagt att solen skiner, men inte just nu, om jag skriver om en minut är den troligen ute igen! Sådana är förhållandena här, ostadiga! Men dagen är skön. Ha det bra!

  5. Anna Johansson skriver:

    Ytterligare ett skäl att åka till Wales..Jag älskar lamm!😋

  6. jag älskar också lamm och har tänkt gå å fota dem men det blir aldrig av, måste skynda mig de växer ju så fort.

    hälsningar fr scottishmoments.com

  7. Steel city anna skriver:

    Härligt nu med alla lamm, de är ju så fantastiskt söta. Väntar på att det ska bli griskultingar på gården nära mej, de är om möjligt nästan ännu sötare.

  8. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2014 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

