MITT KÖKSFÖNSTER och RECEPT

 

DSCF3320  DSCF3321

Liten kryddfönsterbräda.

DSCF3309

Paprikan är från förra året.

DSCF3315  DSCF3314

Egg coddler är ganska vanliga här. Vackert porslin, men också mycket användbart. Hur används de då? Jo, knäck ett ägg i behållaren och tillsätt smak, t ex kaviar eller dill, eller små bitar av ost eller skinka. Vad ni vill ha! Skruva på locket så det är tätt. Låt koka i vattenbad ca 10 – 15 minuter, beroende på hur ni vill ha ert ägg. Ät sedan med sked direkt ur behållaren. Jättegott!

Ibland kan man se dessa på loppis o s v i Sverige, troligen oanvända eftersom de flesta i Sverige inte vet hur de används och har tröttnat på dem som prydnad. Ser ni några sådana, köp dem och prova!

Det här inlägget postades i Interiör, Mat och dryck, Recept. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till MITT KÖKSFÖNSTER och RECEPT

  1. Ditte skriver:

    Vad härligt med en kryddfönsterbräda. hemma i Stockholm har jag gjort lite tafatta försök med odling av kryddväxter men de blir inte så långvariga. Tyvärr! Skall nog prova här i Spanien också, bör gå bra. Men att hitta skugga är svårare. Värt ett försök i alla fall. dina äggbehållare skall jag absolut leta efter. Har inte sett sådana, vad jag kan minnas, men nu skall här letas. Ditt recept verkade toppen! Tack för det!

  2. Anna Johansson skriver:

    Har man inte så fina krukor så funkar det att göra i en vanlig kaffekopp eller skål, i micron med! Tar 1 min för en portion och ett par minuter om man gör större mängd i större form. http://www.ica.se/recept/supersnabb-omelett-i-mikron-714025/
    http://heltunderbart.blogspot.se/2008/03/farmors-omelett.html

  3. Lisbeth Rosén skriver:

    Det var tack vare dej som jag visste och kunde köpa till dej för vad jag tror långt under priset hos dej…………

  4. Charlotta skriver:

    Oh, smart idé – låter ju galet gott! Nästan som en cocotte, fast på engelska. Hoppas du har en superfint helg!

  5. Anita skriver:

    Åh så avundsjuk jag blir på dina härliga djupa fönsterbrädor. Jag odlar också kryddväxter i köksfönstret men med en fönsterbräda + fönsterkarm som bara är 20 cm djup får man inte plats med så många. Egg coddler måste jag leta efter, jättesnyggt och supergott verkar det vara.

  6. Ping: WORCESTER 1 | Lena i Wales

  7. carpementon skriver:

    Hej Lena! Jag googlade på ”coddle” och kom till din blogg (som jag ju följer med stort nöje). I min familj är vi stora coddles-älskare sedan många år. Vi råkade få äta ur en coddle hos en släkting, blev frälsta och har under upprepade Londonbesök köpt fler och fler till vårt eget hushåll. Harrods är säkraste inköpsstället, men personalen vet inte alltid vad vi menar när vi frågar efter coddles. Kanske är de inte så vanliga i England heller? Numera har vi vår (stora) vackra coddles-samling synligt uppställd på en lång hylla i matrummet i vårt torp i Norduppland. Det är på landet, under lediga dagar, som det passar bäst att laga sitt ägg på detta komplicerade men mycket charmerande sätt. Mvh Ingrid

Kommentera

