MIN TRÄDGÅRD 9 maj 2014

Ja, våren har kommit en bit på väg här i Wales.

DSCF4321  DSCF4322

Pelagonierna har kommit ut i sina krukor. De allra flesta har överlevt vintern i växthuset, men några nya har jag också köpt till.

DSCF3819

Så här såg stället ut när jag visade den 11 april 2014.

DSCF4324  DSCF4325

Syrenen har börjat blomma. Busken är inte så stor ännu.

DSCF4334  DSCF4326

DSCF4331  DSCF4329

På bågen över grinden har clematisen börjat blomma och rosorna börjat spricka ut.

DSCF2672

Så här såg bågen ut när jag visade den 11 april i år.

DSCF4337

DSCF4339  DSCF4341

Prästkragarna ute i backen står, niger och säjer att nu är det vår….

DSCF4346  DSCF4345

Fuchsia busken är ca 1,5 m i diameter och några blommor har kommit ut, men långt ifrån alla ännu.

Det här inlägget postades i årstider m m. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till MIN TRÄDGÅRD 9 maj 2014

  1. Britt skriver:

    Blå krukor är fint och gör sig bra mot växterna.
    Vilken fuchsia så stor. Det är väl det enda med det svenska klimatet, att det är så mycket som hade varit roligt att odla, men som inte går. Skön helg!

  2. Ellinor skriver:

    Det är spännande att se dina bilder. Jag har aldrig förstått hur stor skillnad det faktiskt är på klimatet, men det är det ju verkligen! Vilken läcker rosenbåge förresten.
    Ha en fin dag!

  3. Det har hänt mycket på en månad, det är så
    fint när syrenerna blommar. Och vilken fin
    samling med blå krukor, jättefint.
    Kramar/AM

  4. Hem ljuva hem skriver:

    Fint att blåa krukor i grupp. Jag ar också några stycken. Härligt att ha en trädgård i Wales. Ha en fin dag Kraaam Pia

  5. Ama de casa skriver:

    Oj vad mycket fina blommor du har där 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, jag tycker min trädgård. Den skulle väl egentligen vara lite mer välskött, men kan ju inte bara göra trädgårdsarbete, måste ju blogga också, ha, ha!!!

  6. Anita skriver:

    Precis hemkommen är jag ju från UK och Lake District. Och visst hade det hunnit längre än hos oss. Azaleor och rhododendron blommade för fullt och det är nog åtminstone 3-4 veckor tills dom börjar här. En klematis som man alltid ser i UK och som inte vi kan ha här i Stockholmsområdet är Clematis ‘Montana’. Det är så fascinerande att se den klättra i träd och välla över väggar, murar och tak. Jag vet att du har visat bilder på en av dina klematis som blommade väldigt tidigt och rikligt. Gissar att det är en montana? Din gula ros är jättevacker och gruppen med blå krukor är ursnygg.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Anita och glad att du är tillbaka. Vet inte vad min clemaits heter, men kan säkert vara en montana. Vad roligt att du tycker om rosen och min krukor. Ha det bara!

  7. Veiken skriver:

    Så många fina blå krukor i helt rätt färg! Vi såg massor av fuchsior överallt nät vi var på Irland. Så otroligt vackert! Här är det ju ”bara” en sommarblomma och skulle inte överleva vintern tror jag!

  8. Ditte skriver:

    Så vackert! En helt underbar trädgård. Säkert är det fuktiga klimatet gynnsamt för växterna i mångt och mycket.
    Och dina blå krukor var så vackra där de stod tätt tillsammans. Något för mig som är en blå person att spinna vidare på…Fuchsian var magnifik!
    Väldigt inspirerande bilder så imorgon blir det en tur för att skaffa lite nya växter. Och de måste tåla starkt solsken.

    • Lena i Wales skriver:

      Fuktighet har vi verkligen här och relativt milt klimat, så det är inte för inte att UK är kända för sina offentliga trädgårdar. Jag är glad att jag kunnat inspirera dej med mina blå krukor. Lycka till med växtinköpen!

  9. Annika skriver:

    Så långt våren kommit hos dig! Väldigt vackert, och fint med de blå krukorna! England och Wales är ett av mina drömresemål, tror att det är teveprogrammet ”En plats i solen” som gjort mig så sugen på att resa dit.
    Ha en fin vecka!
    Annika

    • Lena i Wales skriver:

      Vi brukar i början av våren ligga ca 4 veckor före Göteborgstrakten här, men tror att Sverige tagit in lite nu. Kul att du gillar mina blå krukor! Jag älskar blått! Välkommen till Wales!

  10. Steel city anna skriver:

    Härligt med syren i trädgården! Har just sett de första här. Då känns det som sommar.

  11. Rosor och ruiner skriver:

    Så långt ni har kommit, här är vissa träd som ännu inte har nåt grönt alls.. men ni kanske har haft lite varmare, här stannade det av nu i maj. Men snart så! Det är en härlig tid vilket fall som helst!

  12. Aggie skriver:

    Ååå, vilken trädgård och vilka underbara växter du har i din trädgård. Och dom blå krukorna, så fina!
    Agneta kram

Kommentera

