GOLF – CELTIC MANOR RESORT

Photo5086

Celtic  Manor Resort är ett golf- och spa hotell med tre golfbanor i utkanten av staden Newport i södra Wales.

Ryder cup hölls här 1-4 oktober 2010.

I september 2014 kommer NATO summit att hållas här.

Hela anläggningen är ca 8 kvadratkilometer stort.

Photo5080  Photo5085

Grunden till anläggningen ligger i en gammal herrgårdsbyggnad från 1860-talet, ägt av en enormt  rik kolgruveägare, Thomas Powell. Efter olika hyresgäster och ägare blev huset BB på 1940-talet och övergick till privat ägo 1980 då det köptes av Sir Terry Matthews, född i huset när det var BB. Han investerade stora summor för renovering och detta blev det första Celtic Manor Hotel 1982.

Efter detta fortsatte byggandet med två golfbanor, Roman Road, uppkallat efter den gamla romerska vägen mellan Caerleon och Caerwent, vilken korsar ägorna och Coldra Woods, samt clubhus och det nya nästan 400 rum stora hotellet. Allt stod färdigt 1999. Det gamla hotellet blev The Manor Hotel och det nya Resort Hotel.

Inför Ryder Cup 2010 anlades The Twenty Ten Couse, specialbyggt för tävlingen, med bl a en helt ny bro, nytt klubbhus, ny infrastruktur med bl a en helt ny avfartsväg från den dubbelfiliga vägen i närheten. Slutsumman blev ca £ 16 miljoner.

Photo5084   Photo5089

Klubbhuset och lobbyn med bar och restaurang.

Det var 17de gången Ryder Cup hölls i Storbritannien, men först gången i Wales. Cupen spelas mellan Europa och USA vartannat år. 2010 vann Europa med 14 1/2. mot 13 1/2.Det var spännande in i det sista och avgjordes i sista matchen då ställningen var 13 ½ – 13 ½. En svensk, Peter Hansson, rankad 40, deltog.

Innan den nya stora anläggningen stod klar var det stora diskussioner mellan arkeologer och byggherren. Dels påträffades flera romerska lämningar och planerna fick ändras och dels gällde det ett gammalt K-märkt hus som var i vägen.

Photo5081   Photo5097

Hotellet ligger på en höjd, väl synlig även från motorvägen.

Photo5095  Photo5096

Hotellets entrèhall och matsal.

Photo5092

Den walesiska draken vakar över allt i entrèhallen till hotellet.

Inom området finns bl a 2 hotell med ca 440 rum,  4 och 5 stjärnor, konferensrum för ca          1 500 personer, 6 restauranger, 5 barer, 3 golfbanor, golfshop, samt mycket ,mycket mer. En enorm anläggning.

Det här inlägget postades i Besökta platser, Sport. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till GOLF – CELTIC MANOR RESORT

  1. Elle skriver:

    Oj, vilket stort hotell!! Fick först intrycket av att det var mindre.

  2. Christine skriver:

    Hejsan! Ha en fin helg du också!;;Ja jag ser det att våren är mycket längre hunnit där du bor.Jag bor ju nästan där jultomten härjar, haha…Många fina blomster och örter.

    • Lena i Wales skriver:

      Vi ligger i början av våren normalt sett ca 4 veckor före Göteborg. Så när tomtens land borde det skilja ännu mer. Så roligt att höra av dej! Ha en trevlig helg!

  3. Anne-Marie skriver:

    Spännande med gamla lämningar och att de fick förtur.
    Oj vilket stort hotell. Man undrar, behövs så stora hotell egentligen?
    Golf är en stort sport. Jag har faktiskt aldrig spelat gold och känner mig helt ointresserad. Här i Kalifornien bevattnas våra många golfbanor trots den historiska torkan. Galet tycker jag.

    • Lena i Wales skriver:

      Ibland tänker man rätt! För stora golfturneringar behövs det säkert stora hotell, men annars? Jag spelar heller inte golf och känner mej inte dragen till det heller, men för många ar det deras största intresse. Ha det bra!

  4. Anita skriver:

    Det här var väldigt intressant att läsa. Dessutom följer jag alltid Ryder cup, vare sig det går i USA eller Europa, tycker det är vansinnigt spännande.

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du fann det intressant. Jag är själv ingen golfare, så egentligen inte så intresserad, men vet att många andra är. Och utan att vara golfintresserad är det kul att forska lite i det man inte vet så mycket om och vidga sina vyer på så sätt.

  5. anjahill skriver:

    Alltid lika intressant att läsa dina inlägg. Stora hotell är inte precis min ”gebit” , men du kan det du berättar om!
    Om jag någonsin skulle besöka Wales så kommer inte detta hotell att prioriteras av mig, trots den fina historien ;-))!
    Ha det så gott i försommarwales! /Anja

    • Lena i Wales skriver:

      Vad roligt med uppmuntran, tack! Jag väljer inte heller stora hotell när jag reser privat. Reser så mycket i jobbet och bor på stora, 4-5-stjärniga hotell, så det räcker. Men vi har också många små, gulliga hotell med gemyt här, kanske inte alltid den högsta standard, men originella.

  6. Ama de casa skriver:

    Låter som man kan roa sig där även om man – som jag – inte spelar golf överhuvudtaget…
    🙂

  7. Britt skriver:

    Det blev inget gruvligt inlägg, men det kommer väl.

  8. Ditte skriver:

    Vilket spännande och fint hotell! Roligt att också höra histrien bakom. Jag är så glad över alla nya kunskaper jag får genom dig. Alltid något nytt! Tusen tack för att du delar med dig.

  9. Clic skriver:

    För några år sedan bodde jag faktiskt på detta hotellet, det äldre av dem, då jag var på AGM möte med Welshpony & Cob Society. Det var ett otroligt vacker gammalt hotell, pampigt och brittiskt till tusen. WPCS hade jubileum och det var en fantastisk fest på kvällen, med stora runda bord, med jättekandelabrar på. Det bjöds bl a på fantastisk sång av far och son (kommer inte ihåg vad de hette)från ett stuteri och de bar kilt. De flesta damer bar lång festklänning och många hade fantastiska håruppsättningar.
    Vid kvällens slut sjöngs allsång och jag hade turen att hamna vid ett bord med fantastiska sångare. Jag hade ståpäls och var så rörd att jag knappt kunde sjunga. Ett minne jag bär med mig genom livet. Walesarna, det sjungande folket.
    Ingela

    • Lena i Wales skriver:

      Hej Ingela! Vad kul att höra av dej. Vad spännande att du varit där och hade en härlig kväll bland walesiska sångare. Alltid roligt att få en positiv kommentar om hur Wales upplevts. Ha det bra!

  10. Vad kul att du åkte dit och forskade eftersom vi inte hann med det. Nu vet vi lite mer och fick se hur det ser ut. Lena, golf är en utmärkt motionsform och det är aldrig för sent att börja…….

Kommentera

