FÖRSKOLA OCH SKOLA I WALES

Genom bloggen blev jag i början av året kontaktad av Helen Larsson, förskollärare från Falkenbergs kommun i Halland.

Hon skulle på en studieresa till Wales och ville veta mer om landet och genom att googla hittade hon min blogg och mig. Jag hjälpte henne med lite ytterligare information och undrade om jag fick intervjua henne efter hennes resa och det fick jag gärna.

Så här kommer en intervju med Helen om hennes upplevelser här.

Visar bild(1).JPG

Inlägget är godkänt av Helen innan publicering. Bilderna är tagna av Helen.

–Hur kom det sig att det blev just Wales du åkte till?

Förskolan där jag jobbar är med i ett EU-projekt inom Comenius tillsammans med Frankrike, Spanien och Wales. Projektet heter Rainbow library och  handlar om att kommunicera på olika sätt. Vi jobbar med olika ämnen under projektets två år. Hittils har vi avverkat ”min skola” och ”årstiderna”. Vi har bytt böcker med varann på respektive språk och även spelat in glosor, som barnen kan lyssna på via en gemensam plattform på Wideminds moodle. ( gå gärna in och titta på Wideminds. Limassol schoolprojects, Rainbow library). Under projekt tiden kommer vi att besöka alla länder och ta del av varandras skolsystem.

— Var var du i Wales?

I  Wales är det två olika skolor som deltar i projektet och vi fick möjlighet att besöka båda skolorna under våra dagar i Wales. Vi var i Kidwelly och Llangadagog. Båda skolorna hade welsh som huvudspråk, vilket innebar att en del av de yngre barnen inte förstod oss när vi talade engelska med dem.

–Hur blev mottagandet?

Vi blev väldigt väl mottagna av våra värdar, Meryl och Gareth, som hade ordnat ett fint program för oss med både kultur, tillfälle för att upptäcka på egen hand och skolbesök.

Första dagen möttes vi i Cardiff i strålande vårsol och sedan tog vi oss med buss till Carmarthen, där vi bodde under vår vistelse.

Andra dagen spenderade vi i Cardiff, där vi åkte en bussrundtur och såg stadens olika delar och fick höra en del av dess historia och sedan besökte vi det fantastiska slottet. Därefter gick vi till en pub och försökte förstå oss på den rygbymatch mot England som visades på storbild.

Vi besökte skolan i Kidwelly, nästa dag. Besöket var väl förberett med välkomstskyltar på alla språk, och en skolkör som stod beredd när vi kom in genom dörrarna. Barnen som var i varierande åldrar från ca sex år och upp till elva sjöng i stämmor på ett fantastiskt sätt. Därefter fick vi träffa barnen i deras klassrum. Barnen på den här skolan var från fyra år och uppåt. Klasserna var åldersblandade.

–Skillnader – likheter mot Sverige, pedagogiskt, åldersgrupper, lärarens roll, barnens uppförande, klädsel, m m.

Med svenska mått upplevde jag att lokalerna var ganska trånga och ”väl använda”, man hade byggt till skolan med baracker efter hand som elevantalet hade ökat. Jag tycker att de hade kommit på ett sätt att utnyttja lokalerna på ett kreativt sätt med hjälp av hopfällbara möbler och skärmar, så att en och samma lokal kunde användas på många olika sätt. De hade tillgång till en hel del teknisk utrustning som datorer, Ipads och smartboards. Barnen hade skoluniform och tilltalade sina pedagoger med Mr eller Mrs och efternamnet. Jag upplevde det som att barnen hade ett avslappnat, men ändå respektfullt förhållande till sina pedagoger.

–Övriga intryck av skolan?

Skolgården på den här skolan var ett ganska stort asfalterat område, där det spelades fotboll och lektes för fullt. De yngre barnen hade ett eget område med cyklar och en del andra leksaker.

Efter skoldagen blev vi guidade på Kidwelly castle av några elever på skolan.

Nästa dag besökte vi Lllandagog. den här skolan låg lite mera lantligt och därför såg lekmiljön utomhus lite annorlunda ut. Här fanns det större skolgård och mera gräsytor. Det fanns också en del lekställningar i form av hinderbanor.

Lokalmässigt inomhus var det ganska likt skolan i Kidwelly. Även här tilltalades pedagogerna med Mr eller Mrs plus efternamn. På den här skolan hade vi, vi precis som på den förra en stor samling med skolans alla barn,där det var väldigt lugnt och tyst, så att de som skulle sjunga och deklamera för oss kunde nå fram med sitt budskap. Barnen på den här skolan hade också möjlighet att ställa frågor till oss gäster under välordnade former. Vi hade tillfälle att äta lunch på den här skolan och serverades cawl (walesisk specialité, gryta gjord på lamm, potatis och rotfrukter).

Visar bild.JPG

–Övriga intryck av Wales?

Sammantaget måste jag säga att jag hade några fantastiska dagar i Wales. Naturen visade sig från sin bästa sida, solsken varje dag, spirande vårblommor och begynnande grönska. Landskapet var vackert med alla kullar som delades av häckar. I nästan varje samhälle såg man någon form av slott eller ruin. det här var ett bra tillfälle att få ett smakprov av Wales, nu hoppas jag kunna övertala min man att följa med dit på en lite längre tur.

Att ta sig till Cardiff, gick smidigt för vår del. Flyg från Göteborg till Stansted och sedan tåg med ett par byten till Cardiff. Både våra franska och Spanska vänner tog sig med flyg till Cardiff.

–Hur ser fortsättnigen med utbytet ut?

I maj får vi besök hos oss i Sverige och då kommer åtta skolbarn från Wales att få följa med sina pedagoger hit. Det ser vi fram emot.

Inför besöket hade jag försökt att lära mig några användbara fraser, jag kan rekommendera ”learn welsh with Will” och professor Giggle för barn. Båda hittade jag på youtube.

Tusen tack Helen för att du tagit dig tid att ställa upp på denna intervjun.  Efter tiden här tror jag att du, liksom jag, brinner för Wales, så välkommen tillbaka till Wales! Croeso y Cymru!

Annonser
Det här inlägget postades i Om Wales. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till FÖRSKOLA OCH SKOLA I WALES

  1. Marja skriver:

    Fina bilder Lena, blev det rött glas till din samling utöver vasen! Fina fynd!! Kram till dig från
    Marja

  2. Ditte skriver:

    Vad roligt att läsa intervjun och se bilder. Är ju själv gammal lärare och har varit med i några Commeniusprojekt, dock inte med inte med Wales eller U.K.I Ett sådant utbyte ger så mycket. Inser mer och mer att jag vill och skall besöka Wales.
    Tack för att ni delade med er.

    • lenadyche skriver:

      Tyckte hela historian om hur Helen hittade mej och vad vi sedan gjorde av detta är fin. Jag har ju också varit i skolans värld under många år och är därför själv intressarad. Välkommen till Wales!

  3. Anna Håkansson skriver:

    Hej! tycker också det var mycket intressant att läsa intervjun, arbetar som skolsköterska och har också haft förmånen att få delta i flera Comeniusprojekt. Var också på studieresa i Liverpool i höstas och det är så fantastiskt roligt med dessa utbyten tycker jag, både att få resa och få nya erfarenheter men också att ta emot besök och tvingas tänka till kring allt man faktiskt redan gör som är bra 🙂
    Fin blogg du har ! Alltid spännande att följa svenskar i utlandet tycker jag 🙂
    Kram Anna

    • lenadyche skriver:

      Välkommen till min värld här i Wales. Roligt att du finner min blogg intressant! Nya inlägg varje onsdag och lördag! Utbyte av olika kulturer och tankesätt utvecklar och ifrågasätter oss på ett positivt sätt,tror jag. Ha det bra!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s