GRUVDALARNA  4  –  BARNARBETE och PIT PONNIES

DSCF4440  DSCF4419

(fotona är tagna av mig av bilder i Big Pit museum)

Miners Act of 1842 var en lag som fastslogs av UK parlament 1842.

De viktigaste inläggen i lagen var att alla kvinnor och pojkar under 10 år förbjöds att arbeta i gruvorna. Detta var ett svar på en undersökning om barnarbete som gjorts av en kommission samma år, efter flera allvarliga olyckor. I en av dessa dog 26 barn, 11 flickor mellan 6 och 16 år, och 15 pojkar, 9-12 år gamla. Detta fick t o m drottning Victoria att reagera!

Under början av 1800-talet jobbade alla män, kvinnor och barn under fruktansvärdt farliga omständigheter under mark.

1841 var ca 216 000 personer anställda i gruvorna. Kvinnor och barn jobbade 11-12 timmar/dag för lägre lön än männen.

DSCF4408

Barn så unga som 5 år användes som billig arbetskraft, ofta i så små utrymmen att  endast barn kunde nå dit.

PIT PONY

Ponnies användes i gruvorna från mitten av 1700-talet till mitten av 1900-talet. De blev mer vanliga efter att kvinnor och barn förbjöds att arbeta i gruvorna 1842.

1913 beräknades att ca 70 000 ponnies jobbade under mark och 1984 var det 55 kvar. Den sista kolgruvehästen hette Robie och pensionerades 1999.

Stora hästar, såsom Cleveland Bay, användes högre upp i gruvorna, men oftast var det små ponnies, inte större än 12 hands (1 hand är lite drygt 10 cm), alltså ca 1,3 m höga. Shetlands var ofta förekommande. Även åsnor användes ibland.

Enl Coal Miners Act of 1911, bestämdes att ponnierna måste vara minst 4 år gamla och kontrollerade av en veterinär innan de fick börja arbeta i gruvorna. De arbetade sedan olika många år beroende på var i gruvorna de jobbade. En del kunde arbeta tills de var i 20-års åldern.

Normalt hade de sina stall nere i gruvorna och åt proteinrik föda, hö och majs. De kom inte ut i det fria mer än under gruvarbetarnas sommarsemester. Då fick de också semester i det gröna!

De arbetade i skift om 8 timmar.

Deras förhållanden var olika från gruva till gruva, men eftersom de var betydelsefulla för arbetet sköttes de, efter omständigheterna, väl. Ju längre de kunde arbeta dessto bättre lönsamhet.

Det här inlägget postades i Gruvdalarna. Bokmärk permalänken.

36 kommentarer till GRUVDALARNA  4  –  BARNARBETE och PIT PONNIES

  1. Marit skriver:

    Tenk at de brukte barn ned i 5 års alder i gruvene! Stakkars alle de som jobbet der! Min bestefar jobbet i gruvene her hvor jeg bor, men de tok ut sølv.Det var farlig det også, men det var likevel helt andre forhold enn i Wales.

    • lenadyche skriver:

      Tack Marit för din kommentar! Ja, det var hårda tider för många förr. Silvergruva, intressant! Kanske blir det något om detta på din blogg?!

  2. barabrittiskt skriver:

    Usch ja! Barn från två år jobbade i spinnerier. Vilken värld. Häststackarna var nästan blinda när de Kom upp…

  3. Steel city anna skriver:

    Det visste jag inte, att de hade små ponnyer i gruvorna. Stackarna. Ja synd om människorna också förstås!

  4. Titti Malmberg skriver:

    Åh vilket intressant inlägg! Ja inte världens bästa arbetsmiljö kan jag tänka mig…
    Ha en fin helg!
    Kram Titti

    • lenadyche skriver:

      Hej Titti! Välkommen till min värld här i Wales! Nya inlägg varje onsdag och lördag! Roligt att du hittade mej och finner inläggen intresanta! Ha en fortsatt fin helg!

  5. Veiken skriver:

    Det är otroligt intressanta och hemska inlägg om gruvorna som du skriver. Det är inte klokt att en människa kan utstå så svåra förhållanden. Visserligen blev dom väl inte gamla, men i alla fall!

  6. Rosor och ruiner skriver:

    Fy vilka hemska förhållanden de hade, och att barn var tvungna att jobba, det vill man helst inte tänka på ens…fast det förekommer än idag på vissa håll… nej det är en orättvis värld vi lever i…

    Kram Gunilla

    • lenadyche skriver:

      Ja, det var nog inte alltid så lätt! Tyvärr förekommer det ju också idag, fast inte just runt oss. Trorts allt fanns också mycket positivt i gruvorna, som jag kommer till senare. Ha en riktigt god fortsatt helg!

  7. Ama de casa skriver:

    Fy vad gräsligt! Barnarbete är så fel! Sen om kvinnor är mer värda än män, det kan man ju diskutera…

  8. Och tyvärr fortsätter barnslaveri i världen. 😒

  9. Anne-Marie skriver:

    Vilka förhållanden människor och hästar levde under i dessa gruvor.
    Tur att tiderna har förändrats.
    Vackra blommor i ditt tidigare inlägg. Och husen var också fina.

  10. Gruvarbetare och poliser ska ha skyhöga löner,
    jobb som är otäcka. Stackars alla dessa barn och
    hästar som utnyttjades, hemskt och tänka på!!
    Kramar/AM

  11. Ellinor skriver:

    Tack för all spännande läsning! Man lär sig alltid något nytt. 🙂
    Ha en fin kväll!

  12. Äppelblom skriver:

    Nu har jag läst ännu ett intressant inlägg hos dig. Besöket på betongbruket gillade jag också. Jag brukar gjuta lite för skojs skull under sommaren och snart är det dags.
    Ha en fin vecka och må så gott!

  13. Anita skriver:

    Tack för att du skriver om detta intressanta ämne. Jag blev helt chockad när jag såg att små barn arbetade i gruvorna. Man kan inte föreställa sig att det kan vara så. Och dessvärre så förekommer det nog i vissa delar av världen fortfarande. Och som sagt, tack för dina intressanta inlägg. Läser dom med stor behållning.

  14. Britt skriver:

    Stackars, stackars! Det är svårt att föreställa sig hur det var. Små barn att arbeta under de förhållandena dessutom. Även hästarna var det säkert synd om. Och som någon skrev, det förekommer ju mycket barnarbete än i världen. Just gruvarbete måste vara ett av de värsta.
    Betongbesöket var positivare. Litet lagom betong är fint.

  15. Hedvig skriver:

    Kul att du kommenterade hos mig så jag hittade hit till din intressanta blogg. Här fanns massor av spännande att läsa! 🙂

  16. Linda skriver:

    Det är så spännande att läsa – jag blir ju alldeles allmänbildad på köpet 🙂

    Om du någon gång hittar ett recept på curry så skulle jag bli jätteglad 🙂

    Kram
    //Linda

    • lenadyche skriver:

      Tack Linda för din kommentar! Jag jobbar på det där med Curry, har en idé, så på något sätt kommer jag att återkomma till det, kan dock inte säja när ännu. Ha det bra!

  17. Ditte skriver:

    Spännande läsning! Och med mycket info som jag inte alls kände till. Så länge sedan är det ju inte heller sedan detta hände. Men skönt att tiderna till viss del förändrats. Illa med allt barnarbete och jag vet att man i gruvori bl.a Bolivia fortfarande har barn som jobbar i de trång gångarna. Hemskt!

  18. Agneta skriver:

    Jag tänker på How green was my valley när jag läser om gruvarbetarna. Nu var väl det visserligen på Irland om jag inte minns fel, men boken var nästan lika fascinerande som dina berättelser.
    Agneta kram

  19. lenadyche skriver:

    Det är inte konstigt att du känner igen boken eller filmen för den är från Wales. Skriven av walesaren Richard Llewelllyn. Underbar bok som verkligen beskriver livet i gruvdalarna.Tack för din fina kommentar. Inspirerar mej att gå vidare!

Kommentera

