NÄMEN, NU BLEV DET FEL IGEN, IRLAND

RING OF KERRY

När ni läser detta är jag på en ny resa i Irland. Därför visar jag lite bilder därifrån, tagna vid mitt förra besök för ca tre veckor sedan.

Se tidigare resa under kategori: Irland!

Jag kommer inte heller att ha tillfälle att svara på era vänliga kommentarer förrän jag åter är hemma!

En av de mest besökta platserna i Irland är Ring of Kerry, en halvö belägen på den syd-västra kusten. Det är det vackra landskapet som drar.

DSCF5057  DSCF5058

DSCF5060  DSCF5063

Bilderna ger inte riktigt rättvisa till dess skönhet, men en liten inblick.

 

DSCF5069  DSCF5065

På Ring of Kerry kan man besöka en sheep dog show. Helt fantastiskt hur fåraherden genom visslingar kan föra hundarna i den riktning han vill ha sina får.

DSCF5073

Man kan också åka ner till stranden i Watervill och hälsa på Charlie Chaplin, som vistades här flera somrar.

DSCF5074

Uppe på höjden kan man titta tillbaka på Watervill nere vid havet.

DSCF5083  DSCF5086

Några små sjöar finns också i Killarney National Park. Första bilden är tagen mot andra bilden och tvärtom.

DSCF5085  DSCF5088

Inom Killarney National Park finns också Muckross House and Gardens.

DSCF5096  DSCF5106

När jag var där 25 maj 2014 blommade Rhododendronen som bäst, på väg att blomma ut.

DSCF5101  DSCF5102

DSCF5099  DSCF5097

KILBEGGAN DISTILLERY

Kilbeggan Distillery, ca en timmas bilfärd väster om Dublin, är ett gammalt, men också nytt destilleri. Hur ska jag nu ha det, gammalt eller nytt?

Det är Irlands äldsta licensierade destilleri, grundat 1757. Tidigare fanns flera destillerier, men det var liksom lite hemkört där! Verksamheten höll på till 1957, då det lades ner, för att återuppstå igen år 2007.

DSCF4945  DSCF4928

Det finns vissa skillnader på skotsk och irländsk whisky. Bl a stavlingen av drycken, i Skottland stavas det whisky och i Irland whiskey.

 

 

 

DSCF4929  DSCF4932

 

I Skottland destilleras drycken två gånger, i Irland tre gånger.

DSCF4927  DSCF4938

Man använder fortfarande de gamla kopparkärlen för framställning av whiskey.

DSCF4926

Whiskeyn måste lagras på fat minst tre år för att få kallas whiskey. ofta lagras den betydligt längre.

Jag har säkert varit med på minst 50 whisky/whiskey provningar som reseledare, men har ännu inte lyckats tycka om denna ädla dryck! Hoppas ni uppskattar den!

Det här inlägget postades i Irland. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till NÄMEN, NU BLEV DET FEL IGEN, IRLAND

  1. Ditte skriver:

    Tänk så mycket ny kunskap jag får! Jag är så glad för att jag på ett väldigt trevligt sätt, med informativ text och vackra bilder få ta del av dina resor och livet i Wales. Tusen tack!

  2. Gunnel skriver:

    Denna underbara dryck måste du lära dig att avnjuta. Tack Lena för underbara bilder.Nu måste jag börja övertala maken att åka.

  3. Anna Johansson skriver:

    Åh så vackert där med! Intressant läsning igen! Tack Lena! …Å du, jag tackar inte nej till en Whisky!😀

  4. Britt skriver:

    De flesta vyerna är så fina. Visste inte skillnaden på skotsk och irländs. Och stavningen, där fick man förklaringen att båda är rätt.
    Jag dricker sällan whisky, men rätt gott är det ibland.

  5. Anne-Marie skriver:

    Har aldrig besökt Irland men det ser verkligen vackert ut. Grönt och fint. 🙂
    Vilka fantastiska rododendronbuskar!
    Whiskeyn får vara för mig också.

  6. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2014 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

