NÄMEN, NU BLEV DET FEL YTTERLIGARE EN GÅNG, IRLAND

Eftersom jag fortfarande befinner mig i Irland när ni läser detta, så passar jag på att visa mer av detta fantastiska land.

KERRY BOG VILLAGE

Ringa av Kerry skrev jag om i förra inlägget. Nu kommer lite bilder från ett underbart litet friluftsmuseum där.

DSCF5056

DSCF5050  DSCF5029

Bog betyder mosse och från mossarna runt tomkring hämtade man sitt bränsle, torven, som sedan staplades utanför husen.

DSCF5053 DSCF5052

Underbara hus med halmtak från 1700- och 1800-talen samlade i en liten by.

DSCF5042  DSCF5039

Man kan även gå in i husen och se hur man levdde förr i tiden…

DSCF5033

… vissa saker har inte ändrats så mycket. Hot Water Bottles används fortfarande.

DSCF5032  DSCF5028

Många roliga gamla maskiner och ”grejer” att titta på.

DSCF5024

De kända irländska hundarna, Irish Wolf Hounds, vilade och var inte speciellt intresserade av att bli fotograferade…..

DSCF5036

….samma gällde Kerry Bog Ponies.

KYLEMORE ABBEY

DSCF4954  DSCF4993

Kylemore Abbey började byggas 1867 som Kylemore Castle, privatbostad för  familjen Henry. 1920 blev det nunneklostret Kylemore Abbey. Idag öppet för allmänheten.

DSCF4955 DSCF4961

Den vackra Walled Garden ligger ca 1 km från själva huvudbyggnaden och man kan antingen promenera dit eller ta en liten gratisbuss.

DSCF4959  DSCF4958

Grönsakerna från nunnornas grönsaksland kan man avnjuta i områdets restaurang.

DSCF4962  DSCF4966

Den f d trädgårdsmästarbostaden är numera museum.

DSCF4975  DSCF4976

Vissa av glashusen finns tyvärr inte kvar idag, men spår av den gamla uppvärmningsanläggningen finns kvar.

DSCF4978  DSCF4979

Det som finns kvar av glashusen förnimmer om dess storhet.

SOM AVSLUTNING  : DUBLIN

DSCF4919  DSCF4918

I Leinster House sitter det irländska parlamentet.

Jag och min chaufför talade om att det inte finns några ormar på Irland. Men så påstod han att det fanns trots allt några som fanns i denna byggnad. Tog han fel på Zoo eller hur tänkte han?!?!?!

DSCF4923   DSCF4922

Det moderna Dublin längs floden Liffey.

DSCF4925

Vistelsen i Dublin kan lämpligen  avslutas med en irländsk afton med härlig dans och musik!

 

 

Det här inlägget postades i Irland. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till NÄMEN, NU BLEV DET FEL YTTERLIGARE EN GÅNG, IRLAND

  1. Britt skriver:

    Vilka små museer. Vilket fint glashus. Menar du att man använder varmvattenflaskor fortfarande? Ja bättre än att frysa förstås. Tack för visningen.

  2. Fröken Grön skriver:

    Härliga bilder du bjuder på! Irland är ett himla trevligt land, som jag har haft förmånen att få besöka flera gånger.
    Hoppas du har en skön helg. Må så gott!
    /Anna-Karin

  3. Kylemore Abbey har jag varit till och minns att det kom en nunna promenerande och jag tyckte det var så exotiskt att se en livs levande äkta nunna i nunnekläder hihi
    mvh http://www.scottishmoments.com

  4. Agneta Hedlund skriver:

    Tack igen, nu fick man en nostalgisk återupplevelse från resan 20-28 maj. Att resa är en upplevelse både före under o efter. Nu ”efternjuter” jag. Vi är väldigt nöjda med din guidning, Irland blev ett favoritland, mycket tack vara dig. Vi från SPF i KAK hoppas få möta dig igen i något annat av ”dina länder”!

  5. Ditte skriver:

    Jag tycker det är så roligt att få följa med på dina resor! Och tänk att kunna få göra det på riktigt i framtiden. Det vore något!
    Är så glad för allt jag lär mig. Även Irland vill jag se mer av. Har hitintills bara varit några dagar i Dublin. Så mycket mer finns att se och uppleva.

  6. Steel city anna skriver:

    Det där friluftsmuseet hade jag älskat, det är jag säker på. Vad mysigt det verkar!

  7. Merja skriver:

    Trevlig liten rundtur du bjuder på. Små hus och stoora hundar konstaterar jag! Ha det gott! Merja

  8. Anne-Marie skriver:

    Eftersom jag aldrig besökt Irland får jag verkligen lära mig mycket här hos dig. Tack för det. 🙂
    Verkligen intressant med all gammal kultur som finns i ”the old World”.

  9. Inger skriver:

    Hej Lena, vår nästa trädgårdsresa går kanske till Wales, eller Irland. Vad skulle du rekommendera? Hälsningar Inger

    • lenadyche skriver:

      Hej Inger! Välkommen till min värld! Du kan gärna mail mej, min mailadress står högst uppe på bloggen, så kan vi hålla kontakten och jag kan ge lite förslag.

  10. Anita skriver:

    Så roligt … det muséet har även jag besökt 🙂

  11. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2014 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

