GRUVDALARNA  7   – GRUVKATASTROFER  2 och lite från min trädgård

DSCF4392

Aberfan är en gammal kolgruveby i The Valleys i södra Wales.

Den hade inte varit mer känd än andra byar om det inte varit för det som hände här 21 oktober 1966, kallat Aberfan Disaster.

Tills 1966 hade sedan 50 år tillbaka miljontals ton slagg från gruvorna samlats ovanför byn. Slagghögarna hade blivit större och större ovanpå den porösa kullen av sandsten som också innehöll flera vattenkällor. Redan 1963 hade de lokala myndigheterna varnat för att det var ett farligt område, ovanför byns småskola. Varningarna hade ignorerats av gruvbolaget. Det som nu kommer är en fruktansvärd händelse som varje gång jag tänker på den får mig att rysa och tårarna är nära. ÄR NI KÄNSLIGA, SLUTA LÄSA NU och gå längre ner i inlägget och se vackra bilder från min trädgård!

Photo1286  Photo1287

Kl  9.15 fredagsmorgonen den 21 oktober 1966, efter flera dagar av intensivt regn, började en slagghög röra sig ner mot byn. Det var soligt uppe på kullen, men dimma nere i by. Arbetarna uppe på höjden såg vad som var på gång, men allt gick så fort att de inte hann varna vad som var på gång att ske. 40 000  kubikmeter avfall glider ner mot byn. Det förstör en gård, 20 radhus på Moy Street och en skola där det fyller klassrummen till 10 m höjd av slam. Eleverna hade just anlänt till sina klassrum endast en minut tidigare efter morgonsamlingen i aulan där de sjungit ”All Things Bright and Beautiful”, när det hörs ett fruktansvärt oljud utifrån. Om de hade lämnat aulan några minuter senare hade utgången av katastrofen blivit  helt annorlunda. Aulan låg utanför banan slammet tog. 144 personer dog under slaggen, varav 116 barn mellan 7 och 10 år. Detta var hälften av skolans alla barn.

När raset slutat försökte alla i närheten att gräva fram ev överlevande, en del med sina bara händer och några lyckades man rädda. Grävandet fortsatte sedan med hjälp av alla gruvarbetare som kom upp ur sina schakt, polis, räddningstjänst och frivilliga. Efter kl 11 på förmiddagen hittade man inga fler överlevande.

Direkt kom förstås anklagelserna mot NCB  = National Coal Board för att de inte gjort något trots varningarna . Dess ordförande kom t ex inte till Aberfan förrän på kvällen nästa dag, fast han hade möjlighet att vara där efter bara några timmar. Det blev flera utredningar mot NCB under de kommande åren, bl a beordrades de att betala skadestånd, inte mycket, men ändå. 9 anställda  på ganska låg nivå nämndes för visst ansvar för olyckan, men ingen i NCB avskedades eller blev sparkad. Ordföranden och hela ledningen fick sitta kvar. Mycket av katastrofens effekter kom inte fram förrän 1997, när dokumenten blev officiella.

Livet i Aberfan efter olyckan blev aldrig sig likt. Det säjs att månaderna efter katastrofen var tystnaden på gatorna fruktansvärd. Inga barn ute och lekte, som de brukade vara. De flesta barn var döda och resten vågade  inte föräldrarna  skicka ut, för att inte känna skulden att just de överlevt.

Bilderna är tagna i minnesparken i  Aberfan. Det var varken lätt att besöka platsen där skolan en gång låg eller att skriva om detta, men ändå viktigt.

Efter detta läsande behöver vi muntras upp med lite trädgårdsbilder!

MIN TRÄDGÅRD 18 juli 2014

DSCF6034

Över bågen växer…

DSCF6035  DSCF6037

bl a rosor och klematis…

DSCF6023

…så här var utsikten i går morse vid 6.30-tiden på morgonen. Fråga mig inte varför jag var uppe och skuttade vid denna tid på morgonen när jag har fria arbetstider! Dimman låg tät och toppen av kullarna såg ut som öar i en sjö…

DSCF6048

… men så här såg det ut ett par timmar senare…

DSCF6017

DSCF6018   DSCF6019

DSCF6022  DSCF6021

… min kallor har blivit riktigt fina…

DSCF5998

…liksom dessa pelagonier…

DSCF6050  DSCF6052

…min älskade lilla sköldpadda tittar ner i dammen och letar efter våra guldfiskar, men de vill bara komma upp på kvällen, så väntan kan bli lång…

DSCF6051  DSCF6053

… eller så kanske han njuter av våra näckrosor…

DSCF6025  DSCF6026

DSCF6028  DSCF6027

.. en del av våra lavendrar blommar, andra väntar vi på att växt till sig…

DSCF6039  DSCF6045

…en del var dags att klippa av och hänga upp för tork…

DSCF6047

…andra var dags att smula sönder och göra…

DSCF6056  DSCF6043

.. lavendelpåsar av. Dessa säljer jag sedan i buntar om 3 stycken!

http://lenascandinaviandesign.co.uk/

 

 

Det här inlägget postades i Gruvdalarna. Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till GRUVDALARNA  7   – GRUVKATASTROFER  2 och lite från min trädgård

  1. Stel city anna skriver:

    Vilken hemsk olycka. Det händer mycket otäckt med gruvor.

    Så mycket fint du har i trädgården! Näckrosorna är fantastiska.

  2. Britt skriver:

    Trots att det är stekhett ute idag, blev jag alldeles knottrig på armarna när jag läste. En sak när man kunnat förhindra, men det här verkade kunnat stoppas innan det hände.
    Lavendelbilderna är fina ändå.

  3. GladiGrönt skriver:

    Vilken vacker trädgård och utsikten sen! Jag får erkänna att jag avundas lite all din lavendel. Ha en skön fortsatt dag!

  4. hantverkargladje skriver:

    Hej du! Du har en alldeles vacker trädgård som jag så smått avundas. Den borde ses i verkligheten men lite väl långt härifrån.
    Jag berördes djupt av det som hände 1966. Fruktansvärt om man tänker sig in i om man själv hade barn i den skolan. Passar bra att lugna ner tankarna med den vackra trädgården. Här har vi varmt och skönt som jag älskar. Ha det gott där borta.

    • lenadyche skriver:

      Croeso y Cymru! Välkommen till Wales! Händelsen i Aberafon var verkligen fruktansvärd, svår att förstå. Idag har det regnat här, men på kvällen blev det lite bättre. Ha det bra!

  5. Anne-Marie skriver:

    Det har verkligen funnits många tragedier i olika delar av världen under årens lopp. Mer moderna sådana kommer fram i huvudet – tsunamin 2004 och fartyget Estonia.
    Så vackert du har det i din trädgård. Lavendel är en härlig växt. Bra att du kan ta tillvara på blommorna och sälja.

  6. Ama de casa skriver:

    Vilken fantastisk trädgård du har!
    🙂

  7. barabrittiskt skriver:

    Men fy! Det känns alltid värst när det drabbar barn dessutom.

    Fantastisk trädgård det där. 🙂

    • lenadyche skriver:

      Ja, det var en hemsk historia oh mycket rörande att vara i minnesparken. I år måste jag säja att min trädgård är riktigt fin och idag lyser solen på den också!

  8. Fruktansvärt hemskt, och så många barn
    som dog. Din trädgård är sagolikt vacker, och
    lilla sköldpaddan så söt.
    Kramar/AM

    • lenadyche skriver:

      Ja, usch det hemskare när det gäller barn. Jag är glad att du tycker om min trädgård och att du, liksom jag, förälskat dej lite i den gulliga sköldpaddan.

  9. Ditte skriver:

    Tänk dessa ekonomiska vinningar från detta gruvbolag och många andra som gjort att så många fått sätta livet till. Och alla dessa barn! Så gräsligt! Men bar att du berättar så att kunskapen sprids.
    Hoppas att detta aldrig skall kunna hända igen. Men, där pengarna går in går vettet ut….
    De underbara bilderna från din trädgård gör mig så glad. Vilken blomsterprkakt!
    Jag gläds och njuter av att se dem.
    Och sköldpaddan är så fin….Passar så bra där vid dammen.
    Kram!

  10. Anna Johansson skriver:

    Jag har varit uppslukad av några böcker men nu kände jag att hagel kunde ta mig tid att läsa din blogg igen! Ja vad ska jag säga…otäck å gripande händelse å vidunderligt vacker utsikt å trädgård! Kram på dig!

  11. sockenvagenssota skriver:

    Wow, vilken underbar trädgård och växtlighet! Säger jag som legat på knä och rensat ogräs med mygg hela kvällen… ;-P

  12. Merja skriver:

    Vilken vacker utsikt du har! Rosor, klematis och lavendel…härligt:)
    Ha det gott!

    • lenadyche skriver:

      Tack! Ja, vi bor verkligen vackert. Det finns så många vackra platser i Wales. Lavendeln är jag jätteglad för och använder dem också. Njut av sommaren!

  13. Franska Fikon skriver:

    Oj vilken förfärlig historia…. och sann… men som allt annat ruskigt som skett bakåt i tiden är det viktigt att vi aldrig glömmer. Det kommer nya generatioer och man måste berätta för dem också. Jättefina bilder från din trädgård, vilken lavendel – helt i klass med (kanske t.o.m bättre) än de franska…

    • lenadyche skriver:

      Alldeles rätt som du säjer, när olyckan nu har hänt, är det viktigt för framtidan att vi lör något av den.
      Tack för berömmet om lavendeln. Frankrike är ju lavendelns förlorade land!

  14. Annika skriver:

    Vilken underbart vacker trädgård du har och vilken enorm utsikt! Den skulle jag vilja blicka ut på till morgonkaffet! Bra att du påminde mig om vad man kan göra med lavendeln – torka förstås! Det blir mumma i kuddar i garderoberna!
    Vilken fruktansvärd olycka du berättar om! Ja usch jag ryser! Viktigt att minnas…
    Ha det gott!
    Annika

    • lenadyche skriver:

      Ja, vi bor väldigt vackert. Wales är vackert! Jag har nu gjort 15 st buntar av 3 kuddar fyllda med lavendel, så nu börjar mitt förråd av torkad lavensdel ta slut, men nytt är ju på gång.
      Olyckan var verkligen hemsk och det var mycket rörande att vara på besök i minnesparken.
      Ha det bra!

Kommentera

