DEWSTOW GARDENS AND HIDDEN GROTTOES 1 och lite mer

DEWSTOW GARDENS AND HIDDEN GROTTOES

DSCF4551  DSCF4562

Trädgården och dess grottor ligger i Caldicot i Monmouthshire.

En mycket annorlunda trädgård och historia. Den är privatägd, men öppen för allmänheten.

Photo1315

Photo1309 Photo1314
Huset Dewstow köptes i slutet av 1800-talet av den trädgårdsintresserade och rike ungkarlen Henry Oakley. Med hjälp av trädgårdsarkitekter skapade han en unik trädgårdsanläggning både över och under mark med grottor och vattenanläggningar.

Photo1327  Photo1318

Oakley dog och 2:a världskriget kom, intresset för trädgården blev sekundär. Vad man behövde var odlingsmark för att föda nationen. Grottorna fylldes igen och man använde marken som jordbruksmark för odling och kreatur. Grottorna glömdes helt enkelt bort.
50 år senare köptes egendomen av familjen Harris. När man undersökte ägorna hittade man en stentrappa som ledde ner i underjorden och upptäckte på så sätt grottorna och påbörjade en utgrävning. Det visade sig att mycket fanns kvar.

Photo1319  Photo1325

De senaste 13 åren har man rekonstruerat trädgården och grottorna till sin forna glans. Detta var inte helt enkelt eftersom inga dokument av originalanläggningen fanns bevarde, men med hjälp av trädgårdshistoriker har man lyckats väldigt bra.
Idag är anläggningen K-märkt.
Mycket väl värt ett besök!

Photo1333

Fler bilder följer i kommande avsnitt!

PÅ BEGÄRAN : MER ÖSTERRIKE

Efter mitt lilla snedsprång till Österrike förr förra veckan fick jag förfrågningar om jag inte hade fler bilder att visa och visst har jag det. Så på begäran kommer mer från Österrike och Tyskland.

KEHLSTEINHAUS = Örnnästet

DSCF5849  DSCF5852

Örnnästet, Hitlers lilla stuga högt uppe i bergen nära orten Berchtesgaden i Tyskland, ca 45 min utanför Salzburg i Österrike. Han bodde aldrig här och besökte det endast några få gånger. Hans bostad låg i orten strax nedanför.  Den svartvita bilden av huset har jag fotat från utställningen i huset.

DSCF5874

Från en parkeringsplats i byn får man åka i specialbussar upp på vindlande väger till ytterligare en bussparkering. Endast dessa specialbussar, med extra starka bromsar, får lov att åka på denna väg, ingen biltrafik eller vanliga bussar är tillåtna, dels p g a att man inte kan mötas och dels p g a att höjdskillnaden är så stor. Väl uppe på p-platsen får man vandra in genom en lång tunnel till en mässingsbeklädd hiss som sedan går upp till själva Örnnästet.

DSCF5847  DSCF5858

Den stora fasan som reseledare är att dimman eller molnen ligger så tät att man inte ska kunna se något av den vackra utsikten. Vid ett annat tillfälle jag var där kunde man knappt inte se handen framför sig, men som ni ser kunder man det denna gång. När vi kom upp låg en tät men…

DSCF5844  DSCF5843

… det klarnade upp allt mer där uppe…

DSCF5856  DSCF5854

…inne i huset är det inte myckt kvar av den gamla inredningen förutom spisen som var en gåva från Mussolini. I övrigt är det idag restaurang där…

DSCF5872   DSCF5866

..dimman lättar och vyerna blir magnifika. Jag kan pusta ut!

Det finns otroligt mycket intressant att berätta om Örnnästet och byn och det tog mig ca 30 min att i bussen berätta om detta, men ni har i alla fall fått ett litet smakprov.

ST WOLFGANG

St Volfgang är en underbar liten ort vid St Wolfgang sjön strax öster om Salzburg…

DSCF5888  DSCF5903

…utsikt över sjön och kyrkan…

DSCF5890  DSCF5900

…precis vid sjön ligger värdshuset Vita Hästen där operetten med samma namn utspelas…

DSCF5898  DSCF5899

… det blev en kopp te med denna roliga socker slickepinne…

DSCF5893

… denna ljuvliga apfelstrudel skulle kunnat var min, men jag höll stånd (denna gången!). Denna tillhörde en av min passagerare..

.DSCF5896  DSCF5897

… när vi satt där kom ångbåten in…

DSCF5892  DSCF5891

…husen vid det lilla torget är bedårande!

Österreich, Auf Wiedersehn!

 

 

Bild | Det här inlägget postades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

35 kommentarer till DEWSTOW GARDENS AND HIDDEN GROTTOES 1 och lite mer

  1. Marit skriver:

    Så spennende historie du forteller om grottene i Dewstowe! Spennende om Ørneredet også. Du får virkelig sett mye fint 🙂

  2. Britt skriver:

    Det var verkligen en annorlunda trädgård, med delar under jord. Och bilderna från Österike är ju jättefina.

  3. Ditte skriver:

    Det är så roligt och givande att läsa dina berättelser och få ett historiskt perspektiv invävt. Så mycket jag ännu inte sett i Europa.
    Just St Wolfgang har jag besökt och ”Vita Hästen”.
    Trädgården var intressant, tänk så mycket som finns att se och upptäcka. Känner att jag får sätta fart…
    Hitlers Örnnäste har jag bara läst om….
    Tack än en gång!

  4. Har alltid velat åka till österrike, verkar så vackert där.

  5. Ama de casa skriver:

    Otroligt vackert! Både hemmavid och i Österrike. Det där Örnnästet har vi bara sett från vägen nedanför när vi susat förbi med buss på väg till skidorter.
    🙂

  6. Anna Johansson skriver:

    En sån där trädgård som man säkert upptäcker nya saker i varje dag och aldrig tröttnar på! Så underbar! Å Österike…ja, så vackert! Tack Lena!

  7. Anne-Marie skriver:

    Vilka vackra trädgårdsbilder.
    Och så roligt att se bilder från St Wolfgang. Minnen har jag från den platsen också.
    Gruppen som var med på EFs språkresa gjorde en utflykt dit en dag och vi åkte små ”paddelbåtar” ute på sjön. En mycket vacker plats.
    Örnnästet besökte vi aldrig men däremot besökte vi isgrottor. Minns inte namnet nu.

  8. Rosor o ruiner skriver:

    Åh vilken spännande trädgård, förstår att den är värd ett besök! Tack för att du delar med dig av dina upplevelser!

    Kram Gunilla

  9. Agneta skriver:

    Hemliga trädgårdar och små gömda grottor det är sånt som väl dom flesta älskar, i alla fall jag! Ljuvligt.
    Och Österrike, ja, det är ett fint land, jag känner igen mig på bilderna, det var några år sedan jag var där, men jag minns en hiss som var i mässing, kan det stämma?
    Alpländerna är så fina!
    Agneta kram

  10. Veiken skriver:

    Vilken tur att det finns eldsjälar och människor som vill förbättra och bevara det gamla! Det kan ju glädja människor i flera generationer. Jag tänker då på trädgården du beskriver i inlägget!
    PS. Sent ska syndaren vakna, men nu har du fått mail!

  11. Vilken fin trädgård!

  12. Fina bilder både hemifrån och från
    resan. Örnnästet har ett otroligt läge,
    tänk och komma på och bygga där.
    Kramar/AM

  13. Karin på Pettas skriver:

    Jag är så glad för att du hittade in till mig så att jag i min tur hittade hit till dig.
    Mycket intressant blogg med fina, vackra bilder…
    Hit kommer jag igen, helt säkert!

  14. Anki skriver:

    Vilka fina bilder du visar. Blev väldigt förtjust i trädgården åvan o under jord, det skulle vara roligt att se på riktigt!
    Roligt att du hittat in till mig och jag i min tur fick titta in hos dig. Vilka fina saker du gör, lapptäcke o virkad mormors pläd gör mig glad bara jag ser dem!
    Ha en härlig dag!

  15. Merja skriver:

    Tycker mig känna igen den där trädgården med grottorna, undrar om inte det var ett reportage därifrån, i ett av avsnitten av Escape to the country! Verkligen fin trädgård! Såg dina kallor, de ser fina ut. Vi får se vad jag ska göra av mina. Här är det runt 30 grader nästan varje dag och jag pustar och stönar. Hoppas ni har det litet svalare!/Merja

    • lenadyche skriver:

      Om du är med i Trädgårdsamatörerna så finns det en artikel i deras tidning om denna trädgård där. En kär väninna till mej var och hälsade på mej och skrev en artikel. Kan också ha varit med i Escape to the Country.
      Vi har också underbart väder här!

  16. Det är så roligt att läsa dina inlägg, både bilderna och texterna, man får sig historia till livs på ett väldigt lättsmält och trevligt sätt. Vilken trädgård! Örnnästet skulle jag också vilja åka och se!!

    //Lena

  17. Katta skriver:

    Så otroligt spännande med de gömda grottorna och så vackert! Kram Katta

  18. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2014 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

