NÄMEN, NU BLEV DET FEL IGEN, SKOTTLAND 1

Eftersom jag nu är ute och jobbar som reseledare i Skottland passar jag på att visa lite Skottlandsbilder tagna vid olika resor de senaste två åren. Fotona är inte i en geografisk ordning hur resan utförs. Skottland är nästan lika vackert som Wales! Hoppas ni uppskattar detta lilla avhopp från Wales. Eftersom jag jobbar mycket kan jag kanske inte alltid svara på era kommentarer direkt, men de kommer förr eller senare.

Photo3409  Photo3407

Välkommen till Skottland!

Photo3414  Photo3412

Utsikt från parkeringsplatsen vid gränsen. Englands och Skottlands flagga berdvid varandra…

Photo3457  Photo3456

Photo3454

… den trevliga västkuststaden Oban är väl värt ett besök. Härifrån går färjorna ut till öarna Hibriderna. Här finns också många hotell, souvenirshoper och Oban whisky distilleri…

Photo3418  Photo3417

…Glencoe dalen tillhör de vackraste platserna i Skottland. Naturligtvis stannar alla bussar på parkeringen för att låta gästerna ta foton och lyssna på säckpipeblåsaren som spelar för oss och naturligtvis tar han gärna emot en liten penninggåva, han är ju skotte!!!…

I Glencoedalen har det också hänt mycket historiskt, bl a den stora masakern i januari 1692, då den engelsk kungen beordrade kapten Campbell att förgöra klanen Mac Donald. En fruktansvärd händelse som inte är glömd bland skottarna och särskilt inte hos Mac Donalds. Det säjs att fortfarande kan det hända att när någon från klanen Mac Donald möter någon från klanen Campbell vänder de på klacken och går iväg. Skottarna har gott minne!…

Gå in på följande Youtube och lyssna på sången om Glencoe och se de vackra bilderna. Varje gång (och det är många gånger!) jag hör denna låt ryser jag. I sången berättas hela händelseförloppet…

Photo3463  Photo3425

… vid Spean Bridge finns detta moument över stupade soldater under andra världskriget. Kommandosoldaterna övade i bergen runt omkring monumentet. Som ni ser kan vädret variera mycket i Skottland (inget nytt!!!)…

Photo3423  Photo3363

… i detta vackra landskap finns monumentet…

Photo3503  Photo3502

Photo3504  Photo3499

… i den lilla orten Fort Augustus vid Loch Ness södra del finns ett långt system med slussar…

Photo3431  Photo3432

… utsikt över Loch Ness och Urquart Castle. Sjön är ju världsberömd för odjuret Nessie och henne har jag sett många, många gånger, i alla fall i souvenirshopperna. Här finns hon på nyckelringar, t-shirts, muggar, magneter, handdukar, mössor, gosedjur, pennor, halsdukar, sockar, glas, skedar och mycket, mycket mera. I sjön har jag dock inte sett henne, ännu…

Photo3470  Photo3434

… i den lilla byn Dornoch norr om Iverness finns denna vackra katedral där Madonna döpte sin son Rocco Ritchie 21 december 2000, dagen före hennes giftemål med Guy Ritchie på slottet Skibo Castle nära byn Dornoch…

Photo3471  Photo3437

… i Dornoch finns också detta f d fängelse, idag butik med massor av härliga varor, och denna lilla vackra bro och hus…

Photo3474

… när man ändå är i Dornoch kan man passa på att göra ett besök på Glenmorangie Distillery en bit utanför byn. Som jag tidigare berättat har jag fortfarnade efter kanske 50 whiskyprovningar ännu inte läst mig att uppskatta denna ädla dryck! Men många tycker om just Glenmorangie whisky för den är både smakrik och mild…

Photo0401  Photo0400

… i närheten ligger också sagoslottet Dunrobin Castle högt över vattnet med en underbar utsikt. Här visas också en mycket fin rovfågelshow.

Fotsättning följer nästa vecka!

 

 

 

Det här inlägget postades i Skottland. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till NÄMEN, NU BLEV DET FEL IGEN, SKOTTLAND 1

  1. Anita skriver:

    Härligt med bilder från Scotland. Jag minns Glencoe, vi bodde i Fort William och var flera gånger och vandrade i Glencoe. Jag hade läst innan vi åkte om massakern av klanen Mac Donald, en fruktansvärd händelse. Har lyssnat på sången, hade inte hört den förut.

    Tack för din kommentar hos mig. Tiden har bara runnit på och jag har knappt varit i närheten av datorn. Dessutom har det mullrat mycket omkring oss så jag har haft datorn avstängd för det mesta. Kommer så småningom med ett inlägg 🙂

    Ha det gott!
    /Anita

  2. Anders (den ena av oss, inte jag…) har vait i Skottland med jobbet. Han blev väldigt förtjust. Likväl har vi inte fått tummen ur och åkt dit ännu. Ser väldigt trolskt ut. Och mäktigt. Väldigt fina bilder.

    Är heller ingen whiskyfantast (har dock gjort ett blygare antal försök). Den mjukare irländska whiskeyn fungerar något bättre(eller snarare Jameson, är inte särskilt förtjust i någon annan där heller).

    Lena

  3. barabrittiskt skriver:

    Vilken tur att jag inte skrev om Caledonian Canal häromdagen innan jag hittade en ny infallsvinkel som måste forskas på ytterligare. 😀

    Glencoe står högt på min önskelista. Loch Ness däremot gjorde mig besviken. För likt Sverige med låga berg fulla av gran och björk, haha.

    • lenadyche skriver:

      Caledonian canal är ingressant, lika så Glencoe samt att det är vackert. Loch ness är lite av turistfälla, tycker jag,men fötstår att många vill se det eftersom det är varldsberömt.

  4. Carina skriver:

    Skulle vilja ta mig en längre bilsemester på ön. Utforska allt norrut och Wales mera noggrant. Trivs så gott där.

  5. Anna Johansson skriver:

    Förstår att även reseledaryrket har en baksida men oj, vad mycket du får se och ta del av! Skottland, jaa tack!😀

  6. Steel city anna skriver:

    Vilken trevlig resa det verkar vara! Skulle gärna se mer av Skottland.

  7. Franska Fikon skriver:

    Oh så roligt att läsa. Vi bilade i Skottland för länge sedan, en del är sig så klart likt. Men jag kan konstatera att vi måste nog dit igen rätt snart….Mycket är osett och ett och annat ställe vill vi återvända till.

  8. Anne-Marie skriver:

    Du får verkligen se dig om kring i ditt jobb. Trevligt. 🙂
    Skottland är vackert och intressant.
    Var där för många år sedan. Det var under samma resa när jag och min vän besökte Wales.
    Vi bodde bland annat hos en familj som hyrde en lägenhet i ett omgjort slott (i Skottland). Mycket trevligt och annorlunda.

  9. Ditte skriver:

    Tack för härliga bilder och text. skottland är för mig ännu outforskat, men finns med på min ”att resa” lista. Min pappa utbildades under andra världskriget i Skottland, i Glenmore, det norska Kompani Linge hade en bas där och på andra platser. Pappa var tillbaka många gånger med det föll sig aldrig så att jag följde med. Men snart så….Har planer för nästa sommar.
    Tills dess fäljer jag med dig, antecknar och lär mig mer.
    Ser fram emot nästa reportage.
    Tack än en gång.

  10. Scottish Moments Archive skriver:

    Åh vad roligt att du är på besök här i Skottland!! Känner igen platserna på flera av fotona! Ser fram emot nästa del!
    Hälsningar från http://www.scottishmoments.com

  11. Britt skriver:

    Vi gjorde en resa i Skottland 2012 i september. På min blogg har jag tre inlägg (tror jag) från det. Även jag såg Nessie. Skottland skulle jag mer än gärna besöka igen. Så vackert!

  12. Veiken skriver:

    Tack! I’ll be there soon….

  13. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2014 juli – december | Lena i Wales

  14. Ping: Skottlandsresor , Era resor till och upplevelser i Skottland

Kommentera

