MEN VAD ÄR DET SOM HÄNDER PÅ STAN?!?!?!?

För att minnas utbrottet av 1:a världskriget för 100 år sedan har flera olika arrangemang gjorts under året och fler kommer. Bl a har Women’s Institute (läs mer nedan vad detta är) anordnat med en budkavel att gå runt i UK…

DSCF6729  DSCF6734

… i torsdags kom den till min stad, Monmouth i en gammal bil med ”drottningen” och ”Camilla”. På torget tog stadens borgmästaren emot…

DSCF6724

… och ”drottningen” vinkade till mig för andra gången på drygt en vecka!…

DSCF6746  DSCF6749

… och ”Camilla” höll tal (visst är maskerna bra?)…

DSCF6742

..och  foton togs. Det var 7 stycken WI föreningar representerade och min förening var först med att ta emot budkaveln på torget Agincourt Square…

DSCF6758  DSCF6762

… vi gick vidare genom staden och budkaveln överlämnades till nästa WI förening utanför biografen och teatern Savoy…

DSCF6769  DSCF6773

… vidare gick vi upp till slottsruinen för näta överlämnande och vidare till stans gamla hotell, numera puben Wetherspoons…

DSCF6776

… nästa anhalt var den lokala tidningens redaktion…

DSCF6784  DSCF6787

… sedan blev det ytterligare ett överräckande i Nelson Garden och foto av ”mitt tjejgäng” eller The Ladies, som jag brukar kalla oss…

DSCF6791  DSCF6798

…och så vidare till den anrika puben Robin Hood och slutligen till stadens symbol Monnow Bridge, men än var det inte slut…

DSCF6806  DSCF6805

…för nu kan festen börja i vackra lokaler i Drybridge House (där jag också en gång blev Mrs Dyche)…

DSCF6804

… enda mannen medverkande var musikern, men han ser ju ut att trivas…

DSCF6807  DSCF6809

… sallad, ost, vin och som avslutning de walesiska specialiteterna Welsh Cakes och Bara Brith…

DSCF6811

…denna vackra blomsteruppsättning av de walesiska färgerna och flaggan med draken var bordsdekoration. En mycket rolig och minnesvärd kväll bland underbara kvinnor!

WI = WOMEN’S INSTITUTE

FÖRENINGSLIV      WOMEN´S INSTITUT = WI

WI är en rikstäckande organisation för kvinnor. Grundat 1915, så det är en gammal tradition. Deras mål då var att få liv i landsbygden och att uppmuntra kvinnor att ta mer del i matproduktionen, främst under Första Världskriget. Sedan dess har mycket förändrats och målen vidgats. Idag gäller det att verka mer som ett nätverk för kvinnor och ge ökad kunskap genom föreläsningar. Läs mer om detta längre ner under ”Hur jag sprider Sverige”(20 april) och ”Föreningsliv” (5 juni).
Det finns ca 7 000 föreningar med ca 200.000 medlemmar i UK.

Photo4090
Dels ger jag föreläsningar för många WI och dels är jag själv medlem i en av min stads tre föreningar. Vi träffas en gång i månaden, tar ett glas vin och skrattar, har intressanta föreläsningar, gör utflykter , har marknader m m. Vi har det helt enkelt trevligt tillsammans.

Photo4731

Och äter gärna och mycket!!!

När man här säjer att man är medlem i WI skrattar en del insnöade människor, speciellt män, ”Oh, Jam and Jerusalem”. Förr hade det en religiös inblandning, vilket de allra flesta inte har idag. Och visst var det mycket syltande, saftande och bakande. Men idag är det annorlunda!
Om ni sett filmen Calendar Girls, så är kvinnorna där medlemmar i WI. De klär av sig anständigt och gör en kalender där intäkterna går till välgörenhet. Jag har också klätt av mig anständigt och medverkat i en kalender för Breast Cancer. Var Miss January 2011. Vi drog in ca £ 3000 (ca 30 000 svenska kronor), varav jag sålde ca en fjärdedel av kalendrarna, de flesta till Sverige. Mina ”medsystrar” tyckte svenskarna var fantastiska och generösa! Roligt att kunna sprida Sverige på detta sätt! Lokaltidningar gjorde också reportage om hur jag gjort kalendern internationell genom mitt spridande till Sverige och övriga Europa!Många av er, mina vänner, som läser detta har säkert haft min kalender hemma!!! Tack för era bidrag!!!

Bild | Det här inlägget postades i Besökta platser, Föreningsliv, Mat och dryck, Om Wales. Bokmärk permalänken.

59 kommentarer till MEN VAD ÄR DET SOM HÄNDER PÅ STAN?!?!?!?

  1. Katta skriver:

    Ha ha, det är ju en superidé med de maskerna. De riktiga kungligheterna skulle ju då kunna clona sig med såna så kunde de jobba på flera ställen samtidigt 😉 Ser ut som ni hittar på mycket trevligt tillsammans där. Ha en fin helg, kram Katta

  2. Steve skriver:

    I UK vet man hur man tar till vara på traditionerna. Wetherspoons skulle jag gärna ha som min kvarterspub. Underbart vacker byggnad. The ladies ser ut att vara ett riktigt glatt gäng.

  3. tina skriver:

    Fantastiskt jobb ni gör ”tjejer”, imponerad!

  4. Veiken skriver:

    Inget ont som inte har något gott med sig. Jag tänker då utbrottet av andra världskriget…… Det verkar vara både trevligt och nyttigt det ni gör. Vi har ju inget liknande det ni har i UK, men visst har vi trevligheter för oss också! 🙂

  5. Ruth i Virginia skriver:

    Det var verkligen en fullspäckad dag! Och så kul med maskerna!
    Jag såg drottningen en gång, men hon vinkade inte åt mej av nån orsak.
    En dam fr Lawrencekirk, Scotland, som maken och jag träffade i, av alla platser,
    Uzbekistan, på en resa med SAGA (British) hade bjudit oss att bo hos henne
    ”if you ever are in Scotland”. Vi gjorde en söndagsutflykt och råkade komma till kyrkan
    där de kungliga var på gudstjänst (i närheten av Balmoral). En vänlig Bobby visade oss
    var vi skulle stå för att få se kungligheterna, när dom körde ut fr kyrkan. Och där var
    Elizabeth med Queen Mum, bara några meter fr oss. En härligt höstdag.

    Vadi ni Ladies gör, tycker jag är jättefint. Och om du är med i nästa kalender,
    låt mej veta. 🙂

    • lenadyche skriver:

      Ruth, roligt att du följer mej! Som du såg i förra inlägget vinkade drottningen åt oss utanför Balmoral Castle. Kyrkan har jag besökt flera gånger och precis missat den kungliga familjen. Tack för uppmuntran för vårt välgörenhetsarbete!

  6. skåningen skriver:

    Fantastiskt jobb ni gör. Viktigt att kvinnor stödjer varandra och har kul……………………….Svar:Visst är det är gott att ha vänner omkring sig som ställer upp.:-)

  7. Znogge skriver:

    Fantastiskt jobb och trevligt verkar ni också att ha! Kvinnor kan och kvinnor kan extra mycket tillsammans 🙂

  8. Steel city anna skriver:

    Vad kul att läsa och vad roligt det ser ut att vara! Härliga bilder.

  9. Ama de casa skriver:

    Det var värst vad du har blivit bästis och bundis med drottningen då! 😉

    Ni verkar göra ett helt fantastiskt jobb 🙂

  10. Lisbeth Rosén skriver:

    Du har en mycket fin förmåga att hitta intressen. Kram på dej

  11. Anita skriver:

    Läste igenom ditt inlägg igår som hastigast men insåg att jag måste ha tid att läsa det mer ordentligt. Det har jag därför gjort nu på morgonen. Jag tycker det är fantastiskt. Gemenskapen och viljan att gemensamt göra saker, trevliga saker, och samtidigt samla in pengar till behjärtansvärda ändamål. Jag har ju läst om det i tidigare inlägg hos dig. Jag har också sett många exempel på det under mina resor till UK. När jag var i Lake District i maj så var många trädgårdar öppna och intäkterna gick till olika välgörande ändamål. Ofta blir vi bjudna på kaffe och hembakat i de privata trädgårdarna och så gott som alltid så hjälper grannarna eller folk från byn till med att baka och servera. Och att både Camilla och Bettan deltog på er sammankomst … det är ju helt fantastiskt 😉 Och vilket firande det kommer att bli nästa år då det är 100 år sedan WI grundades. Extra kul var det att få se var du blev Mrs Dyche och puben Wetherspoons … så himla vacker med alla blommor. Den skulle jag inte ha något emot att besöka 🙂

    • lenadyche skriver:

      Vi kan gå till den puben när du kommer hit! Välgörenhetsarbete är mer utbrett här, troligen för att behovet inom landet är större. Som du säjer öppnar många människor sina trädgårdar för välgörenhet. En kvinna kan göra mycket, men många kan göra mer!!! Ha det bra!

  12. a Lady & a Tramp skriver:

    Wow så häftigt! Kul att få se 🙂 självklart sett filmen, har du sett serien fröken frimans krig som gick på SVT? Den skulle du nog uppskatta annars!

    • lenadyche skriver:

      Hej! Vad roligt att du hittat mej! Nya inlägg varje onsdag och lördag! Välkommen (Croeso på walesiska)! Har inte sett Fröken Frimans krig, tittar tyvärr aldrig på svensk TV, även om jag kanske borde. Men tack för förslaget! Ha det bra!

  13. Så bra att WI fick med drottningen på arrangemanget! Bra jobbat.

  14. sockenvagenssota skriver:

    Men så skoj, kan tro att du hade det trevlig med medsystrarna! Önskar dig en fin söndag och en bra start på kommande vecka! KRAM

  15. Ditte skriver:

    Vad trevligt med denna förening/organisation, WI och extra roligt att hjälpa till att göra världen lite bättre. Rolig idé med ”Kalenderflickorna”, skulle gärna vilja köpa en och ändamålet tycker jag är jättebra.
    Kul att träffa Bettan igen! Och att Camilla hängde på. Skulle gett mycket för att höra båda tala. Bettan har jag nog inte hört säga många meningar, mest vinkat och Camilla har nog inte haft en så framträdande roll i svensk media. Ännu… Jättebra masker! Kul idé, verkligen.
    Förstår att ni i WI har trevligt tillsammans och ständigt har nya projekt på gång. Verkligen att förena nytta med nöje.
    Vackra bilder som gjorde att jag kände att jag också var med.

    • lenadyche skriver:

      Tack Ditte! Ja, vi har jättekul ihop och gör också något vettigt. Det var roligt att göra kalendern och kanske det blir en ny något år framöver. Då återkommer jag. Hoppas du har det bra nere i solen!!!

  16. Agneta skriver:

    Hej Kalenderflicka! Så roligt att höra att du fick sålt så många kalendrar way back! Kan ni inte göra om det? Jag bokar ex redan nu i så fall! Och WI verkar vara en dynamisk samling damer, jag kan inte komma på att något sådant finns här. Det är mer efterapningar av männens Rotary osv. Fast där är ju kvinnor också med numera. Men hur som helst, jag skulle vilja bosätta mig på puben Wetherspoon! Så otroligt vackert och mysigt det ser ut.
    Agneta kram

    • lenadyche skriver:

      Wetherspoons har också hotell, så man kan ta in där och sedan spendera hela tiden på puben, inte långt ”hem” när dagen är slut, ha,ha!!! Vad WI var från början kan man nog jämföra med Husmodersföreningen. Vet inte om den finns kvar, men grunden var den samma, sedan har WI utvecklats till något annat med tiden. Kanske vi kommer tillbaka med en kalender någon dag, vem vet! Ha det bra!

  17. Vilken rolig grej. Haha, jag kan tänka mig att han den enda mannen riktigt mös i ert sällskap:)

  18. Veiken skriver:

    Jag kikade lite extra på det här inlägget och visst suger det i restarmen – igen. Tänk om det kunde bli en resa till Wales för bloggare. Jag tror att rätt så många skulle hoppa på det tåget! 🙂

    • lenadyche skriver:

      Jag tror också att det skulle gå! Försöker övertyga resebolag om detta, men de är så rädda för något nytt och okänt, men ska ligga på!!! Tack för kommentaren, ska referera den till dem!

  19. Så roligt ni verkar ha! Kanske inte så vanligt här, fast då jag tänker efter så är jag själv med i bokklubb (jodå, ”bara” kvinnor) och många som jag känner är aktiva i idrottsföreningar, politiska föreningar, körer osv. Sociala mötesplatser behövs!
    Allt gott!
    /Katarina

  20. GladiGrönt skriver:

    Oj vad det händer mycket runt dig! ja maskerna var riktigt bra och dom där bröden.. skuklle jag vilja smaka!

    • lenadyche skriver:

      Ja, vi är ganska aktiva emellanåt. Ibland är det stiltje, vilket är bra emellanåt. Jag har haft recepten på bloggen tidigare, men ska kanske high lighta dem igen!

  21. Anna Johansson skriver:

    Lena, vad du får vara med om mycket…träffa drottningen, va kalenderflicka å allt!😉 Intressant och underhållande läsning som vanligt! Tack för det!

  22. Engelska damer är flitiga. Welsh Cakes vill jag smaka…

  23. Anne-Marie skriver:

    Vilka personligheter du träffar. 😉
    Och så mycket spännande och roliga saker du är med om.
    Wales verkar vara en händelserik plats.

  24. Fotat rakt framifrån kunde du ha lurat oss, lätt!
    Bra tradition med WI.
    Kramar/AM

  25. Åh har du träffat drottningen 😉 2 gånger 🙂
    KRAM från mig!

  26. Ping: JULLUNCH och EN LITEN JULMARKNAD | Lena i Wales

  27. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2014 juli – december | Lena i Wales

  28. Ping: OPEN GARDEN, SAMBAND SVERIGE-WALES, MELODIFESTIVALEN | Lena i Wales

  29. Ping: LENA PÅ GARDEN PARTY I BUCKINGHAM PALACE 2 juni 2015 | Lena i Wales

  30. Spanaren skriver:

    Så intressant detta var att få veta *tack* Verkligen kul att läsa att du blir prisad och att du pratar gott om ditt hemland. Ser att du är ljushårig och det är bra för visst är du en ängel som sprider kunskaper 🙂 /kram

  31. Ping: WYNDCLIFFE GARDEN 3, BRITTISKA BILAR 3 – AUSTIN, WI och VÄSKOR | Lena i Wales

  32. Ping: VAR ÄR JAG NU OCH VAR VAR JAG FÖRRA ÅRET? | Lena i Wales

  33. Ping: ETT MYCKET SPECIELLT TRÄDGÅRDSBESÖK i WALES och VANDRING och BESÖK i bergsbyn GENALGUACIL i SPANIEN | Lena i Wales

Kommentera

