OFFAS DYKE och några korgar

Vi har haft underbart sommarväder här i Wales den senast veckan, omkring 25 grader och sol. Normalt är september en fin sommarmånad här och det stämmer även i år.

Efter 6 veckors sommarlov har skolorna börjat denna veckan, några började redan i slutet av förra och man kan nu se alla barn och ungdomar i sina skoluniformer på stan igen.

NATO mötet i Newport är över och allt verkade gått bra. Jag ville inte åka in i smeten, fast ångra mig lite efteråt. Det säjs ha varit trevligt med god stämning. Mängder av glada och trevliga poliser som hälsade alla välkomna, lät barnen sitta på deras motorcyklar och bidrog till en fin stämning.

OFFAS DYKE

DSCF2689

Dyke = vall, fördämning, dike, bank

Offas Dyke var ett enormt byggnadsverk bestående av försvarsvallar och diken längs gränsen England – Wales.

Uppe i norr finns istället en mur, Hadrian´s Wall, den gamla gränsen mellan England och Skottland.

Vallarna finns inte kvar hela sträckan, utan bara vissa delar. Den är på sina ställen upp till 20 m bred (inkl vallgraven) och upp till 2,5 m hög och hela sträckan var ca 24 mil lång.

Vallen tjänade som ett försvarsverk mot de vilda walesarna!!!! En del människor tycker att den ska återuppbyggas, ha, ha! Engelsmännen för att återigen försvara sig mot de vilda walesarna och walesarna för att stoppa de tråkiga och snåla engelsmännen att flytta dit!

Vad kommer då namnet Offa från?

Photo5463    Photo5466

Offa var på 700-talet kung av det anglosaxiska kungariket Mercia, som låg i det som idag ungefär är Midlands i mellersta England (England som land fanns ju inte då). Under denna tid förekom ständiga strider mellan dåtidens småriken, inom rikena och mellan olika stammar. Offa kom till makten efter en tid av inbördeskrig och mord. En blodig tid! Genom krig och ingifte utökade Offa sitt rike, vilket vid hans död också innefattade stora delar av sydöstra England.

Offa var en kristen kung, men kom i konflikt med kyrkan och särskilt med ärkebiskopen. Han lyckades övertyga påven att dela upp ärkestiftet i två delar, för att på så sätt kunna styra över kyrkan.

Det finns många mynt kvar från Offas regeringstid, bl a med hans bild på. Några guldmynt finns också kvar. Hur mynten användes vet man inte riktigt, men kanske som gåvor till Rom.

OFFAS DYKE PATH

DSCF2703   DSCF2705

Offas Dyke Path är en vandringsled som ingår i British National Trail. Den följer mer eller mindre gränsen England – Wales, på vissa ställen gör den sina avstickare hit och dit. Leden börjar i Chepstow i söder oach går sedan ut vid Irländska sjön. Den är ca 28 mil lång och invigdes 1971.

Några bilder från delar av vandringsleden.

Photo5042    Photo5043

Photo5045   Photo5046

Photo5039  DSCF2707

MINA NYA KORGAR

DSCF6887  DSCF6881

Jag behövde få lite ordning på mina textilier och virkade därför dessa korgar av trasor för att lägga just trasor i, lavendelpåsar och mormorsrutor. Den gamla Magnesylasken var min mammas och jag har fortfarande hennes knappnålar i den!

DSCF6883  DSCF6885

Korgarna lite närmare.

DSCF6129  DSCF6111

Lavendelpåsar innan jag tog dem till några affärer för försäljning…

DSCF6055                                                                                        …3 påsar ihop med ett band runt…

DSCF6038  DSCF6047

…lavendeln kommer från min egen trädgård…

DSCF6045

…här hänger delar av årets skörd på tork väntande på att komma ner i påsarna!

Just nu har jag inga lavendelpåsar kvar till försäljning. Bara att vänta!

http://lenascandinaviandesign.co.uk/

Det här inlägget postades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

36 kommentarer till OFFAS DYKE och några korgar

  1. Steve skriver:

    Mera kunskap om Wales för mig. Jag lär mig oxå en del av att titta på den engelska TV-serien ”En plats på landet”. Vi hänger även vår lavendel i knippen, och då i träbjälkarna i köket.

    • lenadyche skriver:

      Jag vet att det går några husprogram från UK i Sverige och att många svenskar är intresserade. Jag tycker också om dem. Visst är det härligt att hänga upp lavendeln, lukta på den och se på den. Ha en fin dag!

  2. Anita skriver:

    Nu fick jag lära mig något nytt, Offas Dyke hade jag inte hört talas om förut. Intressant läsning som alltid.

    Så duktig då är som virkar korgar. Och så snyggt det blev när dom blev fyllda med dina matchande textilier. Lavendelpåsarna är jättevackra. Vilken kraftig och fin lavendel du har. Kan tänka mig att det doftar oerhört gott när dom hänger på tork.

    Ha en bra dag!

    • lenadyche skriver:

      Tack Anita! Offas Dyke går inte långt från mitt hus. Mycket vackert. Korgarna blev riktigt bra, tycker jag också. Lavendeln doftade mycket när jag tog in den, men inte lika mycket nu, bar svenskt lagom! Ha det bra!

  3. Ingrid skriver:

    Härligt, jag älskar korgar (och har ständiga diskussioner med min man om hur många man egentligen behöver i ett hushåll)! Vilken bra idé att variera med virkade, tack för tipset!

  4. Intressant historia och vina bilder. Fina korgar, jag skulle kanske lägga äpplen i… september är fin månad.

  5. skåningen skriver:

    Fina bilder och intressant om namnen.Så fina korgar du har gjort!..Kram!

  6. Znogge skriver:

    I din blogg får man alltid lära sig lite nytt och intressant! Väldigt trevligt tycker jag. Vilka fina korgar du har gjort. Virka har jag aldrig lyckats lära mig men vän sticka. Som en engelska säger min mamma eftersom jag envisas med att klämma fast stickan under armen 😉

  7. Veiken skriver:

    Jag hade aldrig hört talas om Offa förut. Tack vare dig som historielärare, kan jag svara i en frågesport om honom nu. Hoppas bara att jag inte har teflonminne, så det rinner ut igen. Det är så intressant när du presenterar det så här.
    Korgarna är läckra, men jag har tummen mitt i handen när det gäller virkning 😦

    • lenadyche skriver:

      Tack Solveig! Alltid roligt att höra från dej. Du betyder något speciellt för mej numera tack vare vårt möte! Roligt om jag kan sprida lite kunskap på ett trevligt sätt. Bra det där med teflonminne, har inte hört det förut. Men så är du ju göteborgska också!!! Ha det bra!

  8. Gilla skriver:

    Det är ju väldans nyttigt att läsa dina inlägg på bloggen. Det var en hel del nytt för mej. Historia har börja intressera mej på gamla dar. Så det var en bra lektion i den waelsiska/engelska historien för mej.

    Så roligt dessutom att du är virkgalen precis som jag. Fina alster du har gjort. Jag har virkat dubbla hjärtan med en prästkrage i mitten och däri har jag lagt lite lavendel också. Ett par fick åka med våra resevänner till Kos nu. (Utan lavendel) Det var två vänner på hotellet vi skulle bo på, som fick dem av mej. De har tackat på Facebook. Roligt!

    Sv. Ja du. Tur i oturen att det drabbade mej här hemma och inte på flyget eller där nere. Håller hälsan till nästa år blir det en ny resa dit ner till Kos.

    Kram/Gilla

    • lenadyche skriver:

      Vad trevligt om jag kan blanda lite nytta med nöje i mitt bloggande. Tack för den fina kommentaren! Jag älskar att virka, önskar bara tiden räckte till! Krya på dej!

  9. Hej!
    Tack för titten på min blogg. skriver inte så mycket just nu, men det kommer 🙂
    Historia gillar jag. När vi är ute och åker husbil, så blir det många besök på historiska platser
    Fina korgar, virka är kul och trasor det har jag i massor, skulle behövas många korgar för att rymma mina :). Just nu håller jag på att väva mattor och hoppas att lagret av trasor ska krympa lite.
    Alltid kul att hitta nya bloggar att följa.

    • lenadyche skriver:

      Vad roligt att ni tittade tillbaka till mej! Mycket uppskattat! Som ni märker tycker jag också om historia och att virka! Jag har nya inlägg varje onsdag och lördag. Croeso (välkomna på walesiska)!

  10. Hej Lena! Jag har kikat in här någon enstaka gång och alltid drömt om lavendel. Vilket bra reportage du skrivit, jag har lärt mig många nya saker.

  11. Anne-Marie skriver:

    Det tycks finnas väldigt mycket intressant historia där du bor.
    Kom förresten vikingarna till Wales?
    Underbart med egen lavendel och egna korgar. 🙂

    • lenadyche skriver:

      Ja. det är väldigt rikt på historia. Vikingarna kom också till Wales, men främst till nordengelska kusten, typ York, Irland och grundade bl a Dublin och till skottska öarna, såsom Orkneyoch Shetland. Tack för de fina orden om korgarna.

  12. Marie skriver:

    Vilka fina korgar du gör och lavendel är ju så otroligt väldoftande. 🙂

  13. Ama de casa skriver:

    Åh! Lavendel som doftar så gott! Och kan se ut lite hur som helst, har jag för mig… 😉

  14. Marit skriver:

    Offas Dyke har jeg lest om for lenge siden, men jeg husket lite av det. Takk for ny flott info om det!
    Historie er alltid gøy å lese om 🙂

    Så flotte kurver du har laget!

  15. sockenvagenssota skriver:

    25 grader lät inte dumt, vi hade 4 i morse… Å dina korgar som är virkade är underbara! Duktig du är! Önskar dig en fin torsdag ❤

  16. Ditte skriver:

    Jag följde NATO mötet via svensk press och det verkade ha hållits på en god anda. Alltid trevligt!
    Jätteroligt med det du berättar om olika saker i Wales och U.K. Jag lär mig alltid nya saker och ser fram emot dina inlägg.
    Vackra bilder som ger mersmak.
    Lavendel! så vackert! Har bara sett lavendelfäl i Frankrike och gjort tappra försök att pdla lavendel i krukor här hemma på balkongen.
    Dina korgar tyckte jag jättemycket om. Så fina! Och praktiska!
    Hoppas du snart får till fler lavendelpåsar. Ser fram emot att få beställa.
    Tills dess njuter jag av de du visat.
    Ha det gott i det fina sensommarvädret.

    • Lena i Wales skriver:

      Hej Ditte! Tack för dina fina ord! De värmer! Jag vill också har mer lavendel, så vi får se vad det blir nästa år. Nya lavendelpåsar kommer innan jul. Roligta tt du tycker om både korgarna och påsarna! Ha det bra i Stockholm!!

  17. Linda skriver:

    Jag drömde om att besöka Wales redan innan jag började läsa din blogg, men nu blir jag mer och mer sugen. En dag ska det bli av! Fast sommartid har vi lite svårt att ge oss i väg eftersom mina föräldrar – de enda godkända kattvakterna – seglar och åker husbil så mycket då att vi inte vill be dem om hjälp. Så går det när husdjuret förvandlas till bebis 😉 Jag får dra med min en kompis och lämna maken hemma 😀

    Så vackra lavendelbuketter du gör! Jag skulle vilja, men kan inte låta bli att låta dem stå kvar när de är i blom. Jag kanske borde göra större odlingar 🙂

    Hoppas att du får en fin helg!
    //Linda

    • Lena i Wales skriver:

      Vad roligt att jag kan sprida lite mer kunskap om Wales och få upp intresset för många. Du kände till Wales, men de finns många som knappt vet att det existerar. Kom med kompisen! Croeso! Ha det bra!

  18. Hej!! Här är det sommarväder idag 🙂 Fiffigt med korgarna. Ha det gott. Kram Anna

Kommentera

