VINNAREN I MÅNADENS UTLOTTNING,FOLKOMRÖSTNING I SKOTTLAND och lite mer

VINNAREN AV MÅNADENS UTLOTTNING

DSCF6147  DSCF7785

DSCF7787

Jag skrev ner namnen på alla som kommenterat på små lappar och sedan var det mannens tur att dra en lapp ur skålen…

DSCF7788

…och vinnaren blev Ingela från Joelsbo Stuteri. GRATTIS, INGELA!

http://www.welshinfo.se

Till övriga deltagare, misströsta inte, ny utlottning av något annat kommer i oktober!

Som ni ser av bilden ovan var det dimmigt igår morse, vilket det varit de senaste veckorna, men vid sen eftermiddag kommer solen igenom och det blir varmt och skönt, ca 21 – 22 grader under dagen. Idag lämnar jag dock mitt kära Wales för en kort vistelse i det också underbara blå-gula hemlandet och sen bär det av till………Rapport kommer senare!

FOLKOMRÖSTNING I SKOTTLAND

Torsdag 18 september kommer det att var en folkomröstning i Skottland om man ska stanna kvar i UK eller bli självständiga.

Det finns naturligtvis flera anledningar till att de vill bli fria. Mycket hänger ihop med historia. Hur England behandlat Skottland och de har verkligen inte varit på ett trevligt sätt. Nu när de har oljan vill det liksom inte riktigt dela med sig. Det har varit debatt om valuta, olja, staliga verk, banker, business o s v. Hur det blir med detta får vi se!

Photo5159

Många frågar sig då om Wales kommer att följa efter och också göra sig fria från UK. Ingen vet naturligtvis detta idag, men jag personligen tror inte detta kommer att ske. Wales har inte oljan och vet att vi är den fattiga delen av UK. Dessutom har vi inte haft samma självständighet som Skottland en gång hade. Däremot har Westminster börjat tala om att ge Skottland friare tyglar om de stannar i UK och detta kan säkert komma att tas upp i Wales också. Om Skottland får mer självständighet tror jag att Wales kommer att kräva samma.

UK och STORBRITANNIEN (repris)

Vad är det för skillnad? Stor för en del!

United Kingdom finns ingen översättning för i svenskan. Great Britain blir Storbritannien.

Storbritannien består av England, Wales och Skottland, alltså hela brittiska ön.

UK är Storbritannien plus Nordirland.

På brittiska pass står det United Kingdom of Great Britain and Northen Ireland.

UK och GB blandas upp, även här. Det står GB på bilar i UK. Inom idrott är det ibland UK och ibland GB.

Begreppen är klara, men inte användandet.

Säj bara inte till mig att jag bor i England!!!! Eller till en skotte att han bor i England!!!! Däremot kan vi båda säja att vi bor i Storbritannien eller United Kingdom, om vi nu skulle vilja det, i alla fall ett tag till!

MIN TRÄDGÅRD

DSCF7501  DSCF7503

Dessa primeroses blommar för fullt nu…

DSCF7517  DSCF7516

…i rabatten blommar nejlikorna och dragon snaps…

DSCF7506  DSCF6864

… den stora fuchsia busken blommar inte lika fint i  år som de mindre…

DSCF7511  DSCF7514

…däremot blommar hydrangea vackert…

DSCF7371

…vi fick också lite hästgödsel i veckan. Hur kom den hit?…

DSCF7369  DSCF7370

…naturligtvis körde jag hit den! Oj, så lång min näsa blev nu då!!! Tack till vår granne James för att du kom med din lilla traktor!!!

Det här inlägget postades i Min trädgård, Om Wales. Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till VINNAREN I MÅNADENS UTLOTTNING,FOLKOMRÖSTNING I SKOTTLAND och lite mer

  1. Ingela skriver:

    Hej Lena och så jätteroligt att vinna walesiskt te. Ska bli mysigt att i höstmörkret tända ljus och dricka en stor mugg med gott te, när jag kommer in från stallet. Njuta!
    Tack, tack!

  2. Veiken skriver:

    Det ska bli spännande att följa det skotska valet. Hoppas att det inte blir som här: Kaos. 😦
    Det är en otroligt fin blomsterprakt du visar mitt i september. Här har rhododendronen börjat blomma om.. Ur led är tiden!

  3. Se fint och blommigt ut hos dig! Ska bli spännande att hör hur omröstningen går. Jag tyckte du såg riktigt hemtam ut på traktorn 😉 /Anette

  4. Britt skriver:

    Politik, blommor och hästskit. Det är variation. Vilken fuchsia!

  5. jag är lite tveksam till självständigheten, det är som att utesluta de som inte är ”vi”.

  6. Franska Fikon skriver:

    Spännande med valet i Skottland… Bra med ett val med bara två alternativ, då blir resultatet tydligare än vad det blev i det svenska valet. Ibland glömmer man bort att mata sina blommor, hönsgödsel är superbra!

  7. Steve skriver:

    Jag kan anta att det traditionsbundna England våndas inför risken att skottarna väljer självständighet.
    Distinktionen mellan GB och UK ska jag fortsättningsvis vara mera noggrann med.
    Så vackra blommor du har i din trädgård, men så får de också förstklassig jordförbättring i form av hästgödsel. Tuff liten traktor din granne bistår med.
    Swansea får sikta på revansch mot Chelsea på Liberty Stadium den 17 januari.

    • Lena i Wales skriver:

      Det är mycket på gång idag! Två viktiga saker för britterna, fotboll och politik, i nämnd ordning! Den sista veckan verkar det som de engelska politikerna börjar förstå allvaret i det hela och gått till action! Vi får se vad det blir!

  8. Britt skriver:

    Jag har inte fått bilder. Hur har du skickat dem? Jag kanske inte vet hur jag ska leta. /Britt

  9. Anita skriver:

    Grattis till vinnaren och ha det så bra på din resa! Underbara bilder från din trädgård 🙂

  10. Ditte skriver:

    Gratttis till vinnaren i din tävling och en väldigt trevlig idé. Tack för uppdaterandet av vad valet handlar om. Har försökt att läsa på via den svenska pressen. Förstår dock att det kan vara annorlunda med Wales. Intressant att se hur det blr….
    Spännande att se och läsa om dina fortsatta äventyr på resande fot. Nyfiken, det är vad jag är.
    Njuter av dina vackra trädgårdsbilder och inser att mina trädgårdar har passerat. Men jag vill gärna ta del av andras. Älskar blommor och allt vackert!

  11. Grattis till den som vann teet. Rolig ide. Åh, vilka vackra blommor du bjuder oss läsare på. Tänk om kunde lukta på dem också.

  12. Anna Johansson skriver:

    För trött efter en lååång dag på jobbet, för att försöka klara ut begreppen med Storbrittannien, Uk, England…får göra ett nytt försök en annan dag!😏
    Tänk att det blommar så fortfarande! Vill minnas att det även slog ut mycket tidigare hos dig…lite fuskigt!😉 Intressant som vanligt Lena!

  13. Veiken skriver:

    Fortfarande strålande väder i Göteborg och jag antar att du fick känna på vårt fina väder! 🙂

  14. Carin skriver:

    Vad fin din trädgård är fortfarande! Ja, det där med skillnaden på GB och UK tog ett tag att lära sig och jag blir fortfarande förbryllad ibland, särskilt inom sport. Man hör ju så ofta om tex Team GB. Och tar man sen tex rugby så ska det separeras så mycket man bara kan.

  15. Tina skriver:

    Hej! Ja du, vad spännande med valet! Nu är kl 06.15 så jag ska googla mig iväg för att se hur det gick! Såg ju igår kväll på TV:n, hur det skämtades på brittiskt vis, bland politikerna i London. De verkade inte allt för upprörda över skottarnas skillsmässo-lust… Såg även på väderrapporten om Dimbågen, istället för regnbågen! Min favvo-meterolog Jannike Geitskaret förklarade och det var något med inte tillräckligt med ljus för att ge färg, så det blev en dimbåge istället. Fint ändå!
    Trevlig Helg!

  16. Ann-Christine Holmgren skriver:

    Vilka snälla grannar du har. Hästgödsel är inte illa och hemkörd dessutom.

  17. Lena i Wales skriver:

    Inte lätt ens för britterna med detta!

Kommentera

