CAERWENT

Caer = fort, fästning. Went = Gwent, tidigare landskap i sydöstra Wales…

DSCF4532

…Caerwent är ett litet samhälle i Monmouthshire i södra Wales. Men det är inte dagens samhälle som är intressant, utan den stad som var här under romartiden…

DSCF4528

…här grundades staden Venta Silurum som främst inte var byggt som fästning, utan som ett administrativt centrum…

DSCF4539  DSCF4537

…stora delar av stadsmuren från romartiden finns bevarad, på vissa ställen upp till 5 m hög…

DSCF4541  DSCF4536

…dessa fantastiska gamla trappsteg får man ta för att nå till muren…

DSCF4530  DSCF4529

…vid olika utgrävningar har man funnit bl a mosaik, mynt,glas, keramik från romartiden.  Dessutom flera djurben från gladiatorspelen…

DSCF4527

…denna byggnad är ett modernt besökscentrum.

Moderna hus har byggts på det som en gång var Stora Torget och andra delar av den gamla staden. Stora Torget var centrum för det lokal styret. I staden fanns också offentliga bad, affärer, verkstäder, jordbruksbyggnader och ett romerskt tempel, troligen tillägnat den romerske krigsguden Mars och den keltiske guden Ocelus.

DSCF4531

Läs denna walesiska text, om ni kan!!!

Är du mer intresserad av Wales under romartiden. Läs mer nedan!

WALES UNDER ROMARTIDEN

Romartiden i Wales började år 48 med en militär invasion av romarna. Man räknar med att hela landet var ockuperat år 78 och lämnades av romarna på 300-talet. Man brukar datera det till år 383, men det skedde gradvis i olika regioner.

För romarna var Wales intressant p g a rika fyndigheter av bl a guld, koppar och bly. Militären var i kontroll av utgrävningarna eftersom fyndigheterna tillhörde kejsaren. Man utvann allt  man fann och övergav sedan området när gruvorna var tömda.

Däremot fanns ingen större produktion av varor eller exporthandel i Wales, utan detta skedde i den sydöstra delen av Storbritannien.

Romarna byggde bl a också många vägar, idag kallade Roman Roads, över hela Storbritannien. Man kan enkelt finna dessa på dagens kartor, alltid raka vägar. Romarna gjorde inga svängar på sin vägar. Var det en kulle ivägen, gick man rakt över den istället för att som ofta gjordes senare, gå runt kullen.

Man byggde också s k Castrum, en byggnad som användes för militärt försvar. Vanligtvis fyrkantigt hus med ingång på mitten vid var vägg. Ordet kastell kommer från Castrum.

Så även romerska Villas, d v s stora lanthus eller herrgårdar. Villa suburbana = stort privathus. Villa rustica = stor jordbruksfastighet. Bl a fanns dessa nära Caerwent och Blestium (=dagens Monmouth, min hemstad).

Däremot bygge man egentligen inga Hill Forts (fästningar uppe på kullar), men använde de som redan fanns när man kom till området.

Det här inlägget postades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

41 kommentarer till CAERWENT

  1. Karin på Pettas skriver:

    Historien talar till oss överallt om man vill se den och lyssna på den.
    Och det vill jag göra, väldigt gärna, via dig. Det är ett rent nöje att läsa dina inlägg.
    Att romarna var i Storbritannien kände jag till, men inte riktigt på vilka platser.
    Jag som är intresserad av örter och medicinalväxter har en gång läst att romarna
    som i början var ovana med kylan i dina trakter, värmde sig med att rulla sig i brännässlor:)
    när det var som allra kallast.

  2. Anita skriver:

    Äntligen onsdag och ett, som vanligt, intressant inlägg från dig. Tanken svindlar när man tänker på romarnas framfart i UK. Gladiatorspel i Wales! Jag kan tänka att historiens vingslag nästa slår omkull en när man bestiger den gamla stadsmuren vid Venta Silurum. Det finns så mycket att se och uppleva med hjälp av historien. Tack för att du förmedlar den till oss.

  3. Znogge skriver:

    Jag verkligen älskar resmål som bjuder på historiens vingslag! Ju mer att upptäcka desto bättre 🙂 Här får man resa bakom skärmen i stället!

  4. Steve skriver:

    Det är intressanta historie- och geografilektioner du bjuder på. Att walesiska kan vara svåruttalat har jag förstått av ortsnamnet Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. Puh!

  5. Franska Fikon skriver:

    Hej! Om detta visste jag inget… himla intressant och lärorikt att följa bloggar – eller hur? Vi som gärna tittar på kullvälta stenar när vi är ute och reser får verkligen efter detta lägga till Wales på en framtida resa.

  6. Anna skriver:

    Åh så intressant och vilket sammanträffande då jag för några timmar sen stod på en bro uppförd av romarna i södra Frankrike , jag fick mig en liten historielektion av min man då men nu kan jag kontra med lite information från Wales under Romartiden 🙂 tack för det Lena!
    Kram Anna

  7. Britt skriver:

    Det var ett riktigt projekt för den händige. Nej skämt åsido, det är nog inget som man får göra vad man vill med.
    Du kan verkligen mycket historia och det man har nära är intressant att veta något om.

  8. Marit skriver:

    Ja, walisisk skulle jeg gjerne kunne ha lest! Det ser så spennende ut med alle de rare tegnene de bruker. Jeg elsker historie, og Wales er jo full av den.
    Spennende å lese!

    • Lena i Wales skriver:

      Marit, trevligt att du också tyckerom historia, ett av mina favoritämnen. Walesiska språket är mycket spännande, så gammalt och man är rädd att det ska dö ut, vilket vore en katastrof.

  9. barabrittiskt skriver:

    Intressant! Det enda jag kände till om romarna i Wales var gruvorna västerut. Det här verkar ju vara ett jättefynd i stil med det i Boroughbridge utanför York och alla villor i Sydengland.

  10. Carin skriver:

    Åh vad intressant.Jag kände inte till så mycket om romarna i Wales så detta gav mig lite nya kunskaper. Tack för att du delar med dig Lena.

  11. Ditte skriver:

    Tack för en jättebra historielektion! Jag kände till att romarna var både i Wales och G. B. men var inte alls varse om hur mycket de påverkat och lagt grunden till. Inser att det givetvis måste bli en tur även till Wales. Får passa på när jag tänkt besöka London, Historiska Arkivet och lite till… Bra att varva storstad med landsbygd. Och Wales har jag aldrig besökt. Men nya resmål är spännande. Dessutom gillar jag ju historia.
    Hösthälsningar från Stockholm.

  12. Katta skriver:

    Åhh jag gillar verkligen texten med den gamla dialekten! Låter som hämtat ur sagan om ringen med en touch av forn-nordiska 🙂 Vackert! Kram Katta

  13. Veiken skriver:

    Jag känner att jag tänker snävt ibland. Gladiatorspel hör hemma i gamla Rom på Colosseum. Punkt Jag inser ju när jag tänker ett varv till att romarna tog med sig sina seder och bruk vart dom än kom.
    Jag önskar ofta att vägar, stenar, borgar och annat ville släppa sin tystnad och berätta för oss, det som historien tiger still om! Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Tänk om väggar kunde tala, är ett väldigt bra uttryck. Tänk vad mycket vi hade fått veta. Nu anar vi bara och hoppas våra aningar är de rätta. Men intressant är det! Ha det bra i Götet!

  14. GladiGrönt skriver:

    Vad intressant om romarna, vore kul att få besöka ruinerna. Ja just det, när jag visar min trädgård med bara mjuka organiska linjer brukar jag prata om romarnas raka vägar, symbolen för makt kontra djurens stigar i naturen som aldrig är raka.

  15. Lena i Wales skriver:

    Vad roligt att du tyckte inlägget var intressant och att man faktiskt kan referera till det i samband med trädgårdar och makt. Tack för din givande synvinkel! Ha det bra!

  16. sockenvagenssota skriver:

    Som vanligt så lär man sig massor då man kikar in här, en daglig dos lärdom/geografi/historia som jag inte tackar nej till! 🙂 Önskar dig en fin kväll!

  17. Anne-Marie skriver:

    Det är verkligen intressant att walesiskan är totalt annorlunda jämfört med engelskan.
    Litet som finskan i förhållande till de övriga nordiska språken.
    Romarna var verkligen i farten och har lämnat spår efter sig överallt.
    Ha det gott!

  18. Linda skriver:

    Tänk vad mycket jag kommer att kunna om Wales om jag någonsin gör ett besök där 😀

    Hoppas att du får en finfin helg!
    Kram
    //Linda

    PS! Är fortfarande jätteintresserad av recept på British curry 😀

    • Lena i Wales skriver:

      Du är välkommen till Wales! Skulle vara kul att få träffa dej här! Recept på curry kommer i vinter, då det är kallt och man behöver något värmande, så det är definitivt inte glömt! Ha det bra!

  19. Ama de casa skriver:

    En dag måste jag verkligen ta mig till Wales – det verkar finnas hur mycket intressant som helst där hos dig 🙂

  20. Ping: WYE WALLEY 2 – staden CHEPSTOW 1 | Lena i Wales

  21. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2014 juli – december | Lena i Wales

  22. Ping: CAERLEON 1 | Lena i Wales

  23. Ping: LLANDOVERY | Lena i Wales

  24. Ping: CAERNARFON 1 | Lena i Wales

Kommentera

