NÄMEN OJDÅ, FEL IGEN, SPANIEN 2

När ni läser detta är jag på jobb i Spanien, en rundresa i Andalucia på 9 dagar. Tänkte att ni kanske genom bilder och text vill följa med mej! Eftersom jag jobbar mycket hinner jag inte skriva under tiden utan använder bilder från förra året. Jag kommer kanske inte heller att ha möjlighet att besvara era kommentarer genast, men det kommer så småningom.

Fortsättning från i onsdags! Nu lämnar vi Ronda och Gibraltar och drar vidare till staden

JEREZ

Photo4095  Photo4094

Jerez, eller som staden egentligen heter Jerez de la Frontera, staden som fått ge namn till drycken Sherry. Här finns många av de kända sherry producenterna, såsom t ex Sandeman och Tio Pepe.

Sherry görs enl den sk solerametoden vilket innebär att sherryn alltid är en blandning av viner av olika årgångar. Tunnorna som vinet lagras i ligget i rader ovanpå varandra. Den tunna som är längst ner är den äldsta. soleratunnan, och det är härifrån vinet tappas på flaska. Då vin tas ur soleratunnan fylls tunnan med samma mängd (max 33 %)  från tunnan ovanför o s v.

De vanligast druvsorterna är Palomino fino, Pedro Ximenez och Moscatel.

Av tradition är sherry torrt, men p g a efterfrågan producerar man numera också medium och söt sherry.

Photo4097

Bilderna ovan är från Sandemans innegård i Jerez.

Photo1855 Andalucia

I själva staden finns vissa sevärdheter, men för mig är det en stad att bara vandra runt i och kanske slå sig ner i en bar och ta ett glas (eller en kopp te som det blir för mig eftersom jag jobbar) och några tapas eller min favorit…

DSCF3987  DSCF3988

DSCF3989  DSCF3990

…tostada con aceite de oliva y tomate! Det är bara så gott!!!

Nu drar vi vidare till

SEVILLA

Photo1861  Photo4099

Jag älskar Sevilla! Trots att jag normalt inte är så överförtjust i storstäder så har Sevilla en stor plats i mitt hjärta.

Det är Spaniens 4:de största stad med ca 700 000 invånare, som storstadsområde ca 1 1/2 miljon. Beläget i inlandet vid floden Guadalquivir.

Under 1500-talet upplevde staden en storhetstid, då den var centrum för handelsförbindelserna med kolonierna i Nya Världen och fick monopol på denna handel.

Photo1865

Genom denna port ser man katedralens torn, La Giralda, som bäst. Katedralen byggdes på 1400- och 1500 talen på platsen av en tidigare moské. Tornet är 104 m högt och Sevillas landmärke. Katedralen tillhör UNESCOs Världsarv.

Staden var värd för Världsutställningarna både 1929 och 1992 och mycket finns fortfarande kvar från dessa. Speciellt från den första.

Photo1876  Photo1885

Min favoritplats i Sevilla, Plaza de Espana. Hit återkommer jag gång på gång i verkligheten och i drömmen…

Photo1872  Photo1871

…Plaza de Espana byggdes för Världsutställningen 1929…

Photo1879  Photo1889

… vid husets framsida, mot den öppna platsen, finns Spaniens alla provinser representerade med karta och bilder i kakel…

Photo1881  Photo1873

…så underbart vackert att de kan ses om och om igen!

Fortsättning följer!

Det här inlägget postades i Spanien. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till NÄMEN OJDÅ, FEL IGEN, SPANIEN 2

  1. Steve skriver:

    Tack, det var trevligt med en liten Spanienutflykt så här på morgonen.

  2. Åse skriver:

    Vilken härlig jobbresa, tack för att jag får följa med, vackra bilder nu blir jag ressugen igen. Kram åse

  3. Ditte skriver:

    Tack för rundvandringarna i Sevilla och Jerez. Här hade jag gärna varit med personligen. Men nu är jag glad att du delar med dig.
    Och tostada con aciete de oliva y tomate är verkligen gott och något jag gärna äter här också.

  4. Anita skriver:

    Spanien kan väl aldrig vara fel, i varje fall inte när du presenterar det så vackert med din text och dina bilder. Tostada con aceite de oliva y tomate skulle vara intressant att testa. Kanske om man någon gång kommer till Spanien.

  5. Veiken skriver:

    Det är så mycket som jag ännu inte har sett, men gärna vill se! Det här inlägget ändrar inte på det! Både intressant och vackert! 🙂

  6. Marina skriver:

    Härliga bilder! Tack för titten – ytterligare en stad på ”ska besöka-listan”.

  7. Otroligt vackra bilder! Testar igen om det går att kommentera har inte funkat innan för mig.

  8. Ping: OJ, DET BLEV ETT LITET SNEDSTEG OCH DET BLEV ALMUNECAR I SPANIEN | Lena i Wales

  9. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2014 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

