DEVAUDEN och ST ARVANS

När ni läser detta är jag på jobb i Spanien.  Men bloggen har flyttat hem till Wales. Eftersom jag jobbar mycket hinner jag inte skriva under tiden. Jag kommer kanske inte heller att ha möjlighet att besvara era kommentarer genast, men det kommer så småningom.

Missa inte Månadens lotteri!

DEVAUDEN

Devauden, på walesiska Dyfawden, troligen från början Ty’r ffawydden = huset vid bokträdet,( grannbyn heter Feddw = björklunden) ligger i Monmouthshire mellan städerna Monmouth och Chepstow.

Man vet att en gammal ridväg mellan Monmouth och havet gick via byn redan på romartiden (första århundradena efter Kristus). Man har nämligen hittat gamla romerka mynt.

DSCF7103  DSCF7101

The Village Green med Hood Memorial Hall, the village hall, där man har möten , sammankomster, underhållning m m. Liknade svenska gamla folketshus, fast inte politiskt styrda.

1739 predikade John Wesley på The Village Green. Vem var då denne man?

DSCF7096  DSCF7095

DSCF7100

Han föddes i England 1703, var präst och teolog, främst känd som grundaren av metodismen. Efter sin prästvigning  verkade han som präst och lärare i Oxford. Tillsammans med ytterligare några unga män beslöt han sig för att följa trossatserna i praktiken. Den lilla gruppen samlades regelbundet för att läsa i bibeln och be tillsammans. Ofta besökte de människor som hade det svårt, särskilt dödsdömda fångar. P g a sitt systematiskt strukturerade andliga liv fick gruppen namnet metodister.

Wesley åkte till USA som missionär för att sedan återvända till London, där han fick en religiös uppenbarelse. Detta blev inledningen till hans verksamhet som kringresande väckelsepredikant. Metodistkyrkan uppkom.

Idag har Methodist Church of Great Britain drygt 200 000 medlemmar.

DSCF7107  DSCF7110

I byn finns också en liten affär och Post office…

DSCF7109

…natuligtvis med en liten postlåda…

DSCF7111

… detta fina fågelhus finns i en av trädgårdarna…

DSCF7104

…för att hålla byn ren finns denna låda för hundavföring och denna papperskorg…

DSCF7112

…om snön skulle komma så finns det (ibland) en blandning av salt och sand i denna gula låda.

En trevlig liten by som man kan stanna till i några minuter när man har tid över.

ST ARVANS

Är en by utanför staden Chepstow i Monmouthshire.

DSCF7119  DSCF7120

Jag har passerat byn många, många gånger och i distans sett denna ”sak” och alltid tänkt här måste jag stanna och kolla in lite bättre. Till slut blev det av…

DSCF7124  DSCF7126

…det är en viktoriansk dricksvatten fontän. På 1890-talet bestämdes i landskapet att det skulle installeras dricksvatten fontäner här och där…

DSCF7125  DSCF7121

…byborna samlade in £ 30 extra för att få en vacker fontän. Den är tillverkad i Glasgow men sammansatt i närbelägna Chepstow…

DSCF7129   DSCF7133

…vid allfartsvägen ligger puben Piercefield…

DSCF7132  DSCF7131

…med denna vackra entré…

DSCF7134

…vill man sitta utanför med sin pint går det också bra…DSCF7135

…denna f d bensinstation lades ner för bara några år sedan. Vi brukade alltid stanna där för att tanka när vi hade vägarna förbi, bara för att den var så gammaldags och trevlig. Bringade tillbaka barndomsminnen…

DSCF7115  DSCF7116

…byn har också affär och Bed and Breakfast längs huvudvägen…

DSCF7118

…i övrigt ligger de flest husen i rad längs den mindre vägen genom byn…

DSCF7113

…i byn finns också ett rugby fält med sitt H-formade mål.

RUGBY

Rugby är Wales nationalsport, inte som i England en klassfråga.

Hemmaarena för Wales är Millenium Stadion i huvudstaden Cardiff.  När hemmalaget träder in och jublet går genom taket (om det är stängt), ja då är det stämning!! När sedan nationalsången Mae Hen Wlad Fy Nhadau (Ett gammalt land av mina fäder)sjungs av publiken från körernas hemland nr 1, ja då ryser det i hela kroppen!!

Om man inte har förmånen att besöka själva arenan sänds de viktigaste matcherna  på TV, både i BBC och den walesiskspråkiga kanalen S4C.

Reglerna och poängsystemet för rugby är komplicerat. Ja, vi är ju i Storbritannien där allt är annorlunda!!! Spelet är väldigt fysiskt och tacklingar förekommer. Trots detta har de flesta spelarna inga skydd, några kan ha små mössliknade hjälmar och munskydd. Varje lag har 15 spelare, ingen målvakt. En match varar 2×40 minuter på en plan som är 100×70 meter. Bollen är oval och sparkas framåt eller spings med framåt, däremot får man inte passa framåt. Komplicerat, men ack vad kul att se på!!!!!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Sport. Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till DEVAUDEN och ST ARVANS

  1. Veiken skriver:

    Jag förstår inte ett dugg av det brittiska sporterna. Cricket och Rugby. Däremot så ser och förstår jag hur fina små mysiga byar som finns i Wales och vare verkar vara värd ett besök!

  2. Carin skriver:

    Häftig dricksvattenfontän!

    Som en så kallad rugby widow har jag ju fått lära sig en hel del om den sporten genom åren, men kan inte påstå att det är en klassfråga här längre, även om det var det förr.

  3. Ditte skriver:

    Tyvärr så förstår jag mig inte riktigt på rugby, men har även tidigare förstått att den är väldans populär i Wales. Men om jag kommer mot dessa trakter så skall jag absolut försöka se en match.
    Nu fick jag klart för mig varför det heter metodister. Hade nog anat att det var så, men säker var jag inte. John Wesley kände jag till namnet på men inte så mycket mer så där fick jag också påfyllning och tillsammans med vackra bilder-
    Dessa små byar verkar så charmiga och jag förstår att alla har sin lilla historia att berätta. Härligt!
    Tack för dagens lärande!

  4. Du far och flyger så mycket. Avundsjuk:))
    En litet fågel (du) viskade i mitt öra (blogg) att du är på Gibraltar nu. Låter underbart!
    Hälsningar från en annan del av UK scottishmoments.com

  5. Znogge skriver:

    Tack för ytterligare ett intressant och lärorikt inlägg! Själv föl jag pladask för det lilla fågelhuset men också för brevlådan. Charmigt och tilltalande 🙂

    Ha det nu så bra i Spanien!

  6. Anne-Marie skriver:

    Rugby, precis som amerikansk fotboll och baseball, förstår jag mig inte på.
    Föredrar vanlig fotboll, hockey, tennis osv.
    Många små söta orter med fina detaljer i Wales. 🙂

  7. skåningen skriver:

    Verkar till att vara en trevlig by…Vattenfontänen tyckte jag var fin ..Det är en kille som vinner i längden mer än på ett sätt. Han är så hjälpsam med datorn . Just nu håller han på att lära mej mer om att ändra foto. Ha en bra dag Kram!

  8. Dina rundturer i Wales är mycket trevliga,
    jag lär mig mycket nytt. Och självklart får alla
    vara med i utlottningen, var man än bor.
    Kramar/AM

  9. Ama de casa skriver:

    Mysiga ställen 🙂

  10. barabrittiskt skriver:

    Åh jag måste komma på besök en dag.

    Wesley kommer det bli något om hos mig också framöver. Min man kommer delvis från en metodistfamilj och detta är mycket vanligt i Yorkshire och Cornwall med kapell i varenda by. Gruvbyar inte minst ju…:D

    Min mans skola spelade förövrigt rugbymatch mot Yorkshires finaste privatskola en gång och då kom motståndarna i små golfbuggys till planen. Idag tror jag att det där luckrats upp lite.

  11. sockenvagenssota skriver:

    Ruby är helt obegripligt för mig, liksom cricket, har aldrig förstått mig på dessa sporter… Ang glasögon så ser Luran det som ett äventyr som tur är, jag ser det jobbiga, men inte hon, och det är nog bra… Ha det gott!

  12. Lena i Wales skriver:

    Min mam kommer oxā från metodistfsmilj, hans mamma kom från Harrogate i Yorkshire. Tror oxå klasfrågan vad gāller rugby hållar pā att luckras upp.

  13. Gilla skriver:

    Så många fina bilder du har från Wales. Det är så man blir sugen att åka över. Men det lär inte bli av tyvärr.Men det känns nästan som om jag har sett mycket av Wales på det här sättet.

    Sv. Jag är faktiskt självlärd när det gäller datorn. Men nu fick jag hu hjälp av bloggarkompisen Farfar0Herbert. Han kunde han.

    Kram/Gilla

  14. I Sverige har vi inga postkontor kvar. Var glad för att ni har den härliga bykänslan kvar.
    Allt gott
    Annika

  15. Anki skriver:

    Måste säga att jag blir lite avundsjuk på ditt resande. Vilka härliga ställen du besöker. Fina bilder visar du som alltid! Är du egen företagare? Hur länge har du bott i Wales? Hur kommer det att du hamnade där? Tänker på alla fina platser du besöker, varför just där tänker jag då?….
    Ha det så gott!
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din uppmuntran! Jag har bott fast i Wales ca 8 år och dessförinnan till och från i 20 år. Min man är engelman och han hade huset i Wales när vi träffades. Så vi hade huset som fritidsbostad innan vi flyttade från Sverige helt och hållet. Jag är freelance som reseledare och jobbar för olika företag. Har jobbat över i princip hela Europa, men nu bara med UK, Irland och Spanien. Det är ett fantastiskt jobb på många sätt, men nu sitter jag ensam på ett hotellrum i Sevilla och längtar efter min familj, mina vännaer och mitt sociala liv. Alla medaljer har en baksida!

      • Anki skriver:

        Tack för att du berättar. Då förstår jag valet av bo plats. Jodå medaljerna har en baksida, gäller även för mig. Vi har många vänner som kommer på besök, särskilt under sommaren som tycker vi bor i en idyll. Det gör vi också på många sätt men när snön vräker ner och det är -27 grader och man måste ut för att ta hand om djuren. Strömmen går och ved måste bäras in ja då suddas glansen på medaljen ut lite även om jag älskar det också. Hoppas du snart är hemma igen hos dina nära!
        Ha det gott!

  16. Ping: WYE VALLEY 4 – CHEPSTOW RACECOURSE och SNÖAR DET I WALES? | Lena i Wales

  17. Ping: CHEPSTOW RACECOURSE, UB40 och MIN TRÄDGÅRD 5 JUNI 2015 | Lena i Wales

  18. Ping: WYNDCLIFFE GARDEN 1 OCH BRITTISKA BILAR 1 – MORRIS | Lena i Wales

Kommentera

