WYE VALLEY 1

När ni läser detta är jag på jobb i Spanien.  Men bloggen har flyttat hem till Wales. Eftersom jag jobbar mycket hinner jag inte skriva under tiden. Jag kommer kanske inte heller att ha möjlighet att besvara era kommentarer genast, men det kommer så småningom.

Missa inte Månadens utlottning!

WYE VALLEY

Nu kommer en ny artikelserie! Denna gång om The Wye Valley = Floddalen Wye.

DSCF7255  DSCF7493i

Floden Wye, Afon Gwy på walesiska, är den 5:te längsta floden i UK. Den är 21,5 mil lång från källan i de walesiska bergen i Plynlimon till staden Chepstow vid floden Severns mynning ut i havet.

Till stor del bildar den gräns mellan Wales och England.

Den del av floden jag kommer att koncentrera mig på är den nedre delen från Chepstow till Monmouth. Detta är ett område som kallas Area of Outsanding Natural Beauty (AONB), speciellt naturskönt område. Titeln tilldelas av staten-Detta innebär också att området har vissa restriktioner vad gäller byggnation o s v.

DSCF7185 - Copy  DSCF7220 - Copy

Dalen har bebotts i minst 12 000 år. Romarna var här och utvann kol och järn. Här grundades kloster städer, byar och industrier. Man tillverkade här den första mässingen i Storbritannien, man anlade repslagerier, pappersbruk, bleckplåtslagerier, skeppsvarv, garverier innan den stora industriella revolutionen. Till viss del finns lämningar av detta fortfarnade kvar.

Photo5411  DSCF7185 - Copy

DSCF7179 - Copy  Photo5495

Den första brittiska turismen börjad här. Hit kom poeter, författare och målare p g a det vackra som fanns att se här. Ordet pittoresk har sin grund i dalen. Kommer av engelskans ord picture, något värt att få en bild av.

Photo2588 Tinternorig

I och med järnvägens tillkomst blev området allt mer populärt.

DSCF7279  DSCF7262

Idag är det ett välkänt turiststråk i UK. Vi som bor här i området undviker det över helgerna och låter turisterna förlusta sig och så kommer vi på vardagarna då det är lugnare!!!!

Så detta var en liten introduktion till vad som komma skall i denna serie.

Fortsättning följer med många besök på olika platser värda att besöka.

Det här inlägget postades i Besökta platser, Wye Valley. Bokmärk permalänken.

43 kommentarer till WYE VALLEY 1

  1. Steve skriver:

    Intressant, jag kommer att följa fortsättningen. Jag riktigt törstar efter mera Waleskunskap.

  2. Britt skriver:

    Du visar miljöer som inte finns i Sverige. Intressant. Egentligen är det inte klokt vad det finns mycket som man inte sett.

  3. Gilla skriver:

    Det var lite intressant historia. Jag visste förstås att romarna var på ön och byggde mycket i romans stil. Det är ju imponerande byggnader som finns kvar än.

    Sv: För att retas lite, så åt vi faktiskt räkmackor också för bara nån vecka sen. Synd bara att jag inte tog bilden på köttbullsmackan från rätt håll. Det syntes ju nästan inga köttbullar. De var skymda av apelsinskivan.

    Kram/Gilla

  4. Znogge skriver:

    Vilken spännande trakt som du ger en försmak av 🙂

  5. Ama de casa skriver:

    Vackert!

    Vi brukar också smita iväg härifrån när det blir alltför mycket turister. Augusti är absolut värst, och då är det så himla varmt också. Lika bra att ta tillflykten norrut, eller så 🙂

  6. Vad mysigt det ser ut! Vackert med gamla borgar också. Hade varit roligt att åka dit på rundresa och se sig omkring.

  7. Karin på Pettas skriver:

    Du är i sanning en mycket god ambassadör för Wales men också för andra platser som du besöker i ditt jobb. Jag har haft mindre tid än tidigare att läsa din blogg men nu har jag läst fast mig och fast blir man ju. Tack för den här gången Lena!

  8. Ditte skriver:

    Jag ser förstås fram emot mer om Wales. Intresset är väckt och jag vill bara veta mer och mer.
    Härliga bilder och fin info. Undrar hur jag skall hinna med allt. Hoppas verkligen också på du kanske skall guida en tur även runt i Wales.

  9. Veiken skriver:

    Dalgångar utmed floder har sedan urminnes tider dragit folk och bosättningar. Otroligt trevligt att få ta del av den dalgång du tänker utforska tillsammans med oss! Jag hakar på Dittes sista meningar! 🙂

  10. Fröken Grön skriver:

    Spanien låter härligt! Hoppas du får lite egentid också, mitt i jobbandet.
    Ser fram emot att kanske få en liten rapport därifrån när du är hemma igen.
    Tills vidare njuter jag av det lilla resereportaget du bjuder på idag.
    Må så gott!

  11. Titti Malmberg skriver:

    Spanien låter härligt men Wales…ja Wales! Är det verkligen så vackert som det ser ut på bilderna så bokar jag en resa dit direkt hi hi….magiskt!
    Önskar dig en skön helg!
    Kram Titti

  12. skåningen skriver:

    Det är rätt trevligt att ut och resa på detta sätt.Du guidar bra!…Det är lite bättre i ryggen ikväll,men inte helt bra .Kram!

  13. Lena i Wales skriver:

    Tack! Hoppas på bättring!

  14. Lena skriver:

    Vad spännande , detta kommer vi att följa. Jag (Lena) har följt hur Storbritanniens borgar är konstruerade i ett program (om just detta) – är väldigt förtjust i historia över huvud taget.

    //Lena (och Anders)

  15. Linda skriver:

    I dag vill jag vara hos dig i Spanien, för det är bara regn hos mig 😉

    Kram
    //Linda

  16. Då vet jag vad pittoreskt kommer ifrån.
    Även Hjo har sina turister, ganska många faktiskt. Men nu är det lugnt. Nästan lite väl…

  17. Anne-Marie skriver:

    Hade ingen aning om att pittoresk kom därifrån.
    Vilken tur att bloggarna finns. 🙂
    Roligt att se olika delar av Wales och läsa dina trevliga texter.

  18. sockenvagenssota skriver:

    Underbart med info och foton, din blogg är ett virituellt resemagasin 🙂 Gillas!

  19. Jätteintressant ! Hit kommer jag fler gånger. Är det Bishops finger som står i hyllan? Blir sugen… 🙂

  20. Lisbeth Rosén skriver:

    En sån ”box” vill jag också ha, så underbart vacker! Nr någon pratar engelska med mej i telefonen svarar jag bar att jag inte kan nån engelska och lägger på. ( De jag känner presenterar se,j så det är inga problem) Många äldre blir lurade för de säjer ofta att du vunnit en stor summa pengar.
    Kramizz

  21. Ping: WYE WALLEY 2 – staden CHEPSTOW 1 | Lena i Wales

  22. Ping: WYE VALLEY 3 – staden CHEPSTOW 2 | Lena i Wales

  23. En riktig guide som bloggar om en vacker trakt. Inga dåliga förutsättningar. 🙂 Du väcker min nyfikenhet. Jag ska efter jag skickat iväg detta leta upp en kartbok.

Kommentera

