KÄNDA WALESARE – ANTHONY HOPKINS och OM TELEFONER

ANTHONY HOPKINS

Walesisk skådespelare född 1937 i Port Talbot i södra Wales.

Han blev inspirerad av Richard Burton, som var född alldeles i närheten. (Läs om Richard Burton 12 augusti 2013. Titta på höger sida, under kategorier hittar du kända walesare!) Anthony Hopkins mötte Richard Burton en gång i sin ungdom i Wales.

Anthony gick i teaterskola och började jobba på en teater i närheten av Swansea. Här blev han upptäckt och fick jobb i London, där han bl a spelade i Dödsdansen av August Strindberg. Samtidigt med teaterarbetet var han också med i flera BBC uppsättningar.

Mest känd för den vida publiken är han troligen från filmen Lammen Tystnar, där han spelar Hannibal Hecter. En roll han fick Academy Award of Best Actor för 1991.

Numera bor han mestadels I USA, men glömmer därför inte sitt Wales. Han har bidragit med stora summor till Snowdonia National Park ( donerade £ 1 miljon) och till YMCA (motsvarande svenska KFUM) i hemstaden Port Talbot, där han var medlem redan på 50-talet

Anthony är nykter alkolist, troende och vegetarian.

I Cardiff Royal Welsh College of Music and Drama finns ett Anthony Hopkin Centre.

Han finns också som vaxdocka på Madame Tussauds museum I Amsterdam.

Jag har inte hittat några specilla skandaler om honom, men kanske har jag inte dykt tillräckligt djupt ner!!

MIN TIDNINGSHÅLLARE

DSCF3850  DSCF3862

Denna tidningshållare i trä köpte jag på en car boot sale för ett tag sedan för £ 5, ca 55 svenska kronor. Den är handmålad och ser inte särkilt brittisk ut, kanske mer svensk. Fast liknande motiv finns på narrowboats, smala kanalbåtar. Längst ner finns en liten låda osm för mig används för pennor och suddisar. Vad har jag då i tidningshållaren?..

DSCF3851  DSCF3855

… bl a dessa två små favoritböcker om mina favoritämnen, champagne och lavendel…

DSCF3856  DSCF3858

… ett exemplar av min favorittidning Country Living och en blom-och frö katalog. Det finns flera bra inredningstidningar här. Jag tror att dessa också kan köpas i Sverige. sedan är tidningshållaren också full av andra tidningar och lite allmänt skräp!!!

TELEFONKIOSK

TELEFONKIOSK

En del av oss kommer ihåg då vi använde telefonkiosker. När vi behövde söka upp en telefon, ha växel och ev stå i kö för att ringa ett samtal. Och inte kunde man bli nådd heller, bra eller dåligt?!?!
Här finns många telefonkiosker kvar, men alla är inte i bruk.

DSCF3198
Mycket är annorlunda här, så även telefonsignalerna. Här har vi dubbla signaler. I Sverige låter det tut, uppehåll tut, här låter det tut-tut uppehåll tut-tut.
Mobiltelefonnumren har en siffra mer än de svenska.
De fasta telefonnumren varierar, precis som i Sverige. Normalt 3 till 5 siffrors riktnummer och 6 siffror telefonnummer.
Här finns också telefonkataloger, telephone directory. Här skiljer det sig också från Sverige. Oftast står inte förnamnen, utan bara initialer. Vilket gör det svårt att hitta ett telefonnummer. Här handlar det om ”privacy”, att vara privat. Mycket annorlund tänkesätt än vad vi är vana vid.

DSCF7023
När man svarar i telefonen svarar man oftast inte som i Sverige med förnamn, efternamn eller telefonnummer, utan enbart Hallo, vissa svara med telefonnummer men det än ganska ovanligt. Ytterligare igen handlar det om privacy. För mig och de flesta svenskar låter det väldigt oartigt. Men artighet ses också annorlunda på här.
Telefonförsäljare ringer hela tiden här, precis som jag tror de gör i Sverige. Här kommer samtalen ofta från Indien där de talar engelska med en väldigt distiktiv brytning, vilken ibland kan vara svår att förstå, (speciellt för mig som också har en bryning!) Många, speciellt äldre, klagar över detta och en vän frågade mig om vi inte har samma problem i Sverige. Mitt svar blev: Hur många i Indien pratar svenska? Eller fungerar det så i Sverige?

Det här inlägget postades i Interiör, Kända walesare, Om Wales. Bokmärk permalänken.

44 kommentarer till KÄNDA WALESARE – ANTHONY HOPKINS och OM TELEFONER

  1. Steve skriver:

    Bra att påminnas om att det finns kändisar som inte är skandalomsusade.
    Lustfyllda favoriotämnen du har, lavendel och champagne.
    Intressant information om hur telefonkulturen skiljer sig från Sverige. och varför. Privacy är viktigt förstår jag. Det är en speciell charm med telefonkiosker.

  2. Mycket intressant igen 🙂

    Vem minns inte ”När lammen tystnar” och gamla fina telefonkiosker? Gillar också din tidningshållare. 🙂

    Ha det så gott!

  3. Richard Burton och Anthony Hopkins, två fantastiska walesare. Annan känd walesare från fotbolls-VM i Sverige -58, (jag minns allt från den tiden) annan känd alltså, John Charles. Kanske den störste för Wales del.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för tipset om fotbollspelare! Inte min starkaste sida. Men vad säjer du om Gareth Bale? Det finns att läsa om honom under kategori sport!

      • Glömde, men nu…
        Du förstår, jag har varit en sån där tabell och siffernörd en gång i tiden. Men det har avtagit med åren. Så Gareth Bale är lika obekant för mig som John Charles för dig. Om man fick önska skulle det vara kul om Sverige fick en storhetstid i fotboll – ungefär som vi hade i tennis under ett antal år. Men då får det växa upp några fler Zlatan-boys.
        Trevlig lördagskväll!

  4. Britt skriver:

    Litet nytt vetande. Alltid lika roligt att läsa. Visst ser tidningshållaren svensk ut.
    Och visst minns man när man ringde från telefonkiosker. Låter nästan stenålder.

  5. Ja numera används dessa telefonkiosker till lite allt möjligt. Här i Skottland finns det dem som har blivit omgjorda till minicafe, minibibliotek osv och jag har också hört att telefonkioskerna i London ska målas gröna och bli laddningsstationer för telefoner och plattor mm.-

    Hälsningar från http://www.scottishmoments.com

  6. Franska Fikon skriver:

    Jag såg häromdagen på en fransk bensinstation vid motorvägen en helt tom telefonkiosk. Annars var det länge sedan – man har nog plockat bort dem i Frankrike. Kul om man kan använda dem till annat – som i Skottland 🙂

  7. Znogge skriver:

    Trevlig med en kändis som verkar så ”helylle”. När det gäller märkliga samtal så kopplas visst en del av hemtjänstens samtal till någon växel utomlands har jag hört. Verkar konstigt minst sagt…

    Kram

  8. skåningen skriver:

    Tidningshållare och gamla telefonkiosker oj… vad många minnen som kommer fram!!!!!!SV:Då hade du kunnat sova på grenen ovanför mej 🙂 Kram!

  9. Har försökt se A Hopkins framför mig, men
    det lyckas inte. Jag får googla, jag vet ju vem han är.
    Och liknande tidningar köper jag ibland, jättefina.
    Kramar/AM

  10. Men åhhh!! Jag måste ha tillfälligt hjärnsläpp.
    Honom borde jag inte glömma!
    Kramar/AM

  11. Veiken skriver:

    Du glömmer väl inte Mr Sexbomb Tom Jones?? Golven i våra gamla telefonkiosker bestod av träribbor. Hade man tur kunde man hitta lite växelpengar mellan ribborna! Vilken lycka för en unge!!
    Här ringer det bedragare med en indisk brytning och talar om att min dator är kass. Eftersom han kommer från Microsoft, så kan han ”hjälpa” mig att fixa det om han får ta över min dator!
    Senast talade jag om för honom med några väl valda ord, vad jag tycker om den sortens verksamhet! 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Titta på kategori och under det, kända walesare och se vad du finner! Inte har jag glömt heller! Minns oxā nu det du skrev om småmynt. På den tiden fick man något för 10 öre!! Det var tider det! Hemskt med lurendrejarsamtal!

  12. Ama de casa skriver:

    Alltså… Richard Burton och telefonkiosken – jag känner igen båda! Weeehooo!!! 😉 (Och jag har nog hört talas om Anthony Hopkins också. Försökt glömma bara. Fy vad läskig han var i ”När lammen tystnar”…)

  13. Hedvig skriver:

    Tack för din fina kommentar! Jag blev jätteglad! Det är sådana som gör att det är roligt att fortsätta blogga. 🙂

  14. Anne-Marie skriver:

    Visste inte att Anthony Hopkins kom från Wales.
    När lammen tystnar är en mycket otäck film. Har sett den men vill inte se den igen.
    Verkligen vacker tidningshållare du har.
    Jag gillar telefonkiosker. Tyvärr har de flesta försvunnit – även i lilla Weed.
    Och vi har också telefonkataloger. Många olika trots att jag bor i glesbygden.
    I USA säger man bara ”hello” och det tog mig ett tag att acceptera eftersom jag alltid svarade med mitt namn i Sverige.
    Jag skrev precis på min blogg om telefonförsäljare som ringer i tid och otid trots att mitt telefonnummer är registrerat hos USAs ”Do not call” list. Ett otyg tycker jag.

  15. Ditte skriver:

    Dessa gamla telefonkiosker var så charmiga. I Stockholm finns det några kvar, bla. i Gala Stan och uppe vid Mosebacke, gröna…Men de är charmiga. De röda hos dig lyser upp mer och är finare tycker jag.
    Vilket vackert tidnigsställ! Inser att jag är i stort behov av ett.
    Aha, jag visst inte att Anthont Hopkins var frå Wales, men nu vet jag. Minns honom tydligt från filmen ”När lammen tystnar”, en så läskig film.Ser inte om den!
    Jätteroligt med all ny kunskap jag får. Tack!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har sett telefonkiosken vid Mosebacke. Visst är filmen hemsk, men vilken fantastisk rollprestation han gör. Alltid så trevligt med dina possitiva kommentarer! Ha det bra!

  16. Snygg tidningshållare!

  17. GladiGrönt skriver:

    Vilken fin tidningshållare, skulle kunna vara från Dalarna och intressant att höra att Anthony Hopkins är troende.

  18. sockenvagenssota skriver:

    Åhhhhh säger jag när jag ser din tidningshållare, vilket fynd! Så vackert! Lämnar en kram och önskar trevlig helg!

  19. Tack för din kommentar hos mig.
    Kul att hitta till dig. Utlandssvenska bloggar lockar alltid 🙂

  20. gunnardeckare skriver:

    Hej Tack för kommentaren i min blogg!
    Nog minns jag telefonkioskerna alltid. Man glömmer hur det var innan alla fick mobiler. Jag kommer också ihåg att jag gillade de röda kioskerna när vi var i London för första gången.
    Kul med kändisar som minns sitt ursprung. Festligt med ringsignalerna. Man kan ju tycka att det skulle vara samma teknik överallt men så är det förståss inte.
    Jag har bloggat länge men har haft en period där jag inte haft tid med sånt. Nu är jag på G igen och eftersom du gillar deckare så får du gärna tipsa om bra sådana i Wales. Behöver inte vara översatta.
    Jag har sparat länken till din blogg och vi ses säkert fler gånger på nätet.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack och roligt att du blev intreserad! Ska lägga på minnet att någon gång ta upp i bloggen om litteratur. Bra förslag. Nya inlägg varje onsdag och lördag. Croeso! Välkommen! Pā walesiska.

  21. Veiken skriver:

    Nu har jag varit duktig flicka och läst på om kända walesare. Där blev några AHA upplevelser kan jag säga! Det blir bra om jag hamnar i en frågesport! Tack för lektionen!

    • Lena i Wales skriver:

      Många tror tyvärr att alla kända britter är engelsmän. Men ack så fel!!! Lycka till i Jeopardy, pubquiz, tiotusenkronerfrågan, postkodsmillionären eller vad det nu kan vara!

  22. Jessica skriver:

    Hej Lena!Ja du Anthony Hopkins är ju starkt förknippad med Hannibal.. en riktigt duktig skådespelare..Det mysiga fiket jag skrev om ligger i Jönköping.Vet inte om du vet vart det ligger?! (Småland) ligger det< ha en fin helg kramiz Jessica

    • Lena i Wales skriver:

      Hans rollprestation som Hannibal var fantastisk! Jönköping kännar jag till en del. När jag bodde i Sverige bodde jag utanför Göteborg. Jönköping, Vättern, tändstickor, Viktor Rydberg, John Bauers sista resa, högskola, frikyrkor, Örnemark, HV71 m m. Ha det bra!

Kommentera

