WORCESTER 2

Nu kommer det andra avsnittet om Worcester. Har du missat det förra avsnittet gå en bit längre ner på bloggen och du finner det där.

DSCF7581  DSCF7753 - Copy

Worcester Catheral, byggd mellan 1000- och 1500-talen. Är en mycket vacker katedral med ett 52 m högt torn.

DSCF7698  DSCF7756 - Copy

Igen, tyvärr är det fotoförbud för publisering där. Man kan köpa ett tillstånd för fotografering för privat bruk. Sedan måste man gå till ett speciellt kontor, som bara är öppet vissa tider beläget en bit bort för att höra sig för om det är okej att publicera i en icke kommersiell blogg som bra reklam för dem. Med ett sånt system bojkottar jag det helt enkelt! Brrrr!!!…

DSCF7576

…bakom katedralen finns denna vackra port som leder in till f d katedralskolan King’s…

DSCF7580  DSCF7578

…den gamla porten är fortfarande intakt…

DSCF7742 - Copy  DSCF7740 - Copy

… i dessa lokaler kan man bli undervisad om föräldrarna kan spotta upp en bra summa varje termin…

DSCF7747 - Copy  DSCF7745 - Copy

… skolan är en Public School vilket innebär privatskola. Den är både dagskola och boarding och för olika åldrar och kön…

DSCF7592  DSCF7597

… nedanför katedralen och skolan flyter floden Severn…

DSCF7584  DSCF7585

…floden är känd för alla sina översvämningar och på muren ner mot vattnet kan man se hur högt vattnet stod under olika år…

DSCF7588  DSCF7598

…därför är det kanske inte heller så konstigt att muren ner mot floden är så hög…

Om ni vill se den stora flodvågen på video klicka på Tide

DSCF7604  DSCF7601

…nere vid floden finns massor av svanar (de är där förstås eftersom de blir matade där) och t o m en svanstaty.

DSCF7673  DSCF7675

Guild Hall, gilleshuset är från 1720-talet är beläget bland moderna hus på den stora affärsgatan. Gilleshus är mycket vanliga i brittiska städer. Det var de olika gillenas byggnad inom skråväsendet, som även fanns i Sverige…

DSCF7678  DSCF7676

…dessa båda stayer står vid var sin sida om ingången och vaktar…

DSCF7571   DSCF7570

…denna magnifika inredning med otroligt vackert tak och vackra kristallkronor…

DSCF7567  DSCF7568

…tyvärr används lokalerna inte mycket, så vaktstatyerna har inte så mycket att göra.

DSCF7656  DSCF7657

Speciellt på Friar Streeet finns många vackra korsvirkeshus. Friar betyder munk och de mest kända är nog Grey Friars = Gråmunkarna, alltså Fransiscanermunkarna…

DSCF7658  DSCF7648 - Copy

… det är varken ni eller jag som är på sniskan, husen lutar verkligen. I ett av husen finns denna hattmodist. Finns sådana affärer kvar i Sverige?…

DSCF7650  DSCF7651

…i ett av husen har man tagit bort putsen och visar hur det ser ut under den…

DSCF7619  DSCF7618 - Copy (2)

… här ligger också Worsters äldsta pub, The Cardinal’s Hat.

DSCF7702  DSCF7575

Det finns gott om gamla hus i staden. Kolla in numreringen på dörrarna, nummer 10 ligger bredvid nummer 11. Det är ganska vanligt här att man använder det systemtet istället för jämna nummer på en sida och ojämna på andra sidan…

DSCF7616 - Copy (2)  DSCF7617 - Copy (2)

… men alla hus är inte vackra! Detta p-hus har blivit utsett till Storbrittaniens fulaste p-hus och då ska ni veta att konkurrensen är hård, det finns gott om fula p-hus! Tidigare låg här vackra korsvirkeshus, men som i Sverige på 1960-talet, så,,, ja ni vet, pengarna kom in och vettet gick ut!!!

DSCF7695  DSCF7685

Hade jag inte tur när jag besökte staden, så säj. Vad är på gång? Jo, Graduation vid universitetet! När man tar examen klär man ut sig, förlåt klär upp sig som killen till höger har gjort (han ställe glädjade upp för ett foto). Han har avslutat en 3-årig kurs och tagit sin Bachelor’s examen. Vill man sedan fortsätta kan man gå ytterligare ca 1-2 år och ta sin Honour eller fortstätta ca 2 år till för en Master’s. Männen till vänster är med i uppvaktningen och mannen i röd kape och stort guldhalsband är den glade borgmästaren. Det tog tid för dem att ta sig ner för gatan, alla turister ville ha en bild!

DSCF7691

Som avslutning från Worcester denna telefonbox..

DSCF7687

…eller, hur var det nu?

Det här inlägget postades i England. Bokmärk permalänken.

72 kommentarer till WORCESTER 2

  1. Steve skriver:

    Fascinerande och vackert. Flodvågen måste vara en sällsam upplevelse. Turerna kring fotoförbudet vid katedralen en riktig plump i protokollet dock. Tänk så fel omtanke och välvilja kan yttra sig om man inte tänker efter. Jag förstår att du bojkottar ett dylikt system.

  2. Britt skriver:

    Tack för ännu ett antal intressanta (hemliga) bilder. Jag måste gå igenom våra bilder – undrar om det inte var där jag var för ljusår sedan.

  3. Nett skriver:

    Vackert, gillar de gamla engelska telefonkioskerna. antar att min länk inte kom med i förra inlägget men kanske nu.

  4. Åsa i Åsele skriver:

    Så fina bilder och tack för all info intressant jag gillar de gamla byggnaderna

  5. Tina skriver:

    Idag blev det många leenden och mycket skratt, dels åt bilderna (älskar telefonkiosken) samt åt dina härliga kommentarer, kram och tack för en trevlig morgon!

  6. barabrittiskt skriver:

    Vilken underbar port!
    Jag tror faktiskt en och annan modist lever kvar i Sverige om än inte sp många. Vi använder ju inte hatt lika ofta på kapplöpningar, cricket osv.

  7. Ami skriver:

    Väldigt intressant att följa med på din tur i Worcester. Och vilka charmiga hus 🙂 Men förstår att du bojkottar systemet med katedralen…..
    Ha en fin eftermiddag!

  8. Comsi comsa skriver:

    Helt otroligt vackert, gud så roligt det var att se detta. 🙂
    Jag skulle också bojkottat detta minst sagt krångliga tillvägagångssätt för att få fota för privat bruk. Tack för dina fina inlägg som vi fått ta del av. 🙂

  9. skåningen skriver:

    Porten var rejäl.I Amsterdam hade de också hus som lutade!!……………….Du har så rätt bättre för tidigt än försent!

  10. Znogge skriver:

    Tack för ett informativt och trevligt inlägg! Men så fånigt med fototillstånd och sedan kontrollera om bilderna får publiceras. Då hade jag också lagt ner projektet. P-huset var verkligen inte vackert men tyvärr så återfinner man samma fenomen i många städer…

  11. Anne-Marie skriver:

    Jag tycker verkligen om dessa gamla hus och byggnader.
    Lutande, korsvirkes, murade osv. Vi har inga sådana gamla, historiska byggnader hos oss.
    Det är intressant med tidvatten. Minns min språkresa 1977 till Isle of Wight och hur märkbart tidvattnet var där.
    Gillar telefon/kassa-”hytten”. 🙂

  12. Vackra bilder!!

    Sv Turkiet blev erkänt självständigt 29 okt 1923 så därav nationaldan idag. Mer att läsa här http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Turkiet

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du tycker om mina bilder. Tack för svaret ang nationaldagen. Nästan två år efter att Irland blev befriat från britterna och samma gäller för kvinnlig rösträtt i Sverige. Ha det bra!

  13. Marina skriver:

    Härligt inlägg! Dina bilder gör verkligen att det drar i ”Englandstarmen”, det är nog snart dags för en resa västerut…

  14. Ama de casa skriver:

    Härliga bilder igen! Men – ooops! – måste man verkligen bry sig om fotoförbud? Jag gör oftast inte det, det är ändå knapp nån som läser min blogg 🙂

  15. Ditte skriver:

    Jag verkligen gillar dessa telefonkiosker och antar att de fortfarande används. Jag lär mig så mycket nytt och sitter länge och tittar på alla vackra foton. Dock tycker jag att de med fotoförbudet kunde modernisera sig, men jag skulle också helt lagt er projektet om det var så knepigt att få tillstånd.
    Ju mer jag läser, ju mer vill jag besöka Wales. Tänk, vad jag missat. Men också roligt att ha något att se fram emot.

  16. Lutande men väldigt många vackra byggnader,
    vilken fotoglädje utom på förbudsstället.
    Kramar/AM

  17. Tack för fina bilder! Kul bankomat 🙂

  18. Tomtan skriver:

    Vilken vacker stad! Men krångligt det där med fototillstånden…… Inget för mig!
    Roligt att du hittade till min lilla blogg 😀

  19. Kom på att jag glömt svara på din fråga,
    porslinet är från Fyrklövern och tillverkat
    i Tyskland
    Kramar/AM

  20. Britt skriver:

    Nu har jag gått igenom mitt album med bilder jag tänkte på. Pappersbilder noga inklistrade i album. Många fina städer och mycket korsvirkeshus, men inte de du visade.
    Cherimoyaplantorna har jag dragit upp från frön och de grodde snällt. Så peta ner några om du nu äter fina färska. Det kan dock kanske vara svårt att få dem överleva vintern. Mina är mest torra pinnar (med liv i )just nu. Men det kostar inget att försöka.

  21. gunnardeckare skriver:

    Häftiga foton! Vi tittar ibland på Antiques roadtrip på TV och för några dar sen var dom i Worcester. Verkligen ett lockande resmål. Egentligen borde man hyra en bil och åka runt på samma eller liknande platser som i TV-programmet. Mycket fint att se och kul att botanisera i antikaffärer.

  22. Karin på Pettas skriver:

    :D, här fick jag idéer om hur jag kan göra med vårt eget gamla ”fort” av sten, där putsen har ramlat av. Tavelramar på så blir det riktigt konstfullt;)
    Flodvågen är häftig och vilken surfvåg för den som älskar att surfa!
    Porten, den bastanta är magnifik, verkligen
    Undrar varför det är fotoförbud, det är ju synd.
    De var skickliga byggare, de som byggde dessa katedraler med tinnar och torn.
    Tack för intressant inlägg med fina bilder!

  23. bia skriver:

    Men vilka hus!!!…..tack för rundvandringen ;)…..telefonkiosken var ju röd och fin….säger jag som har jobbat på Telia/Televerket, hihi…Trevlig helg!
    Kram bia

  24. Veiken skriver:

    Otroligt lockande bilder! Du berättar så bra!
    Jag skulle vilja stå vid brinken och se vågen välla in!
    Svar. Du kan läsa om upphovsrätt om du klickar på länken!
    http://www.mediekompass.se/arkiv/ung/vad-du-maste-veta-om-medier/upphovsraett
    Där får du allt du behöver veta för att sitta säkert! 🙂

  25. Gilla skriver:

    Så underbara bilder du visar. Det är ju en mycket vacker stad. Men varför blev det en sån flodvåg? Man hade ju varit snabb att filma, så det verkar ju som om man redan visste om att den skulle komma? Det var ju kraftfulla vågor, men det såg inte ut som om det gjorde nån större skada nån stans.

    Sv: Så roligt att du också kände igen skolböckerna. Du skrev att din sångbok var sliten. Vad tror du om min då? Jag har ju sjungit ur den med mina tre barn. Jag vet att min dotter har skaffat en till sina tre också. Nu kan hon ju sjunga för sina 5 barnbarn också ur den.

    Kram/Gilla

  26. Lena i Wales skriver:

    Man vet precis när vågen kommer. Samma som man vet med tidvattnet. Går att utläsa i tabeller.
    Jag har oxå sjungit för mina barn ur den och ska snart börja för barnbarnet oxå!

  27. Inger skriver:

    Hej Lena, roligt att läsa dina inlägg!

  28. Vad roligt att du hittade min blogg och skrev en rar kommentar. Nu fick jag ju nys på din blogg och hittade fantastiskt mycket trevlig läsning. Gillar verkligen Storbritannien och all historia som finns i landet.
    / RosMarie

    • Lena i Wales skriver:

      Tack RosMarie! Ja, här finns mycket vackert och intressant! Nya inlägg varje onsdag och lördag. När jag trycker på ditt namn kommer ingen blogg upp. Hur gör jag för att nå dej? Ha det bra!

  29. Vad häftigt att se hur högt vattennivån varit genom åren. Så kul att vi får hänga på, jättefin stad men med ett SÅÅÅ FULT parkeringshus, hur tänkte de där???

    Många kramar aka

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det var väldigt intressant att se hur högt vattnet hade gått, men svårt för de drabbade. När man byggde p-huset tänkte man säkert som många svenska politiker under denna tid, tyvärr. I Sverige revs det ju hej vilt i våra stadskärnor.

  30. Marie skriver:

    Så himla söta städer du rapporterar om hela tiden. Jag ska definitivt ta mig ditåt en vacker dag!

  31. Så vackra byggnader. Men lite väl krångligt med fototillstånd… det gör att iallafall jag tappar sugen 😉

  32. Franska Fikon skriver:

    Oj, tack för fin info om denna fina gamla stad. Är barnsligt förtjust i korsvirke och tycker rejält illa om p-hus. Gräv ner dem istället…. Och flodvågen – wow! Kram och tack /Lotten

  33. Ruth i Virginia skriver:

    Worcester, Masachussetts, var mitt mål, när jag kom till USA.
    Många svenskar bodde där, liksom paret som sponsrade mej.
    Din stad, Worcester, är helt annorlunda, givetvis. De gamla korsvirkeshusen
    är förtjusande. – Hattmodister, ja! Vi hade Gerda Carlstens hattar på
    Storgatan i Ludvika på 40-talet.
    Tack för en utsökt tur av DIN Worcester!

  34. Nett skriver:

    Tack 🙂
    Det kommer säkert att gå bra!
    Hoppas att du får en fin helg!

  35. sockenvagenssota skriver:

    Vilka blomsterkreationer, vackert! Önskar dig en trevlig allhelgona!

  36. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2014 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

