RECEPT på CURRY och lite ADVENTSFIRANDE

Idag har det varit riktigt kallt här, ca 3 grader och nordanvind igår kväll. Ingen bra kombination. Snöar det i Wales? Svar kommer på lördag!!!!

Många av mina läsare har visat intresse för mina matinlägg och jag har fått förfrågan om indisk mat.

Eftersom det ibland kan vara svårt att få tag i vissa ingredienser i Sverige, så har jag tagit hjälp av min bloggvän Charlotta, som idag gästbloggar hos mig. Hon använder ingredienser ni kan få tag på i Sverige.

Hennes blogg Bara Brittiskt hittar du här https://barabrittiskt.wordpress.com/

CURRY av Charlotta

Det är med blandade känslor man ser på Storbritanniens historia som kolonialmakt men en av de positiva sakerna är all den exotiska mat som blivit en del av det brittiska köket. Som anglofil lärde jag mig tidigt att älska indisk mat eftersom det i minsta småstad finns minst en indisk restaurang där antingen indier eller pakistanier och inte minst bangladeshier rör ihop fantastiska curries och min engelske make har det i blodet att gå ut och äta curry efter en kväll på puben.

För en svensk är ju curry en kryddblandning baserad på den färgglada gurkmejan och visst finns den i det indiska köket under namnet currypulver men en curry betyder i det här sammanhanget inte detta utan är helt enkelt namnet på den här typen av gryta där alla möjliga kryddor kan användas, inte minst olika så kallade masalablandningar där varje familj har sitt recept. Här kommer därför ett familjerecept som min man har tagit fram efter att ha prövat sig fram bland olika recept i några år. Han driver den engelskspråkiga bloggen Paleovirtus (http://paleovirtus.wordpress.com) om paleo-mat nuförtiden men jag som inte äter bara paleokost älskar just Pasanda med sin krämiga sås med mandel. Du kan laga den på olika slags kött men här kommer enkel variant – den med kyckling. Alla ingredienser är lätta att få tag på även i Sverige.

klart

Kyckling Pasanda. Omkring 3 portioner

 

Ingredienser:

4 kycklingbröst

2 matskedar kokosnötsolja (vi använder Renée Voltaires som har smak av kokos för att vi vill ha lite i rätten ändå men det finns flera neutrala så det kan du variera).

400 ml burk kokosmjölk (inte light)

3 matskedar mandelsmör

5 matskedar vispgrädde

3 matskedar tomatpuré

Mandelspån

 

Blöt masala

BlotMasala

1 rödlök, grovhackad

4 vitlöksklyftor, grovhackade

1 liten röd chili (birdseye eller liknande) med fröna kvar om du inte är väldigt känslig

3 cm (ungefär) färsk ingefära, skalad och hackad

en handful färsk koriander

 

Torr masala

1 tesked gurkmeja

1 tesked malen koreander

1 tesked malen spiskummin

1/2 tesked malen kanel

1/2 tesked kryddnejlikor (mer om du gillar den distinkta smaken men den tar lätt över)

1/2 tesked malen kardemumma

1 tesked milt paprikapulver

Ett par rundor med svartpepparkvarnen

Lite salt

Blandat

Metod

Lägg ingredienserna till den blöta masalan i en mixer och mixa tills det ser ut som en italiensk pesto. Lägg till en ynka gnutta vatten om det ser torrt ut.

Blanda kryddorna till den torra masalan ordentligt i en annan liten skål och häll i en skvätt vatten för att få det till en ”curry paste” blandning. Konsistensen ska vara flytande.

Hetta upp kokosnötsoljan på medium värme i en gryta eller wok. Fräs den blöta masalan i 3-4 minuter. Nu börjar det lukta gott. Lägg till kryddblandningen och ge allt sammans ett par minuter under omrörning. Häll i kokosnötsmjölken (töm det sista i burken med lite vatten så du får ut allt). Låt nu såsen puttra kvar på medium eller lite lägre i tio minuter för att få ut det mesta av kryddblandningen och göra den rundare i smaken.

Häll i grädden och tomatpurén och rör in det i såsen ett par minuter, fortfarande på medelvärme. Lägg i kycklingen och låt det puttra i tio minuter. Mot slutet häller du i mandelsmöret som behöver röras in väl och därefter får det fortsätta bubbla i tio minuter så att även kycklingen blir färdig. Smaka av med lite salt innan servering eftersom det får ut de andra kryddsmakerna bra och vi svenskar dessutom nästan alltid gillar lite mer av den varan. Dekorera till sist med mandelspån.

Jag själv är inte överförtjust i färsk koriander men om du gillar det så blir den gula rätten extra färgglad med några avrivna blad av detta på toppen. Serveras sedan till exempel med ris och gärna indiskt naanbröd som är svårt att göra helt autentiskt själv eftersom våra ugnar inte är så heta så jag har inget eget favoritrecept men det går att göra hyfsade så du hittar det lätt på nätet. De finns också att köpa färdiga i snabbköpet och värms i ugnen eller så hittar du liknande bröd du gillar. Du får mycket sås på det här receptet och har du väl ätit upp kycklingen så kan du spara överbliven sås och göra något annat av den om du nu inte helt enkelt äter upp den med mer bröd.

Tack Charlotta!

DET BLEV TROTS ALLT LITE ADVENT I HUSET!

Läs om brittiskt adventsfirande, eller snarare om icke adventsfirande!

Men här i huset hos svenskan blev det trots allt lite firande.

DSCF9199

Jag hade en så god ide om hur jag ville ha min adventsstake. Hade förberett allt och skulle bara ner till stan för att köpa ljus. Men si så enkelt var det inte. Lidl, som normalt har ljus, hade inga, inte ens slutsålt, hade helt enkelt inga. En annan stor matvaruaffär hade heller inga. Som jag skrev ang adventsfirandet är det svårt att få tag i ljus här och här kom beviset! Däremot hade Lidl blockljus, så det blev något i all fall, även om det inte blev så fint som jag tänkt mej (det är inte andra advent, ljuset speglas i fönstret!)..

DSCF9190 DSCF9191

…det blev också lite dekoration på bordet utanför entrén…

DSCF9192  DSCF9197

…plockade lite kvistar i trädgården och gjorde till en ring. Men hu, vad svårt det var att få en bra bild kvällstid! Långt nere i dalen syns stadens ljus…

DSCF3217 DSCF2701 DSCF3214

… jag använde bl a järnek, på engelska holly och det latiska namnet är Ilex. Järnek är väldigt vanligt här som buskar, framförallt i häckar.  Naturligtvis förekommer det också som juldekoration…

 

DSCF9187  DSCF9188

…bak blev det också. Degen gjord i min brödmaskin Här går det i stort sett inte att få tag på färsk jäst, men torrjäst fick duga…

DSCF9193  DSCF9194

… inga lussekatter, men väl kanelbullar!

Så det blev en advent med blockljus, istället för vanliga ljus och kanelbullar , istället för lussekatter! Men fint blev det och gott blev det också!

 

 

Det här inlägget postades i årstider m m, Recept. Bokmärk permalänken.

58 kommentarer till RECEPT på CURRY och lite ADVENTSFIRANDE

  1. Steve skriver:

    Utan ljus är det svår att få till adventskänsla. Jag tycker ändå att du lyckats bra.

  2. Lena i Wales skriver:

    Tack! Ja, lite känsla ble det allt! ha det bra!

  3. Tomtan skriver:

    Det där måste testas!
    Vilken härlig krans! Järnek är riktigt vackert. JAg har hållit på i säker 10 år att göra en krans. Men på något vis så blir det liksom aldrig av 😀 Jag har tom tittat ut ett ställe med riktigt härligt lingonris…. Så om det nån gång inträffar så vet jag vart jag ska gå 😀

  4. Marina skriver:

    Mmmm…vilken fantastisk doftblandning du bjuder på, masala och kanelbullar – den går inte av för hackor!

  5. Nett skriver:

    Curry är gott, det används flitigt här hemma, det och vitlök 🙂 Ha en fin dag!

  6. barabrittiskt skriver:

    Det var bara roligt att hjälpa till. 🙂 Har du testat bageridelen på Tesco för färskjäst? De har ofta.

  7. Comsi comsa skriver:

    Älskar indisk mat så receptet kommer väl till-pass. 🙂

    Kram!

  8. Ami skriver:

    Bra med lite nya mattips ibland 🙂 Och dina adventsljus tyckte jag blev väldigt fina. Och likaså kransen av järnek 🙂
    Ha en fin dag!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack! De blev nog fina, men när man föresatt sej något och det blir något annat blir man inte alltid själv nöjd, även om ingen annan vet hur det egentligen skulle ha sett ut!

  9. Britt skriver:

    Intressant läsning som vanligt. Currygrytan ser jättegod ut. I Thailand säger man också så om rätten. Då är det inte bara kryddan man menar.

  10. Ama de casa skriver:

    Jag var på jakt efter några blockljus just på Lidl häromdan, men det hade dom inte. Fanns superbra ljus där ifjol. Får nog uppsöka Ikea… 🙂

  11. Titti Malmberg skriver:

    Åh indisk mat! Låter verkligen gott, måste testa det…bra med recept så man slipper leta, jag litar på dig! Tack söta du för din fina kommentar också, den värmde! Jag väntar med att göra soppa nu hi hi…
    Varm kram till dig från ett ganska kyligt Öland,
    Titti

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du är intresserad av curry. Ibland kan det ju vara svårt att få tag i ingredienser, men i Charlottas recept är ingredienserna de du kan köpa i Sverige. Jag, tyckte verkligen synd om dej! Här i Wales var faktiskt frost i natt! Men kramarna härifrån är varma, för de kommer från hjärtat.

  12. Så mysigt och fint du fixat det! Tycker absolut det signalerar adventsstämning. ”Man tager vad man haver” och ibland blir det till och med bättre så. 🙂 Det indiska receptet verkar spännande. Vet dock inte om det blir lika gott utan vitlök och chili, som jag tyvärr inte längre tål.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag tror du kan försöka utan ingredienserna du inte tål. Själv tål jag inte citrusfrukter, men utesluter dem ur recept och visst blir det inte samma, men man lär sej på något sätt att uppskatta mat på ett annat sätt och smaklökarna ändras, konstigt nog. Det enda som inte smakar längre är ostron utan citron, men det äter man ju inte dagligen?!?!
      Jag gillar mina ljus och mina dekorationer och njuter av dem varje dag.

    • barabrittiskt skriver:

      Jag skulle tro att det blir rätt annorlunda (även om det inte är så mycket av just chili i den här) men det kan ju bli gott ändå. Jag är stor vitlöksätare så jag vet inte faktiskt.

  13. Gott! järnek med röda bär har jag i egen trädgård ♥

  14. skåningen skriver:

    Kokosmjölk ,Vitlök och curry används ofta här ……………………………………………..Jag åt 6 olika sillsmaker. Sen tog jag av allt det andra goda! Kram!

  15. Anne-Marie skriver:

    Åh så många spännande kryddor det var. Jag är inte riktigt vän av starkt kryddad mat så indisk mat är jag litet försiktig med.
    Däremot äter jag gärna kanelbullar. 🙂
    Fina adventsljus du har och din utomhusdekoration blev ju också riktigt fin.

  16. Znogge skriver:

    Man gör det bästa av saken och många gånger så räcker det väldigt långt! Torrjäst är nog det vanligaste utomlands…

    Kram

  17. Karin på Pettas skriver:

    Järnek är drömmen att få dekorera med för min del, men här växer den inte så det blir skogens alla barrväxter som får släppa till några kvistar här och där.
    Levande ljus, dofter och något gott att äta, en sprakande brasa och trevligt sällskap är advent för min del, gärna också skön musik. Vi tar inte ut julsvängarna så mycket ännu, väntar tills den kommer närmare. Då sätter jag igång :).
    Mandelsmör har jag nog aldrig testat förr, men tack för receptet, det ska jag testa när det lugnar ner sig litet på arbetsfronten.
    Ha det allra bäst!

  18. Så fin krans du gjort av järnek. Och att det
    var svårt och hitta ljus i Wales visste jag inte.
    Jag lär mig massor via dig, både smått och stort.
    Kramar/AM

  19. Veiken skriver:

    Mmmm jag älskar indisk mat, men det får bli på ett hak. Det var många så många ingredienser, så jag hade nog tappat bort mig efter halva sträckan! 😉
    Vi i det här landet kan ju inte tänka oss att vara utan levande ljus och ljusslingor under den mörka årstiden. Hedniskt sa min pappa, men det får stå för honom!
    Järnek är så fint, men det är tyvärr rätt sällsynt här! Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Levande ljus betyder mycket för oss svenskar, men inte för hela Europa. Tror vi har stort behöv av ljus och mys under den mörka tiden. Järnek är väldigt bra för dekorationer och jag är glad att vi har det i vår trädgård. Ha de gött!

  20. bia skriver:

    Hej!
    Kummin och koriander gillar jag inte….gillar inte stark mat heller….men för dom som gillar indisk mat , blir det säkert bra ;)….nu har det frostiga försvunnit här ;(…nu är det nämligen plus fem grader här….vi brukar ha snö vid den här tiden…fast när jag bodde i Göteborg så var det alltid grått och trist i dec. …oj vad jag längtade hem till Norrland då ;)….
    Kram bia

  21. Ditte skriver:

    Tack för dina recept. Och jag skall prova när jag kommer hem igen. Första gången jag åt en ”riktig curry” var på Sri Lanka 1981 och det har blivit många sedan dess. Indisk mat tycker jag om, om den är lagad som den skall lagas. I Peking åt vi nog indisk mart varje vecka, många indier/pakistanier och människor från Bangladesh har restauranger. Även i Stockholm finns ett par bra indier, och vi har mest besökt Indian Garden på Söder. Alltid gott och trevligt!
    Så adventsfint du fått till det med din krans, det gröna och ljus. Jag tycker numer att blockljus är lika vackra som de höga smala.
    Givetvis skall jag titta in på din mans blogg och även på ”bara brittiskt”. Kul att utvidga sitt läsande.
    Önskar dig en fortsatt bra vecka.
    Spanienhälsningar

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du tyckte om mitt adventspynt! Det för jag också, fast det inte blev som det skulle. Har vant mej och glömt bort min plan. Vi har flera stycken bra indiska restauranger här i stan. Det blir ett besök då och då. Ha det bra i Spanien!

  22. Äppelblom skriver:

    Intressant att läsa om att vi har olika traditioner och att det skulle vara så svårt att få tag i stearinljus visste jag inte.
    Jag har inte bakat saffransbröd, men däremot kanelbullar. Saffransbullarna fick finna sig i att bli köpta i år och det gick också bra.
    Ja, här i vårt avlånga land lyses mörkret upp av allt fler ljusdekorationer och jag ser att det blir fler och mer avancerade för varje år. Själv nöjer jag mig med ev. en utegran med belysning och sedan brukar jag dekorera med lyktor i olika storlekar och levande ljus. Granris är något jag använder mycket och det är fint. Jag har t o m lyckats få till en krans till ytterdörren.
    Indisk mat har jag inte ätit sedan hösten 2001, när vi var i London med äldste sonen och hans fru. Det kanske är dags att provlaga något nu. Currykyckling brukar jag laga ibland och det är gott!
    Tack för att du tittar in i min blogg ibland – jag uppskattar det verkligen!
    Må så gott och ha en trevlig december!
    Kram

  23. Det ska vara många levande ljus så här i adventstider tycker jag. Curryn låter god.

  24. Torrjäst var något nytt för mig. Du är duktig på att skapa julstämning. JA. Jag tror att det händer att det snöar i Wales. Inte ofta. Men när det händer blir det säkert kaos. Ungefär som i södra Skåne. Helgkram Bosse

  25. Indisk mat är gott ibland, inte för ofta bara. I Göteborg gick det att äta när helst man önskade, här är det värre. Lika med sushi. Sånt kan jag sakna. Bullarna ser goda ut fast jästa på torrjäst.
    Trevlig helg!

  26. Agneta skriver:

    Så trevligt med recept på en riktig curry! Jag har redan kopierat av. Älskar indisk mat. Din man hade även andra intressant recept på sin blogg så jag som hastigast.
    Så fint du bakat och så fint du grejar med med blad, det är ju så fint med järnek. I vårt förrförra hus, där vi bodde i 30 år, låter somv vi flyttar jämt annars, hade vi järnek och det var så kul att dekorera med till jul!
    Agneta kram

  27. Ping: Curryklubben | bara brittiskt

  28. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2014 juli – december | Lena i Wales

  29. FREEDOMtravel skriver:

    Intressant att höra om påsktraditionerna och Glad Påsk! Vi ska försöka få se lite av den spanska påsken snart!

Kommentera

