WYE VALLEY 4 – CHEPSTOW RACECOURSE och SNÖAR DET I WALES?

Missa inte månadens utlottning i artikel nedan!

Snöar det i Wales? Svaret finns nedan!!!!!

CHEPSTOW RACECOURSE

DSCF7141  DSCF7155

Chepstow Racecourse ligger i utkanten av staden Chepstow i syd-östra Wales. Läs mer om Chepstow 1 och Chepstow 2.

Här gäller det galoppbanor och hinderbanor och inte som ofta i Sverige trav. Mest galopp på sommaren och hopp vintertid.

DSCF7143  DSCF7142

Banan är oval och på ca 3,2 km.

Slutspurten är på 5 furlongs (ett gammalt mått, ca 1 km). Det finns också en raka på en engelsk mile.

Tidigare fanns det många små hästkapplöpningsbanor i Wales .Men idag finns endast tre stycken större kvar. Chepstow var klar för invigning 1926. I början gick det inte så bra finansiellt för banan och den var nedläggningshotad efter endast ca 10 år p g a finansiella problem.

Under 2:a världskriget användes banan av RAF (det brittiska flygvapnet). Dels med en landningsbana i mitten av bana och en mindre på andra sidan av vägen, där man vid start och landning fick stoppa trafiken på vägen så inte biltaken skulle klippas av av flygplanen.

DSCF7147  DSCF7150

Efter 2:a världskriget kom Welsh National hit 1949. Welsh National är en s k Grade 3 National Hunt Chase som är öppen för hästar som är 4 år eller äldre. I Chepstow springer de 3 miles and 5 and a half furlongs (ca 5 934 m) med 22 hinder att hoppa över.

I o m att bron över floden Severn, vid gränsen till England några km bort, byggdes blev det också enklare för både hästar och människor att ta sig till banan, t o m från London.

Idag används banan och byggnaderna även för andra event, så som bröllop och konferenser. På söndagar är det marknad här.

DSCF7140

Utanför banan, vid parkeringen finns denna Burger Van, så man kan få något hälsosamt i sig i faren!

DSCF7152  DSCF7153

I rondellen utanför banan finns denna fantastika skulptur. När jag vandrade in mitt i rondellen för att ta dessa foton var det en vakt som sa till mig att det inte var särskilt smart att korsa vägen på detta sätt, fast i lite andra ordalag! Jag lovade att inte göra det igen. Jag  hade ju redan tagit mina bilder, ha, ha!!!

Som en liten kuriosa, förutom furlongs, så mäts hästar fortfarande i hands och priset är ofta guineas! En valuta som inte längre existerar!

Denna artikel var bland det svåraste jag skrivit om eftersom jag egentligen inte har en aning om vad jag skriver om!  Skulle det därför innehålla några fel, så meddela mig gärna!!!

ST ARVANS

Egentligen skulle artikeln om St Arvans finnas här för orten ligger alldeles nära kapplöpningsbanan, men planen för upplägget av Wye Valley var nog inte riktigt klar i mitt huvud då. Så klicka på St Arvans och titta där, om du inte nyligen läst den!

DSCF7120  DSCF7132

DSCF7130  DSCF7118

SNÖAR DET I WALES?

Photo1481  Photo2117 Kymin

Samma bilder tagen sommartid och vintertid.

Snöar det i Wales? Ja, svaret finns ovan!

Jag bor i syd-östra delen av Wales och här kommer det faktiskt inte snö särskilt ofta.  I norra delen och på höga höjder kommer det mer snö. För några år sedan kom det rejält, ca 10 cm, och vi som bor högt upp på en kulle var innestängda i ca två veckor, så det var bara att ta ryggsäcken på ryggen och gå ner till stan och handla. De sista ca 100 m av vår väg lutar ca 35 %.

Photo2125  Photo2126

När snön kommer, stannar hela landet, skolor stängs, affärer får inga leveranser o s v. Vi svenskar tycker kanske detta är lite konstigt för 5 cm snö. Skulle liksom inte funka i Norrland! Hade denna mängd snö kommit i Sverige, hade vi inte haft några problem med det, men situationen är inte samma här. För det först har väldigt få vinterdäck. Jag känner bara en person som har det. För det andra är man inte beredd med plogbilar och traktorer. Det är inte så organiserat som i Sverige där vi vet att snön mer eller mindre kommer varje år, beroende på var i landet man bor.

Photo2121  Photo2124

Stora snömängder, som 10 cm, kommer inte ofta. Däremot händer det kanske varje år att det kommer 1 till 2 cm och hela landet stannar av och skolorna stängs. Detta varar bara en dag och sedan har man något nytt att tala om i vårt favoritämne, vädret!

Vinterbilderna är tagna för några år sedan, fast i morse var det lite frost.

UTE PÅ MITT BORD

DSCF9238

DSCF9236 DSCF9243

På kvällarna tänder jag lite ljus utomhus och myser. Kransen blev ganska bra till slut när jag fick dit dekorationerna, äpplen och brysselkål.

Det här inlägget postades i årstider m m, Min trädgård, Wye Valley. Bokmärk permalänken.

65 kommentarer till WYE VALLEY 4 – CHEPSTOW RACECOURSE och SNÖAR DET I WALES?

  1. Jag ler när jag läser om snön! Jag jobbade som aupair i Annapolis i USA i min ungdom. Inte kom det snö så ofta, men precis som du skriver så stängdes allt då. Fast har man bara snö någon dag så kan man väl kosta på sig det antar jag! Ha en fin helg. /Anette

  2. Britt skriver:

    Lustigt det du berättar. Men vad fint med bilden på cykeln vid helt olika väderlek. Trevlig helg!

  3. Vad kul med all information! Vilken häftig skulptur, wow!! Och vad märkligt det där med att allt stannar upp om snön kommer, det skulle ju iiiiinte riktigt funka här hemma, haha 🙂 Jag skulle nog sakna snön om den så sällan kom, även om jag tycker att vintern här hemma är lite för lång…

    Helgkramizar aka

  4. Ami skriver:

    Haha! Förstår att vakten stoppade dig där i rondellen….Men allt för bloggen ju 😀
    Ha en fin helg!

  5. barabrittiskt skriver:

    Hästarna hittar jag iallafall inga fel om. 🙂

  6. Znogge skriver:

    Ungefär som i Skåne då 😉 Här ställer relativt lite snö till det!

    Kram

  7. Steve skriver:

    Galopp och hinder är inte min grej. Däremot trav, även om hästarna sällan travar som jag vill. Sprack just på V 75 förresten, i lopp 4. Nytt försök nästa lördag.
    Furlongs och guineas….. Traditionerna lever ser jag.
    Snöns ankomst och mängd börjar att bli smått oförutsägbar även här hemma.
    Mysiga utomhusdekorationer du gjort.

    • Lena i Wales skriver:

      Som jag skrev är det inte heller min grej, inte heller trav. Jag vinner aldrig på hästar, någon sa till mej att det troligen berodde på att jag heller aldrig spelar på hästar! Vilken klok människa! Ja, inte ändrar vi på saker och ting här så där lättvindigt! Roligt att du tycker om mina dekortioner! Ha en bra helg!

  8. Lowa skriver:

    oojojoj så mycket snö! här är det fortfarande bara regn och rusk!

  9. Ama de casa skriver:

    Klart att det snöar i Wales! Vi har ju till och med snö här i Spanien. Inte just där jag bor, där har jag aldrig sett nån snö (fast bilder på det!), men inte alls långt härifrån 🙂

    Kul att se ”samma” bild med och utan snö 🙂

  10. Gilla skriver:

    Jag fryser bara jag ser dina bilder. Inte tänker man sej att snön faller så långt söderut.

    Gubben har spelat på hästarna idag. Får se om det blir nån vinst.

    Kram/Gilla

  11. Titti Malmberg skriver:

    Alltid lika kul att kika in till dig Lena! Mycket intressant läsning och sen blev jag fast vid bilden på cykeln, jättefint med all snö men det är sommarbilden jag fastnade vid, vilket landskap det breder ut sig där bakom….makalöst vackert! Sanslöst!
    Önskar dig en skön helg, ta hand om dig!
    Kram Titti

  12. Violen på Brandholmen skriver:

    Känner igen snökaoset från de år jag bodde i Belgien! Några få centimeter snö och landet var lamslaget!

  13. åsa i åsele skriver:

    Blir alltid förvånad när jag läser om hur folk, länder påverkas av nån cm snö, här i Norrland fungerar ju allt som vanligt oberoende snö eller inte.

    Jag gillar Din blogg, mycket intressant, jag läser om sådant jag aldrig ens tänkt att fundera över 🙂

  14. Anna skriver:

    Åh älskar skulpturen av kapplöpningshästen ! Och så fint det blev på ditt bord 🙂 förstår att det är svårt att få vardagen att fungera när det snöat i Wales 😉 kram Anna

  15. Marit skriver:

    Da flotte vinterbilder! Ja, det høres litt rart ut at alt stopper opp pga. noen få cm med snø, men det er lett å si når en vant til det 🙂

    Ha en fin kveld

  16. bia skriver:

    Jag kan säga att när jag bodde i Göteborg för ett antal år sedan, kom det 2 dm snö över en natt, och då stannade halva Gbg av….jag bodde i och för sej en bit utanför stan , men ändå…hoppas verkligen inte att det är så nu för tiden….det var på 70-talet…kom flera timmar för sent till jobbet !!
    Kram bia

  17. skåningen skriver:

    Ingen snö här!!!……………………….Jag skickar honom om du betalar resan 🙂 Kram!

  18. Karin på Pettas skriver:

    Jag gillar hästskulpturerna! Och bilderna på cykeln, både sommar och vinter. Härligt och fina vyer
    Tack Lena!

  19. Ditte skriver:

    Trevlig, intressant och roande läsning. Och jag fortsätter att förkovra mig.
    När vi bodde i Peking och det kom snö, var alla helt oförberedda och det gick knappast att ta sig fram. Vinterdäck finns ju inte….Likadant vet jag att det är i N.Y. Men är det sällan snö så är man inte beredd. Och i Stockholm vet man att snön kommer, men är ändå aldrig beredd.
    Härligt foto, cykeln med och utan snö. Verkliga kontraster!
    Så fint du dekorerat kransen med äpplen och brysselkål runt dina lyktor. Vackert!
    Önskar dig en trevlig helg! Och nu är det redan andra advent…

  20. RosMarie Danielsson skriver:

    Roligt och intressant att läsa dina inlägg. Tänk att lite snö kan ställa till det så. Här är vi ju mer förberedda på att någon morgon vaknar vi och hela världen är vit och då är det bara att ge sig ut.
    Ha en fin helg!
    Kram
    RosMarie

  21. Anne-Marie skriver:

    Kalifornien verkar bara vara förknippat med sol och värme så när jag berättar att vi kan få metervis med snö här tittar folk i Sverige oförstående på mig.
    Min första vinter här snöade det oavbrutet under 3 dagar och fick runt 1,5-2 meter snö. Och för några år sedan kom det lika mycket.
    Eftersom Weed och Mt Shasta ligger 1000 meter över havet är det orsaken.
    Och Kaliforniens berg kan få mycket snö. Det är därifrån dricksvattnet kommer till stor del.
    Nästan alla som bor i mina trakter har dubbdäck eller 4-wheel drive. Jag har dubbdäck.
    Men längre söderut i Kalifornien är folk helt okunniga om att köra i vinterväglag.
    Vackert du har det på din uteplats. 🙂

  22. Tina skriver:

    Hej! Kikade in hos dig och det verkar vara som jag misstänkte, min text fastnar inte! Det funkar som o-bra att skriva från mobilen…och är sällan vid vanliga datorn. Men jag följer dina artiklar😊
    Ha en god söndag!🎄

  23. gunnardeckare skriver:

    Oj vilken bildkavalkad! Klart det kan snöa i Wales. Det vore konstigt annars. Jag älskar statyn i rondellen. Det är nog det coolaste konstverk i rondell som jag har sett. Och här i Sverige finns det gott om sådana.
    hoppas du får en fin andra söndag i advent!

  24. sockenvagenssota skriver:

    Så läckert med fotot på cykeln i olika årstider! Å jag gillar hur mysigt du gör med krans och ljus, hoppas du njuter av en mysig 2:a advent!

  25. Tänk att det starta en sådan ”lavin” av några cm vit vara från rymden. Då är det kanske bäst att ni bunkra så ni inte blir insnöade denna vinter. Det är kanske dags för nästa gång denna säsong. Som barn skulle jag tycka det var ett äventyr.
    Jag gillar kort som är tagna mot samma motiv men under olika årstider.
    Trevlig andra advent. Kram Bosse

    • Lena i Wales skriver:

      Jag tycker också om jämförbilder, före och efter eller olika årstider och de skillnaderna som det blir. Vi brukar bunkra upp med de mesta nödvändiga, tunga och skrymnade. Advent var trevlig. Skriver om detta senare.

  26. Veiken skriver:

    Jag gillar ditt övertramp för att få lite bra bilder till bloggen! En riktigt häftig staty! Det är inte lätt att förstå hur ett land kan lamslås av ”lite” snö. Är man inte van så är det inte lätt förstås!! Dina bilder på vinter och sommarcykeln är läcker! 🙂

  27. ofspringandsummer skriver:

    Tack Lena för alla dina fina kommentarer! Otroligt vilken fin utsikt du har där du bor.
    Ha det så bra!
    Kram Ingrid

  28. jeanettebjorn skriver:

    Vad roligt att se sommarbilden och vinterbilden, vackra båda två 🙂

  29. Tomtan skriver:

    Du får titta in på min fototriss denna vecka….. Lite mera snö 😀 Härliga bilder! Men fy på dej!!!! Gå i vägen på det viset 😀

  30. GladiGrönt skriver:

    Vackra vintervita bilder, här väntar vi fortfarande på snö. Och visst här i Norrland är beredskapen bra, men söderut, det behövs inte mycket förrän stockholmarna proklamerar snöstorm!

  31. Barbro S skriver:

    Intressant med fina bilder. Kul med snön. Det är lite som vi norrlänningar tycker när det skrivs om snökaos i södra Sverige, inget speciellt alls. Numera är det ju istället snöbristen som är problemet, tyvärr.

  32. Göteborg bjuder i alla fall inte på snö:( Jag som hade önskat mig en vit jul i år.

    Vad sugen jag blev att gå på galopp eller trav nu!

  33. Lena i Wales skriver:

    Jag kommer till Göteborg om ca en vecka och hoppas på snö!!!

  34. Ping: CHEPSTOW RACECOURSE, UB40 och MIN TRÄDGÅRD 5 JUNI 2015 | Lena i Wales

Kommentera

