OM ETT TREVLIGT MÖTE, LITE JULDEKORATIONER och OM MITT SVERIGEBESÖK

Detta inlägg kommer lite sent p g a julafton. Om vårt julfirande kommer på lördag, eftersom den brittiska julen firas 25 december.

Om ni missat vår julhälsningsvideo finns den nedan!

Jag vill också passa på att berätta att bloggen har passerat 50 000 visningar från 56 olika länder. Tack alla mina läsare, utan er hade det inte blivit någon fortsättning!!!

Här i Wales har det varit lite regnig och ca 12 grader. På julafton var det sol och lite kallare, ca 8 grader. Inte riktigt jullikt kanske. Men inne är det julstämning…

DSCF9408  DSCF9424

…snön får bestå av bomull i år och granen är klädd…

DSCF9416  DSCF9422

…ticket office och bakery håller öppet…

DSCF9420  DSCF9418

…alla dessa små hus och julgranen köpte jag i en second hand affär för £1.50= 15kronor…

DSCF9425  DSCF9429

…ett till bord är dukat med dekorationer. Isbjörnen gick bara inte att motstå…

DSCF9430  DSCF9433

… och tomtarna har jag haft några år och gamla ser de ju ut…

DSCF9399  DSCF9400

… i fönstret hänger lite kulor och…

DSCF9403  DSCF9402

…detta motiv ska troligen föreställa renar, på brittiskt vis…

Så har jag ju varit i Sverige på besök. Hälsat på familj och vänner. Tyvärr hann jag inte hälsa på er alla, tiden var begränsad…

DSCF9438  DSCF9441

…först besökte jag en väninna i Uppsala och vi åkte till julmarknaden i den lilla gulliga staden Sigtuna. Huvudgatan var packad med folk, men…

DSCF9440  DSCF9439

…sidogatorna var tomma. Däremot var det fullt på det trevliga caféet Tant Brun, uppkallad efter Elsa Beskows figur…

DSCF9480  DSCF9483

…sedan bar det av till ett regnigt Stockholm och ett besök i Gamla Stan…

DSCF9491  DSCF9484

…med dess vackra, smala gränder och bra krogar, fast det var liksom inte läge att sitta ute…

DSCF9488

…utan kanelbullen intogs inomhus på ett café vid Järntorget…

DSCF9487  DSCF9486

… men titta in genom fönstren kan man ju alltid göra…

DSCF9466  DSCF9468

…och det fortsatte jag göra på NKs julskyltning…

DSCF9470  DSCF9472

…som jag tyckte var mycket finare än förra året…

DSCF9474  DSCF9473

…fullt med små tomtar, vakna och sovande både här och där…

DSCF9478  DSCF9506

… och naturligtvis en titt på granen inomhus och så en fika med en kanelbulle till, denna gång med en väninna på NK…

DSCF9479  DSCF9514

…och så satt NKs tomte där och väntade på alla snälla barn. Fast han tyckte jag var för stor för att sitta i hans knä…

DSCF9519

…så var det dags att träffa älskade sonen i Stockholm, inga mer kanelbullar, men denna upplysta korvkiosk passerade vi på Östermalm på väg hem till honom för umgänge med resten av familjen…

DSCF9538

…innan det bar av till Göteborg med tåg hann jag med en snabbträff med en fantastisk bloggare, Ditte som skriver bloggen ”Mitt i… möten och vardagsbetraktelser”. Hon inte bara skriver fantastiskt utan har också så många fina bilder med informerade text om framför allt hennes hemstad Stockholm och sin andra stad Torrevieja i Spanien. Gå in och läs hennes blogg http://akker.blogg.se/, den är värd ett besök.  Jag hade kontaktat henne innan jag lämmnde Wales och vi konstaterade att vi inte hade möjlighet att träffas,  jag skulle ha lämnat Stockholm och hon var på väg hem från Spanien, men så blev hon vinnare av min MÅNADENS UTLOTTNING och jag ville ha hennes adress för att kunna skicka vinsten och då visade det sig att vi hade möjlighet att träffas på Stockholms Centalstation en timma innan mitt tåg gick. Ett fantastiskt möte! Och vinsten blev handöverräckt! Tänk vilka fina kontakter man kan få i bloggvärlden!…

DSCF9608  DSCF9619

…så kom jag då till Göteborg och andre sonen, fru och barnbarnet där. Bl a blev det ett besök på Lisebergs julmarknad…

DSCF9583  DSCF9584

…där det som vanligt var vackert upplyst…

DSCF9586  DSCF9590

…och många bodar att besöka. Det blev lite viltkorv med hem inför julbordet…

DSCF9604  DSCF9598

…stämningen var hög…

DSCF9572  DSCF9626

…trots regnet, men så fick jag ju också en värmande kram av Sten-Åke Cederhök.

DSCF9672

När jag kom hem till Wales hade min man plockat denna bukett från trädgården, i december!!! Det var ett fint mottagande…

DSCF9243  DSCF9657

Hitta 3 fel!!!!

Äpplena är borta i min dekoration. Ekorren hade varit där och mumsat i sig dem! Här är ekorrarna grå och större än de röda, svenska fina ekorrarna. Här kallad de Tree Rats och är inte alls populära! Äpplena var till för småfåglarna!…

DSCF9674

…så nu fick det bli några gamla julgranskulor istället!

DSCF9666  DSCF9665

Inne blommar amaryllisen och julen är här!!!

God fortsättning!

Det här inlägget postades i årstider m m, Min trädgård, Sverige. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till OM ETT TREVLIGT MÖTE, LITE JULDEKORATIONER och OM MITT SVERIGEBESÖK

  1. Anne-Marie skriver:

    Här var det julstämning i topp. 🙂
    Vackra julprydnader du har hemma.
    Sverige har verkligen vackra och charmiga städer. Här i västra USA finns inte några gamla byggnader alls egentligen.
    Bloggvärlden är fantastisk med möten som man kan ha.
    Tänk våra ekorrar är också grå och större än de svenska.
    God fortsättning!

  2. anjahill skriver:

    Men Lena då…;-(! Även om jag förstår att du hade en hektisk tid i Gbg så blev jag lite besviken att jag inte visste om ditt besök här! Tänk om vi skulle hunnit med en liiiiiten fika ändå! Kanske nästa år?
    GOD FORTSÄTTNING PÅ JULFIRANDE FÖR DIG OCH DIN FAMILJ!
    /Anja

    • Lena i Wales skriver:

      Hoppas jag har mer tid nästa gång. Skullle vara jättekul att träffas! Den här gången blev det bara familjen, jag hann inte med några vänner alls.
      God fortsättning till dej också!!!!

  3. Steve skriver:

    Underbara julbilder du bjuder på. Julmarknaden i Sigtuna besökte jag ofta under mina 25 Uppsalaår och då ingick alltid en fika på Tant Brun. God fortsättning!

  4. Marie skriver:

    Det ser ut som att du har det härligt även hemma i Sverige! God Jul och God Fortsättning!

  5. Härlig julstämning här inne hos dig! Så fina och charmiga småhus. Och vilka mysiga utflykter du varit på, så kul! 🙂

    Många julkramar aka

  6. Britt skriver:

    Vad mycket julfint. Vilket bloggrekord och i så många länder! Kul för dig. God fortsättning på julen!

  7. RosMarie Danielsson skriver:

    Så mycket du hann med under ditt Sverigebesök. Nog har vi många vackra städer att bjuda på. Min man och jag längtar en hel del till England faktiskt, just för alla charmiga städer. Var där en vecka under min studietid. Han har nu kontakt med någon stad genom Svenska kyrkan som ska ha någon form av utbyte. Kanske bär det iväg dit under våren. Här hemma har kylan slagit till samtidigt som vår värmepump la av, så nu är det yllesockar o trjor som gäller… Ha en fin fortsättning på helgen.

  8. siita2014 skriver:

    God Fortsättning! Du hann med så mycket på din Sverigeresa så du har nog legat i hårdträning för att hinna och orka! Jättekul att du hann att träffa Ditte! Vi har många gemensamma nämnare som du kanske vet. Du får ta ett uppsamlingsheat när du kommer till Sverige nästa gång och träffa fler av dina läsare! Undertecknad tar gärna en fika med dig när du kommer nästa gång! 🙂

  9. Stockholm, Göteborg, Uppsala och Sigtuna. Det var väl en trevlig rundresa i Sverige.
    God fortsättning!

  10. Skruttmärtha skriver:

    Tack för alla fina foton du bjuder på.
    Den 12:e december såg jag rosor som blommade så fint.
    Vår granne har jobbat på ett bageri i Sigtuna i många år och själv har jag varit där många gånger. Gillar fiket som har det roliga namnet Haggan i backen.
    Rackarns vad mycket du hann med när du var i vårat avlånga land.
    Svar: Tycker oxå man borde ha obligatorisk donation i Sverige. Man kan ju själv behöva något.
    Ha det så bra och hoppas Tomten kom till dej.
    Kramar från Gun-Britt

  11. Ditte skriver:

    God fortsättning Lena! Och det blev mycket som skulle hinnas med och göras under din korta vistelse i Sverige. Jättefina bilder från din ”turné” och i både Sigtuna och Stockholm känner jag mig ju hemma.
    Och Sigtuna såg lugnare ut än när vi var där till 1:a advent och att besöka ”tant Brun” dessa dagar låter sig inte göras. Men huset kan man ju se…
    JUlmarknaden på Liseberg har jag inte ännu besökt, men kanske blir det av någon gång. TRots att vädret inte var det bästa så förstås jag att du hade det fint där med besök hos sonen med familj och givetvis härligt att träffa ditt lilla barnbarn,
    Och vilken fin julstämning du fått till hemma i Wales! Husen, figurerna, de gamla tomtarna och de miljöer du byggt upp är verkligen juliga.
    De vackra juldekorationerna som du gjort och som jag vann pryder verkligen min lilla sockertoppsgran.
    Hoppas på att ses igen och tack för fina ord.

  12. Geddfish skriver:

    Oj, här var verkligen mycket sevärt i denna blogg!
    Jag har sett ditt bloggnamn hos några av mina bloggvänner så jag ville kika in här och titta själv.
    God fortsättning på julen, känns kanske fel att skriva när det nu blivit lördag, så trevligt veckoslut, tar jag!
    Kram, Gerd

  13. a Lady & a Tramp skriver:

    Stämningsfulla bilder! ”Renen” på julgranskulan ser precis ut som hjorten på loggan till det inn jag jobbade på i cotswolds för länge sen, the white hart inn 🙂

  14. Scottish Moments Archive skriver:

    Men vad kul att du träffade Ditte! Jag läser också hennes blogg!

  15. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2014 juli – december | Lena i Wales

  16. Ping: BLOGGEN FYLLER 2 ÅR, MIN TRÄDGÅRD och VINNAREN AV MÅNADENS UTLOTTNING | Lena i Wales

Kommentera

