ÅRSKRÖNIKA 2014 januari – juni

År 2014 är snart slut och 2015 står för dörren.

DSCF9854

Så mycket trevligt har hänt, men det allra bästa för mig det här året var att få bli farmor för första gången! Lille Arvid föddes i juni och är min lille solstråle och jag längtar ständig efter honom. Det är inte alltid lätt att bo ”borta” och inte kunna ses så ofta, men turerna till Sverige kommer att bli fler och fler för nästa år kommer också nästa barnbarn.

Som alla år har det varit mycket resande, mest jobbresor som reseledare. Ibland har bloggen fått följa med mig och ibland har den fått stanna hemma i Wales.

Vad har jag skrivit om under detta år? Ja, det har faktiskt blivit en hel del när man tittar tillbaka! Här nedan har jag tagit upp några artiklar varje månad. Ni har där också möjlighet att klicka er tillbaka till inläggen, kanske har ni läst dem men glömt bort det eller så är ni nya på min blogg.

JANUARI

Januari månad tillbringade jag till stor del i Spanien och bloggen följde mig dit, men stannade också hemma en del.

Photo4408  Photo4185

Toppen var nådd och växterna blommade i Spanien…

Photo4706  Photo4714

…ett besök på Castell Coch

Photo4771  Photo4773

och i Raglan.

FEBRUARI

Hela februari månad var jag hemma Wales och gjorde en del föreläsningar om bl a Sverige.

Photo5120  Photo5322

Vi hade en del översvämningar och stormar

Photo5212  Photo5208

… jag skrev också ett reportage om den lilla staden Ross-on-Wye

Photo4497  Photo4518

…samt om den bedårande lilla staden Ledbury

MARS

I mars månad var jag till största delen hemma i Wales, men en liten avstickare blev det till…

Photo5731  Photo5742

??? och ???, var var jag???… Svaren finner du här

Photo5052  Photo5051

…jag gick också upp på kullen Kymin bakom mitt hus…

Photo5377  Photo5362

… och besökte staden Coleford

APRIL

April månad blev en blandning av Wales och Spanien…

DSCF3399  DSCF3179

..med ett litet besök i En grannes trädgård och hos Lamm i Wales

DSCF3132

…och på ett Garden Centre

Photo5886

…men var var jag här? Svaret finns här.

MAJ

Maj månad blev bara en jobbresa, resten hemma…

DSCF4235  DSCF4265

…svenska bandet Bonefish spelade på en pub i min walesiska stad och så blev det en del trädgårdsbilder

Photo1681  DSCF4390

…artikelserien om Gruvdalarna började denna månad och det kom att bli hela 11 avsnitt (titta på vänster sida högt uppe på bloggen och gå ner till kategorier och där finner du Gruvdalarna)…

Photo2230  Photo2726

…men var var jag och vilka träffade jag här? Svaret finns här

JUNI

Juni var jag också hemma en del förutom ytterligar en resa…

DSCF5344  DSCF5338

…”The Ladies” höll vårt årliga Strawberry Tea för bröstcancer och drog in £ 240, inte konstigt att vi är glad och stolta …

DSCF5517  DSCF5227

…det blev en del från Min trädgård också…

DSCF5057  DSCF4993

…och så var det dags för jobb, var var jag? Svaren finns här och här

DSCF5462  DSCF5478

…och rosor blev det också under resan.

Ja, nu har jag gått igenom första delen av året 2014. Fortsättning följer på lördag!

20140801_30_Garden04 (1)  20140914_Rosor

En blogg jag följer är De fyra blomsterhaven som ges ut av Anita. Hon har en fantastisk trädgård och ett enormt trädgårdskunnande, dessutom skriver hon väldigt trevligt och visar underbara foton. Hon har också skrivit en årskrönika som jag rekommenderar er att läsa! (De två bilderna ovan är Anitas och bara lånade av mig med hennes goda minne, tack Anita)

GOTT NYTT ÅR!       BLWYDDYN NEWYDD DDA!            HAPPY NEW YEAR!

 

 

Det här inlägget postades i Årskrönika. Bokmärk permalänken.

84 kommentarer till ÅRSKRÖNIKA 2014 januari – juni

  1. Gott Nytt År Lena, önskar dig ett
    roligt fint nytt år i Wales.
    Varm kram
    AnnaMaria

  2. Gott Nytt År Lena!
    Castel Hoch är ett slott som vi verkligen skulle vilja se (bland så mycket annat)!

    Vänligen,
    Lena och Anders

  3. Anita skriver:

    Vilken härlig sammanfattning Lena. Jag har läst så gott som alla inlägg du gjort under året med undantag av dom du skrivit då jag varit bortrest. Men med länkarna i din årskrönika så kan jag på ett enkelt sätt gå tillbaka och läsa det jag missat. Fast det får bli lite senare under helgen. Idag har jag en del att göra inför nyårsfirandet och jag vill i lugn och ro läsa dina inlägg 🙂

    Tack för det här året. Tack för dina alltid så intressanta inlägg och tack för dina fina ord om mig och min blogg.

    Ett gott slut på 2014 önskar jag dig och ett Gott Nytt 2015!
    /Anita

  4. Britt skriver:

    Tack för en fin tillbakablick. Man minns inte allt, men mycket kommer jag ihåg. Alltid lika roligt att läsa. Visst är det kul med barnbarn. Mina bor också en bit bort, men dock i Sverige.
    Jag håller med dig om bloggen som Anita har. Gott nytt år! / Britt

  5. Jag tittar in och önskar dig gott nytt år jag också! (och snälla tala om hur sjutton man uttalar gott nytt år på walesiska(?))

    • Lena i Wales skriver:

      Jag pratar inte waesiska, men försöker lära mej lite.
      Det uttalas ung Blithun neith tha. W är en vokal här. Därför finns det ord här som tillsynes är utan vokaler.
      God fortsättning!

  6. Eva Trillian skriver:

    Trevlig tillbakablick! 🙂 Ser fram emot del två!
    Gott slut och Gott Nytt År – ett år med många sköna morgnar med tedrickande i sängen! 🙂

  7. Ama de casa skriver:

    Man hinner med mycket på ett år – eller som i det här fallet ett halvår 🙂

    Kram och Gott Nytt År!

  8. skåningen skriver:

    Du har hunnit med en hel del på ett år!!…………………….Tack för ett bra bloggår. Ha ett gott nytt bloggår! Kram!

  9. Rosor och ruiner skriver:

    Vilket händelserikt år! Och farmor – det måste vara stort!
    Önskar dig ett riktigt gott nytt år!
    Kram Gunilla

  10. Steve skriver:

    Tack Farmor för den späckade halvårskrönikan. Gott slut och Gott Nytt År!

  11. FREEDOMtravel skriver:

    Gott Nytt år önskar vi från Portugal!

  12. åsa i åsele skriver:

    Tack för en uppdatering å fina bilder,

    Gott Nytt År

  13. Ami skriver:

    Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig!
    Kram

  14. Gott Nytt År Lena 🙂 Kram Anna

  15. bia skriver:

    Hej på dej min vän!
    Önskar dej ett GOTT NYTT ÅR !!
    Kram bia

  16. Marina skriver:

    Visst är det fantastiskt när man tittar tillbaka, vad man hunnit med! Ha ett riktigt Gott Nytt År!

  17. ofspringandsummer skriver:

    Önskar dig ett Gott Nytt År!
    Kram Ingrid

  18. Ditte skriver:

    Tack för din årskavalkad! Så mycket du varit med om och upplevt under året! Och tänk så fort ett går kan gå…
    Att få barnbarn är verkligen en höjdpunkt så jag förstår verkligen att du vill besöka Sverige oftare för att kunna var med de små. Tiden går fort och de små växer upp…
    Jag tänkte extra på dig i går när jag såg filmen Pride som delvis utspelade sig i Wales och handlade om gruvarbetarstrejken där och solidaritet människor emellan.
    Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig.
    Kramar och tankar!

  19. Anne-Marie skriver:

    Jag hittade din blogg under 2014 så det var en trevlig upptäckt. 🙂
    Walesiska är helt klart ett intressant språk och omöjligt att uttala för en utomstående.
    Gott Nytt År!

  20. Znogge skriver:

    En spännande första del av din nyårskavalkad! Så önskar jag dig en härlig nyårsafton och inväntar del två 😉

  21. Marit skriver:

    Takk for alle de flotte stedene du har vist her på bloggen din!

    Ønsker deg et riktig godt nytt år! 🙂

  22. Det var mycket på ett år…. Hyvää Uutta Vuotta!

  23. Tina skriver:

    Åh! Barnbarn! Fattade inte att det skulle påverka så otroligt mycket! Skönt läsa att fler ständigt längtar…

    Gott Nytt, fina Lena!

  24. Marie skriver:

    Jag önskar dig ett riktigt gott nytt år!

  25. Hoppas du får en fin första dag. En del kommer jag ihåg men jag har inte varit så aktiv med bloggande 2014 det skall bli ett bättre 2015 önskar jag.
    Ha det gott
    Annika
    Nu in till Anita

  26. Gilla skriver:

    Vi har ju blivit bekanta under året som gick, så det var verkligen trevligt att få följa din kavalkad.

    God fortsättning på det nya året.    

    Kram/Gilla

  27. Veiken skriver:

    Jag tycker det är så trevligt att sammanfatta året som gick! Man glömmer så fort annars!
    Jag önskar dig en God Fortsättning på det år som nyss har landat hos oss!

  28. sockenvagenssota skriver:

    Så fin krönika du fått ihop, borde ta tag i en jag med men sjukdomar har satt stop för det… Men nu är vi lite kryare iaf som tur är! Önskar dig en god fortsättnign på 2015!

  29. Steel city anna skriver:

    Mycket hinns med på ett år, kul att titta tillbaka så här. Gott nytt år!

  30. God fortsättning på det nya året!
    …och ett något sent grattis till barnbarnet!
    Vår Arvid låter hälsa att barnbarnet har ett fint namn och att juni är en bra månad att fylla år i.

    Hälsningar
    Anders, Lena, Arvid och Sigrid

  31. Inger skriver:

    Gott Nytt År Lena!

  32. Comsi comsa skriver:

    God fortsättning med det allra bästa och tack för fin sammanfattning av året….

  33. Borgmästaren skriver:

    Vad många härliga resor du gjort! Roligt att läsa om Wales i din blogg!

  34. Fröken Grön skriver:

    En härlig årskrönika!
    Gott nytt år önskar jag dig!
    /Anna-Karin

  35. Katta skriver:

    Önskar dej ett riktigt fint 2015!!

  36. Krönikören skriver:

    Det är roligt när det handlar om lite olika saker – som det gör i din blogg!

    Svar: Ja, visst används de. De ord som Språkrådet ”godkänner” är så att säga riktiga ord. Alla kommer förstås inte att användas lika mycket.

    Jag har hört att fika är ett typiskt svenskt ord, men det går ju lika bra med te 🙂

    God fortsättning!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, visst lär man sej mycket genom bloggar! Tack!
      Ang fika, så go for a cup of tea kan man ju säja, men om man vill ha kaffe istället stämmer det inte. Det säjer inte heller att man kanske vill ha något ätbart till. Fika inkl kaffe, te eller annandryck, samt något litet till t ex smörgås eller kaka om man vill. Så i engelska finns inget heltäckande namn som fika i svenskan.

  37. GladiGrönt skriver:

    Du har verkligen varit med om mycket! Gott Nytt År!

  38. Nett skriver:

    Ahh, där var du i Ulricehamn såg jag 🙂 Gillar knallen med cykeln.
    God fortsättning in på 2015 🙂

  39. Skruttmärtha skriver:

    Kul att få läsa din Årskrönika och se alla fina foton.
    Visst är det härligt att njuta av livets efterrätt som man kallar barnbarnen..
    Fibro är jobbigt för det är massa värk som kan sitta på olika ställen dag för dag. Man har ju massa triggerpunkter.
    God Fortsättning

  40. LÁrt de Vivre skriver:

    När man kollar bakåt genom året så upptäcker man att tiden står ju inte still och man hinner ganska mycket under ett år. Massor av nya upplevelser och intryck. Alltid kul att titta in dig och få inspiration.

    Önskar dig en god fortsättning på 2015

    Kram Kajsa

  41. Lena i Wales skriver:

    Javisst är det roligt att titta tillbaka!
    God fortsättning!

  42. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2014 juli – december | Lena i Wales

  43. God fortsättning på året. Extra kul som relativt ny besökare att få ta del av ditt liv genom en årskavalkad. Så du satt på olika fik istället för på trista lektioner under din gymnasietid i Alingsås. 🙂 Själv hade jag också ett behov av att byta ut vissa lektioner mot roligare saker. Ännu mer när jag läste på högskolan i Borås. Ledbury verkade vara intressant. Livets efterrätt, barnbarn verkar vara något att se fram emot.
    Kram Bosse

  44. Kristallina skriver:

    God fortsättning och jag upptäckte att du har varit i Ulricehamn i mars. Det är Bleckknalle som står bredvid dig. Roligt! Ha en trevlig söndag!

Kommentera

